Şoförler ve emekliler birbirine girdi

Ankara’da özel halk otobüsü esnafının maliyetleri karşılayamadığı gerekçesiyle aldığı 'ücretsiz ve indirimli taşımaya son verme' kararı dün uygulandı. Ücretsiz ve indirimli binme hakkına sahip vatandaşlarla, ücret isteyen şoförler arasında tartışma yaşandı

Ahmet Delibaş

Yerel seçimler yaklaşırken Ankara’da AK Parti ile CHP'li Belediye Başkanı Mansur Yavaş arasındaki koltuk kavgasının bedelini yine ekonomik krizle boğuşan dar gelirli ödüyor. Ankara’da faaliyet yürüten özel halk otobüsü (ÖHO) şoförleri dün sabah otobüslerin camlarına “6 aydır destek alamadığımızdan dolayı gazi-şehit yakını-basın ve emniyet mensupları hariç bütün ücretsiz ve abonman kart kullanan yolcular kurum araçlarını tercih etsinler. Anlayışınız için teşekkür ederiz.” yazısı astı. Yazıyla ücretsiz yolculuk yapan emekliler ve abonman kullanan öğrenciler özel halk otobüsleri yerine belediyenin otobüslerine yönlendirildi.

SESLER VE TANSİYON YÜKSELDİ

Bu kapsamda özel halk otobüslerine binmeye çalışan vatandaşlarla şoförler arasında gerginlik yaşandı. Hasanoğlan hattında faaliyet yürüten bir otobüs şoförünün otobüse binen 65 yaş üzeri ücretsiz biniş kartı olan emekli bir vatandaştan ücret istediği sosyal medyaya yansıdı. Şoför, emekli vatandaşa “Paramı alıyım, yoksa in aşağı.” dedi. “Buhakkı devlet vermiş.” diyerek itiraz eden vatandaşlara şoför, “Benim paramı kim verecek, ben emek veriyor muyum, veriyorum. O zaman hakkımı istiyorum.” diye yanıt verdi. Yurttaşlar şoförden otobüsü karakola götürmesini istedi. Tartışma sırasında tansiyon ve seslerin yükseldiği görüldü.

Lütfiye Çuha da ücretsiz ulaşım hakkını kullanamadı.

‘ÜCRETSİZ OLMASINI İSTİYORUZ’

Anadolu Ajansı’na demeç veren 70 yaşındaki Yakup Yücel “Bize yazıktır. İki günümüz kaldı, o günlerde de eziyet ediliyor. Tekrar ücretsiz olmasını istiyoruz.” dedi.

Yetkililerden şoförlere destek verilmesini ve uygulamanın eski haline dönmesini isteyen 74 yaşındaki Ahmet Delibaş da “Sokullu'dan geldim. 65 yaş üstüyüm, bedava biniyordum. Hepsi 'Geçersiz' dedi.” diye konuştu. Halk otobüsüne seyahat bedelini nakit olarak ödeyen 52 yaşındaki engelli Mehmet Şahbaz da “Ben engelliyim. Ben şimdi para verdim bindim. Kartı da oradan bastı arkadaş.” ifadelerini kullandı.

Otobüs kapılarına belediye araçlarına yönlendiren notlar asıldı.

EGO: 153 İLETİŞİM MERKEZİNE İLETİN

Her ay ABB bütçesinden 300 milyon lira zararı karşılanan ve toplamda 3 milyar lira zararda olan belediye taşımacılık şirketi EGO’dan da konuyla ilgili bir açıklama geldi.

2020 yılına kadar özel toplu taşımacılık yapan araç işleticilerine hiçbir şekilde destek ödemesi yapılmadığı söylenen açıklamada, özel araç işleticilerine 192 milyon 702 bin 508 lira gelir desteği ödemesinde bulunulduğu belirtildi. Açıklamada şunlar yer aldı:

“Ankara Büyükşehir Belediyesinin mali durumu analiz edilmeden Belediye Meclisindeki muhalefet üyelerince kanuna aykırı olarak özel araç işleticilerine gelir desteği ödenmesi yönünde karar alınmıştır. Gelir azaltıcı/gider artırıcı nitelikte olan ve bütçe denkliğini bozan bu kararın veto edilmesi nedeniyle Özel Halk Otobüsleri (ÖHO) ve Özel Toplu Taşıma Araçları (ÖTA) işleticileri 21 Eylül 2023 tarihinden itibaren serbest ve indirimli seyahat hakkı bulunan yolcuları taşımayacaklarını beyan etmişlerdir. “4736 sayılı Kanun ve 'Ücretsiz veya İndirimli Seyahat Kartları Yönetmeliği' gereğince şehir içi toplu taşımacılık hizmetinden ücretsiz ve indirimli faydalanma hakkı bulunan vatandaşlarımızın bu haklarını kullanmalarına engel olan ÖHO ve ÖTA araçlarının Başkent 153 iletişim merkezine iletilmesi halinde ilgili kanun, yönetmelik ve sözleşme hükümlerinin gerektirdiği cezai müeyyide uygulanacaktır.”

Tartışmalar sosyal medyaya yansıdı.

YAVAŞ: YASAL İŞLEM YAPILACAK

Ankara Büyükşehir Belediye (ABB) Başkanı Mansur Yavaş da indirimli ve ücretsiz taşıma yapmayan otobüslerin plakalarının 153 hattından belediyeye bildirilmesini istedi.

