Rus sanayici fırsatları anlattı

Rusya’nın önde gelen sanayicilerinden Oleg Deripaska, Türk girişimciler için Rusya'daki fırsatları anlattı. Yeni ekonomik dönemde atılacak adımlarda Rus ve Türk taraflarının etkin rol alması gerektiğini söyleyen Deripaskaya, otomotivden tarıma birçok alanda fırsat olduğunu söyledi.

Türk iş insanı Ferhat Pazarbaşı’nın ardından Rusya’nın önde gelen sanayicilerinden Oleg Deripaska da Türk girişimciler için Rusya'daki fırsatları anlattı. “Rusya'nın yeni güzergahlar geliştirmek için bir seçim yaptığını” belirten Deripaska, Türkiye’nin iki güzergahtan birinin ilk halkası olduğunu ifade etti ve ticaretten lojistiğe, karşılıklı yatırımdan ortaklık seçeneklerine , ekonomide atılacak adımları değerlendirdi. Ferhat Pazarbaşı da 19 Haziran günkü gazetemizde yayınladığımız röportajında Rusya’da yaptığı temasları anlatmış, ticaretin ötesinde yatırım seçenekleri üzerinde durmuştu.

‘RUSYA’NIN SEÇİMİ ASYA VE AFRİKA‘

Dünyanın en büyük alüminyum şirketlerinden Rusal’ın kurucusu olan Oleg Deripaska, Rusya'ya yönelik yaptırımlar ve tüm dünyada başlayan yeni ekonomik döneme ilişkin, AA muhabiri Emre Gürkan Abay’ın sorularını yanıtladı.

Rusya ile Batılı ülkeler arasında yaşanan gelişmelerin ardından, kültür, siyaset, güvenlik ve siber-güvenlik konularında önemli değişimler yaşanabileceğine işaret eden Deripaska, “Rusya ile Batı arasındaki ekonomik ilişkilerin bir kısmının onarılacağına kesinlikle inanmak istiyorum” dedi. Onarımın hangi koşullar altında ve ne kadar çabuk olacağının belirsiz olduğuna dikkat çeken Deripaska, içinde bulunduğumuz koşullarda Rusya’nın yöneliminin Asya ve Afrika olacağına dikkat çekti. Deripaska, “En önemli şey, Rusya'nın yeni güzergahlar geliştirmek için bir seçim yapmış olmasıdır. Uzak Doğu'da Güneydoğu Asya, Sibirya ve Çin. Diğer önemli iki yön de güney istikametleridir. Bunlar sırasıyla Hazar Denizi, İran ve Hindistan. İkinci yön ise Türkiye, Kuzey Afrika ve Ortadoğu ülkeleri.” dedi.

‘RUS VE TÜRK TARAFI ETKİN OLMALI

Söz konusu seçimin yalnızca lojistik çözümlerden ibaret olmadığına işaret eden Deripaska, “Burada ödeme, kredi konuları da var. Gümrük prosedürleri nasıl senkronize edilir, şu anda sahip olduğumuz dijitalleşme nasıl kullanılır ki bu geçiş süreçleri sorunsuz olsun.” şeklinde konuştu.

Bu alanlardaki işlem maliyetlerini azaltmanın artık ana konulardan biri olacağını vurgulayan Deripaska, “Gelecekte, yatırımların korunması yönünden, anlaşmazlıkların nasıl çözüleceğinin belirlenmesi açısından daha derin anlaşmalar olması gerektiğini düşünüyorum.” dedi.

Rus sanayici Deripaska, yeni ekonomik dönemde atılacak adımların karşılıklı olması gerektiğini belirterek, “Örneğin Rus tarafı da Türk tarafı da burada aktif bir şekilde rol almalı.” ifadesini kullandı.

‘LOJİSTİK VE GEMİCİLİKTE DOĞRUDAN YATIRIMLAR’

Lojistik tesislerine ve gemicilik hatlarına yönelik doğrudan yatırımların yapılacağını kaydeden Deripaska, “Ve son rolü de yeni anlaşmalar, yeni düzenler, bu zincirlerin oluşturulması gibi maddi olmayan şeyler oynayacak. Ekipman, yatırım çekme sürecini basitleştirmek için bazı ham maddelerin Türkiye'de tamamlanması gibi” dedi. Birçok sürecin karmaşık olacağını belirten Oleg Deripaska, ne kadar hızlı gerçekleştirileceğini görmenin ilginç olacağını ifade etti.

Geleceğe yönelik yeni platformlar kurulmasının şu anda asıl önemli konu olduğunu belirten Deripaska, “Bunu da dijitalleşmeyi hesaba katarak, ticaret, karşılıklı yatırım ve yeni teknolojik çözümlerin yaratılması süreçlerini basitleştirmek için yapay zeka kullanımı açısından yeni modern çözümleri dikkate alarak yapmak gerekiyor.” şeklinde konuştu.

Türkiye’nin de bu anlamda önemli bir konumda olduğunun altını çizen Deripaska, “Rusya ile Türkiye arasında ve genel olarak boğazları kullanacak Avrasya'nın güney koridorunda, Türk şirketlerinin ticari malları Kuzey Afrika ve Orta Doğu'da pazarlama kabiliyeti ile birlikte, ilk aşamada bunların geliştirilmesi gerekiyor.” dedi.

‘OTOMOTİVDEN TARIMA TÜRKİYE İLE YENİ FIRSATLAR’

Otomotiv parçalarının, Rusya’da şu anda acil bir konu olduğunu hatırlatan Deripaska, “Türkiye'nin Avrupa otomotiv endüstrisi için iyi bir geçmişe sahip olduğunu belirtmek gerek. Bence, Türkiye'deki bileşen üretiminin Rus ham maddeleri kullanılarak geliştirilmesi, bazı bileşenlerin Rusya'daki montaj tesislerine kısmen geri getirilmesi, bunlar çok iyi seçenekler.” değerlendirmesinde bulundu. Bunu değerlendiren çeşitli şirketler olduğuna işaret eden Deripaska şöyle sürdürdü:

“Bunu ciddi olarak düşünen birkaç şirket tanıyorum. Bir başka konu ise tarım. Türkiye oldukça fazla tahıl alıyor, kullanıyor, un satılıyor, yem Türkiye pazarına gidiyor. Rusya'dan ve daha önce Ukrayna'dan gelen tarım ürünlerinin işlenmesini derinleştirmemiz gerekiyor. Şu anda sürecin nasıl gelişeceği belli değil. Bence fırsatlar tamamen ortadan kalkmadı, şimdi onları lojistik çözüme ulaştırmak biraz daha zor olacak.”

‘YAPTIRIMLAR BİR SAVAŞTIR’

Batılı ülkelerin kendisine ve şirketlerine yönelik yaptırımlarına ve yaşadığı zorlukla ilişkin konuşan Deripaska, “Ben ve benimle bağlantılı birçok şirket uzun süredir yaptırım altında. Bu yaptırımlar nihayetinde bir savaştır. Savaşta, kim hangi tekniklere, hangi zorlukları yaşadığını duyurmamaya çalışır.” dedi.

Yaptırımların sınıra yaklaştığını vurgulayan Deripaska, “Dürüst olmak gerekirse, yaptırımların tüm kapsamını zaten kullanmış görünüyorlar ve daha da kötüsünün olması düşük bir ihtimal." ifadesini kullandı

Sonraki Haber