Pazarların kapısını 'ihracat robotu' açacak

Ticaret Bakanlığı 'Kolay İhracat' dönemini başlattı. Ticarete yapay zeka katan Bakanlık, 'Akıllı ihracat robotu' sayesinde ihracatçılara gelişmiş bir alt yapı sunacak. Her ihracatçının yapay zeka ile çalışan bir akıllı danışmanı olacak.

Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, yapay zeka destekli “Kolay İhracat Platformu”nu Cumhurbaşkanlığı Dolmabahçe Çalışma Ofisi’nde tanıttı. Dün tanıtımı yapılarak devreye alınan hizmetle ilgili bilgi vermek üzere ekonomi müdürleriyle bir sohbet toplantısı düzenleyen Bakan Pekcan, "Bu bizim 41. projemiz" dedi. Bakanlık görevini devraldığından bu yana ticaretin dijitalleşmesi için önemli yenilikleri hayata geçiren Bakan Pekcan, "Kolay İhracat" uygulamasına ilişkin şu bilgileri paylaştı: "Bugüne kadar yaptığımız birçok dijital platformdaki veriyi Kolay İhracat platformu kendisine veri olarak kullanacak. Hedeflere ulaşmak için dijital ekonomiye en iyi şekilde adapte olmalıyız. Kolay İhracat ile dış ticarette yepyeni bir dönemi açacağız. Bakanlığımız için de yeni bir sayfa açacak. Dünyadaki benzer örneklerinden açık ara ayrılarak öne çıkan bir platform. ABD, Kanada, İngiltere, Güney Kore, Fransa vd. gibi ülkeleri inceledik. Tüm yurt dışı emsallerinden önde. En gelişmiş ihracat destek platformu olduğunu söyleyebiliriz."

İHRACATI TABANA YAYACAK

Sekiz dilde hizmet verecek platforma e-Devlet şifresi ile üye olunabilecek. 90 bin ihracatçının hepsini hedeflediklerini kaydeden Bakan Pekcan, "Platformun kalbinde 'akıllı ihracat robotu' dediğimiz hedef pazar öneren yapay zeka var. İhtiyaç duydukları bilgi tek bir platform üzerinden sağlanacak. Platform 5 bin 400'den fazla ürün, 190'dan fazla ülke ve on milyondan fazla satırdan oluşan veriyi işleyecek" dedi. Hizmeti iş dünyasının kullanımına ücretsiz olarak sunacaklarını belirten Bakan Pekcan, ihracatçının devlet desteklerinden, ürün ihraç edeceği pazardaki o ürünle ilgili tarifelere, gümrük vergilerinden gümrükten ürünün kaç saatte çekileceğine, rakipler ve alıcılara kadar her türlü bilgiyi edinebileceğini ifade etti. Tarife Arama Motoruna sadece ürün adı girilerek bu bilgilerin sağlanacağını vurgulayan Pekcan, ikinci fazda tamamlanacak İhracat Kokpiti ile de firmalara özel bilgi ve önerilerin sunulacağını anlattı. Pekcan, 90 bin ihracatçıdan 50 bininin aktif ihracat yaptığını belirterek, hedeflerinin ihracatı tabana yaymak olduğunu bildirdi.

HEDEF ÜÇ MİLYON KOBİ

Bakanlık bünyesindeki birimlerde ayrı ayrı bulunan ve birbirlerini tanımayan bütün dijital uygulamaları tek bir çatı altında toplayacaklarını söyleyen Bakan Pekcan, "Hepsini silip buna dahil edeceğiz. 2022 yılında tamamı dahil olacak. Bu sistem sayesinde Derince'de 540 kilo kokain yakaladık. Riskli ürün var diye uyarı verdi. Dünyanın neresinden kalkarsa kalsın, risk analiz yöntemiyle, kırmızı nokta ile takip edeceğiz ürünleri.Avrupa ülkeleri pandemiden en çok etkilenen ülkeler oldu. Yeni pazarlara nasıl açılabiliriz, yeni ürünlere nasıl yönelebiliriz? İhracat Robotu pek çok sorunun cevabını verecek. Bu sayede ülkemizin rekabetçi olduğu pazarları firmalarımıza sunacağız" diye konuştu.