Yavaş, “Kanuna ve sözleşmeye aykırı hareket eden işleticiler trafikten men edilerek yasal işlem yapılacaktır.” ifadesini kullandı.

Yavaş, sosyal medya hesabından yaptığı açıklamada, artan maliyetlere rağmen toplu ulaşım kullananların belediye tarafından sübvanse edildiğini ve ucuz taşımacılık yaptıklarını belirtti. EGO'nun artan maliyetler nedeniyle sadece bu aya kadar olan zararının 3 milyar liraya yaklaştığını bildiren Yavaş, ayrıca özel taşımacılık yapan halk otobüslerine de düzenli destek sağlandığını aktardı.

'BELEDİYE KAOSA SÜRÜKLÜYOR'

Ankara Büyükşehir Belediyesi (ABB) Ulaşım Komisyonu Başkanı Nihat Yalçın, belediye yönetiminin, özel halk otobüslerine gelir desteği verilmesine ilişkin adım atmadığını belirterek, “Bu vakitten sonra ulaşımda yaşanacak aksamanın ve mağduriyetin tek sorumlusu Mansur Yavaş'tır. Milletimize hesabını verecektir.” dedi. ABB AK Parti Belediye Meclis Üyesi de olan Yalçın, özel halk otobüslerine verilecek gelir desteğine ilişkin AA muhabirine açıklamalarda bulundu. Ulaşım esnafına Kovid-19 salgınının ardından başlayan gelir desteğinin Cumhur İttifakı meclis üyelerinin oylarıyla uzatıldığını, gelir desteklerinde de yüzde 65 artış yaptıklarını belirten Yalçın, Mansur Yavaş'ın kararı veto ettiğini belirtti.

Yalçın şöyle sürdürdü: “Bugüne kadar 870 özel ulaşım esnafı çalışmaktaydı. Son 2 yılda Ankara Büyükşehir Belediyesi yönetim zaafından kaynaklanan krizde 170 araç sahibi aracını ulaşımdan çekti. Şu anda 700 özel ulaşım aracı bulunuyor. Biz yıllardır bu mağduriyet ortaya çıkmasın diye Mansur Yavaş yönetimini 'gelin bu işi kökten çözelim' diye uyarıyoruz. Ancak bugüne kadar bir adım atılmadı. Israrla konuyu her zaman kaosa sürüklemiştir. Bu tutumuyla da yine kaosa sürüklemektedir. Bu vakitten sonra ulaşımda yaşanacak aksamanın ve mağduriyetin tek sorumlusu Mansur Yavaş'tır. Milletimize hesabını verecektir.”

'ÖNERGEYİ TEKRAR KABUL EDECEĞİZ'

Yalçın, veto edilmiş bir kararı, tekrar sunulması halinde belediye meclisinin onaylayabileceğini, Belediye Başkanı'nın ikinci bir veto hakkının olmadığını aktardı.

Nihat Yalçın, “Daha sonra Belediye Başkanı konuyu yargıya taşıyabilir, öyle bir hakkı vardır. Buradan ilan ediyorum, biz Cumhur İttifakı olarak vatandaşımızın ve ulaşım esnafının mağduriyet yaşamaması için kararımızın arkasında duracağız, olduğu şekliyle önergemizi tekrar kabul edeceğiz. Bundan sonrası Mansur Yavaş'a kalmıştır.” ifadelerini kullandı.

ÇÖZÜM KAMU ELİYLE HİZMET

Konuya ilişkin bir açıklama yapan Vatan Partisi Genel Başkan Yardımcısı ve Ankara İl Başkanı Utku Reyhan, “Hükümet ve Ankara Büyükşehir Belediyesi gözlerinin önündeki basit sorunu çözemiyor. Olan emekliye, öğrenciye oluyor.” dedi. Reyhan, gazetemize verdiği demeçte şunları ifade etti:

“Türkiyenin başkentinde hem hükümetin hem ABB’nin beceriksizliği yüzünden emeklilerimiz ve öğrencilerimiz mağdur oluyorlar. Çok kolaylıkla üstesinden gelinebilecek bir sorun çözümsüz bırakıldı. Sonuç olarak da toplu taşıma hizmetini ucuz ya da indirimli bir biçimde gidermek durumunda kalan dar gelirli Ankaralılar mağdur olmuş oldu. Biz Vatan Partisi olarak bu sorunun kolaylıkla çözülebileceğini düşünüyoruz. Bunun köklü çözümü; otobüsle toplu taşıma hizmetlerinin tamamen belediyelerde olmasıdır ve özel toplu taşımacılığın son bulmasıdır. Dolayısıyla artık yeni ihaleler yapılmamalı ve yeni hatlar tahsis edilmemeli özel otobüs şirketlerine. Mevcut şirketlerin batmaması için ya mağduriyetleri giderilmeli ya da bunlar ABB bünyesine kiralama gibi yöntemlerle alınarak bir çözüm üretilmeli. Şu anda esnafla ABB’nin kavgası ve çözümsüzlüğü yüzünden, olan 65 yaş üstü büyüklerimize ve öğrencilerimize oluyor. Biz bunun kolaylıkla çözülebileceğine inanıyoruz.”

Sonraki Haber