Prometeon 'lastik hastanesi' kurdu

Prometeon ülkemizde Kocaeli'de üretim yapıyor. Şirketin bakanlık onaylı bir Ar-Ge merkezi de var. Şenocak ve Uslu'nun yaptığı sunumlar ve soru-cevap bölümünden edindiğimiz bilgiler ışığında; şirket sadece araç lastiği üretmekle kalmamış adeta bir lastik hastanesi kurdu.

Dünya motosiklet şampiyonasının Portekiz ayağındayız. Algarve'de yarışan Türk sporcu Toprak Rahatlıoğlu'nun sponsoru Prometeon Tyre Group'un misafiri olarak yarışları takip ettik. Haberi size aydinlik.com.tr'den duyurduk. 2021 Superbike Dünya Şampiyonu, Sakaryalı Razgatlıoğlu Portekiz'deki son yarışta ikinci olarak 54 numara ile yer aldığı dünya şampiyonasında gümüş madalyaya hak kazandı. Türk sporcuların başarıları her alanda artmaya başladı. Şirketler de sporculara daha fazla destek sunuyor. Çin Ulusal Kimyasal Şirketi ChemChina'nın geçen yıllarda bünyesine kattığı Milano merkezli Pirelli'nin ticari araç lastikleri üreten markası Prometeon da onlardan biri. Yarışlara gitmişken Prometeon Türkiye, AFME, Rusya, CIS Bölgesi CEO’su Gökçe Şenocak ve Prometeon Türkiye, MEA, Rusya, CIS Bölgesi Pazarlama Direktörü Faruk Uslu ile hem lastik pazarının durumu hem de Prometeon'un ülkemizde neler yaptığına ilişkin bilgiler edindik.

175 MİLYON AVRO YATIRIM

Prometeon ülkemizde Kocaeli'de üretim yapıyor. Şirketin bakanlık onaylı bir Ar-Ge merkezi de var. Şenocak ve Uslu'nun yaptığı sunumlar ve soru-cevap bölümünden edindiğimiz bilgiler ışığında; şirket sadece araç lastiği üretmekle kalmamış adeta bir lastik hastanesi kurdu. Lastiklerin içerisine konan sensörlerden elde edilen veriler sayesinde hava basıncı, aşınma ve ısınma gidi değerler izlenerek bakım, tadilat ve kullanım ömrünü izlemeye başladı. Şirket 2017-2024 yılları arasında Türkiye'ye teknoloji, kapasite artışı, Ar-Ge başta olmak üzere 175 milyon avro tutarında doğrudan yatırım yaptı. Bu sayede “akıllı lastik” dedikleri, ürettikleri her üç lastikten biri RFID teknolojisine sahip. Bu sayede lastiğin üretimden hurdaya kadar tüm yaşam döngüsünde izlenebilirlik sağlıyor. Gökçe Şenocak, “Lastik içi sensör uygulamalarını üretimimizin bir parçası haline getirmek üzere çalışıyoruz.” diyor. Benim “Lastik hastanesi” dediğim Prometeon yöneticilerinin de kabul ettiği bu sistem sayesinde hayatımıza hızlıca giren elektrikli akıllı vasıtaların (otomobil, ticari araçlar, toplu taşıma çözümleri) ekranlarında da lastik durumu kullanıcı tarafından izlenebilir.

SABANCI'DAN TEŞEKKÜR

Anteo, Eracle, Tegrys, Sestante, Argantis’in yanı sıra Formula, Pharos ve Pirelli lisansıyla endüstriyel ve ticari lastikler ürettiklerini kaydeden Şenocak, Prometeon'un üç ülkede dört fabrikası, üç Ar-Ge ve bir Geliştirme Merkezi, 8 bin çalışanı ve 160 ülkede yürüttüğü operasyonları ile 1.5 milyar avro cirosu olduğunu not etti. Türkiye'deki üretimin yüzde 50'sini 87 ülkeye ihraç ettiklerini belirten Şenocak, “2017’den bugüne Türkiye lastik yenileme pazarı yüzde 12 büyüdü. Pazardaki her dört ticari lastikten birini biz üretiyoruz. Her yıl ciromuzun yüzde 3’ünü Ar-Ge faaliyetlerine ayırıyoruz.” diye konuştu. Türkiye'de kurulan tesisin kendi başına lastik üretmek dışında başka sektörleri de beslediğini Sabancı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Güler Sabancı ile olan bir anısını anlatarak dile getiren Şenocak, “Kordsa Türkiye'den çıkıp dünyada lider olmuş bir firma. Lastikte kullanılan kord bezini onlardan alıyoruz. Güler Sabancı ile sohbet ederken biz fabrikayı sizin sayesinde açtık. Sizin yatırıma ham madde ihtiyacı olacağı için açtık, dedi.” ifadelerini kullandı.

MALİYET ARTIŞINI İHRACAT DENGELİYOR

Lastik ham maddesinin kauçuk olması itibarıyla yüksek oranda ithal girdi içeren bir ürün. Bu konuda görüşlerini sorduğumuz Prometeon yöneticileri şu bilgileri verdiler: “Yerli tedarikçi ne kadar fazla olursa bize maliyet anlamında o kadar faydalı oluyor. Ama yüzde 70-75 ithal. Çünkü kauçuk bu coğrafyanın ürünü değil.”

İhracat yapan bir firma olduklarından maliyet artışlarını ve fiyatı yönetirken bir miktar ihracatla denge sağladıklarını kaydeden Şenocak, “Kademeli fiyat artışları ile öngörülebilir bir destek sunuyoruz. Kur artışından daha az bir fiyat artışı oldu. Bir numaralı gündem finansmana erişim ve bunun maliyeti. 150 bayimiz var. Git gide finans tarafına erişim zorlaştığı için biz onları bir miktar sübvanse ediyoruz. Kredi kartı kullanımı var. Oradaki komisyon maliyetini karşılıyoruz. Ham madde kurdan, işçi enflasyondan etkileniyor.” dedi.

LASTİKTE DE ORTA DİREK ERİYOR

  Yarış öncesi basın ve Prometeon ekibi.

Prometeon Türkiye, MEA, Rusya, CIS Bölgesi Pazarlama Direktörü Faruk Uslu da pazar konusunda şunları aktardı: “2022'de pazar yüzde 12 büyüdü. Bu sene yüzde 5'lik bir büyüme bekleniyor. Premium segment çok büyük. Çünkü filolar büyüyor. Bireysel kamyoncuda satın alma gücünün azalması ile de ekonomik ürünlere bir talep var. Türkiye Orta Koridor'da yer aldığı için hatlar buradan geçiyor. Ülkenin bir lojistik merkez olma hedefi var. Ekonomi segmenti ürünleri pazara vermiyorduk ama müşteri talepleri doğrultusunda vermeye başlayınca pazar da büyüdü.

Yüzde 40 lojistikte büyüme bekleniy 2028'e giderken. 14 milyar dolarlık bir büyüklük. Alım gücü arttıkça premium segmente geçiş oluyor ama orta segment ekonomik ürünlere kayıyor. Avrupa pazarı bir senedir daralıyor.”

Sonraki Haber