41 ilde yaptıkları çalışmada 7 bin 500 potansiyel ihracatçı firma tespit ettiklerini, bu firmaların bile kendilerinin ihracatçı potansiyeli olduğunu bilmediğini anlatan Bakan Pekcan, bu platformla asıl hedeflerinin Türkiye'deki üç milyon KOBİ olduğunu bildirdi.

'EN İDDİALI PROJEMİZ BU'

Platform sayesinde bir milyona yakın harita çıkarılabileceğini fakat ihracatçıya en yüksek potansiyeli taşıyan 15 pazar önerisi sunulacağını ifade eden Ticaret Bakanı Pekcan, şunları söyledi: "Kolay İhracat platformunu iş dünyasının kullanımına açacağız ama ikinci aşama için çalışmalar sürecek, çok daha gelişmiş akıllı bir sistem sunulacak. Firmalar 7/24 chat sistemi üzerinden soru sorabilecek. Hedef ülkelerdeki alıcı bilgilerini de ihracatçılarımıza ikinci fazda bu bilgileri sunacağız. Bununla beraber yurt dışındaki alıcılar, platform sayesinde Türkiye'deki tedarikçilerle ulaşabilecek. İhracat Danışmanlığının yeni ismi Kolay İhracat Platformu olacak. Bugüne kadar tamamladığımız en iddia proje bu." Bakan Pekcan, toplantının sonunda, "Bakanlıkta bir dijital dönüşüm ekibimiz var" diyerek bu platformda imzası olan ekibi tanıttı.

'O KADAR ÇOK İTHALAT YAPIYORLAR Kİ'

Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan'a, platformun üçüncü fazında, aynı zamanda ithalatçı olan ihracatçılara ara malı ve hammade tedariği konusunda yardımcı olarak biz uygulama yer alıp almayacağını sorduk. "O kadar çok ithalat yapıyorlar ki bir de nereden alabilirler diye onlara yol göstermeyelim" diyen Bakan Pekcan, "Türkiye'de üretsinler" ifadesiyle ara malı üretimi konusunda da önemli bir mesaj verdi.

TİM: '90 BİN İHRACATÇI TEK TUŞLA DÜNYAYA AÇILDI'

Ticaret Bakanlığı'nın açıkladığı platform, dış ticareti yakından takip edenlere yabancı gelmeyecektir. Bu yılın şubat ayında Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), Dijital Dönüşüm Ofisi'ni açarak TİM Mobil ve AloTİM uygulamalarını devreye almıştı. Söz konusu gelişme basında "90 bin ihracatçı tek tuşla dünyaya açıldı" şeklinde yer almıştı. Biz de bu dijital dönüşümün tanıtıldığı toplantıyı takip etmiştik. Buradan hareketle Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan'a önceki akşam düzenlenen toplantıda, TİM'in söz konusu uygulamasını hatırlatarak, "Bakanlığın platformunun bundan farkını ve TİM'in uygulaması ile birleştirilmesinin söz konusu olup olmadığını sorduk." Bakanlığın platformunun en kapsamlı uygulama olduğunu kaydeden Bakan Pekcan, "TİM de yarın toplantımıza (dün sabahki tanıtım) katılacak. Onlarla da konuşuruz" dedi.

Bildiğimiz kadarıyla TİM'in uygulamasının mobil app'i mevcut ve uygulamanın geliştirilmesinde ihracatçı iş insanları bizzat rol almış durumdalar. Bakanlık'ın uygulamasındaki mobil app ise ikinci fazda devreye alınacak. Bakanlık'ın platformu, iş dünyasının görüşleri ve benzer ülke uygulamaları dikkate alınarak bürokratlarca hazırlanmış. Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan'ın ifadesiyle "Ülkemiz ihracatının tek çatı kuruluşu olan Türkiye İhracatçılar Meclisi." Şu haliyle TİM'in benzer bir hizmeti varken, Ticaret Bakanlığı'nın tümden dijital dönüşümünde "Kolay İhracat Platformu" bir unsur olarak yer alıyor. Özetle; Ticaret Bakanlığı, Bakan Pekcan döneminde dijital bir atılım içerisinde. Bu dönüşümde ihracat ise işin kamuoyunda öne çıkarılan kısım olarak dikkat çekiyor.

Sonraki Haber