Peynir fiyatları aldı başını gitti

TZOB Başkanı, peynir fiyatlarındaki artışın üretimde yaşanan sorunlardan kaynaklandığını belirtti, yem başta olmak üzere girdilerdeki fiyat artışlarına yönelik etkili tedbirler alınması ve çiğ süt fiyatlarının güncellenmesini istedi

Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, Türkiye’de 200 çeşit peynir üretimi olduğunu belirterek, “Üretimde yaşanan sorunlar çözüme kavuşturulmadan dış pazarlarda rekabet etmek mümkün değildir.” dedi.

Bayraktar, yaptığı görüntülü basın açıklamasıyla ülkemizdeki peynir üretimi ve taklit tağşiş sorununa dikkat çekti. Peynir de çok fazla çeşidin bulunması, taklit ve tağşiş yapmanın boyutlarını artırdığını belirten Bayraktar, “Bu kadar fazla ürünün takibi ve denetlenmesi zor olurken, son 2 yılda peynir fiyatlarında 4 kata varan artışların görülmesi tüketicimizin alım gücünü azaltıyor.” dedi. Bayraktar şöyle devam etti:

‘TAKLİT PEYNİR HALK SAĞLIĞINI TEHTİT EDİYOR’

“Alım gücünün azalması merdiven altı diye tabir edilen tağşişli peynir üretimini de tetikliyor. Haksız kazanç sağlamak ve birim maliyetleri düşürmek için peynir yapımında; süt yağı haricinde yağ kullanımı, koyun ve keçi peynirlerine inek sütü karıştırılması, ürün yapısını sertleştirmek için nişasta kullanımı, küf ve maya oluşumunu engellemek amacıyla izin verilen miktardan fazla natamisin kullanımı gibi değişik yöntemlere başvuruluyor.

“Özellikle piyasada tost peyniri, üçgen peynir ve kahvaltılık peynir gibi eritme peynirler sorunu çok daha önemli hale getiriyor. Bu peynirler birçok peynir çeşidinin süt tozu ve tereyağı bazlı süt ürünlerinin ve homojenliği sağlayıcı kimyasal maddelerin karıştırılması ile yüksek sıcaklıklarda işlenerek elde edildiği için tağşişe en açık ürünlerdir.

“Ne yazık ki tüketicilerimizin bütün tağşiş ve taklitleri fark etmesi de mümkün değildir. Halk sağlığını tehdit eden bu konuda kontrol ve denetimlerin sıkılaştırılarak, taklit ve tağşişe yeltenenlere müsaade edilmemesi gerekiyor. Tüketicilerimizin de ürünleri ambalajlı ve etiketli, güvendikleri markalardan almaları yararlarına olacaktır.”

İHRACAT ORANI YÜZDE 6

Türkiye’de üretimi yapılan peynir çeşidinin 200’e ulaştığı bilgisini veren Bayraktar, üretilen peynirin sadece yüzde 6,2’sinin ihraç edildiğini, ürettiğimiz 200 peynir türüne karşılık ihracatımızın 203 milyon dolar olduğunu bildirdi. Bayraktar, şöyle konuştu:

“Ülkemiz, Dünya peynir üretiminde 9. sırada yer almasına rağmen ihracatta 25. sırada yer alıyor. 2022 yılında ürettiğimiz toplam peynirin sadece yüzde 6,2’si ihraç edildi. 2023 yılı ocak-ekim döneminde ise peynir ihracatımız 156 milyon dolar oldu. Bu rakamlar oldukça düşüktür. Peynir ihracatının hak ettiğimiz değeri almamız ve ihracatta daha iyi seviyelere ulaşmamız gerekiyor. Hedef pazarlara girmek kadar mevcut pazarlardaki payımızın da artırılmasına yönelik çalışmaların artırılması gerektiğini gösteriyor.”

‘OKUL SÜTÜ PROGRAMI’

Üretimde yaşanan sorunlara dikkat çeken Şemsi Bayraktar, “Üretimde yaşanan sorunlar çözüme kavuşturulmadan dış pazarlarda rekabet etmek mümkün değildir. Önceliğimiz; yem başta olmak üzere girdilerdeki fiyat artışlarına yönelik etkili tedbirler almak, üreticilerimize sürdürülebilir gelir, tüketiciye ulaşılabilir fiyattan gıda sağlayacak politikaları hayata geçirmek olmalıdır.

“Çiğ süt fiyatları değişen piyasa koşullarına göre güncellenmeli, süt üreticilerimiz mağdur edilmemelidir. Ülkemizde süt ürünlerinde tüketim alışkanlığı kazandırmak için okul sütü programının tekrar hayata geçirilmesi, peynir gibi süt ürünleriyle çeşitlendirilerek, sosyal yardımlarda peynire de yer verilmesi gerekiyor. Peynir tüketiminin artırılması için üretim maliyetleri düşürülmeli, uygun fiyatlı sağlıklı ürünlerin tüketici sofrasına ulaşması sağlanmalıdır.” diye konuştu.

Sonraki Haber