'Tadelle' ile fındığın değerini katlayacak
Türkiye’nin ilk fındık ihracatçısı şirketlerinden olan ve 1936 yılından bu yana fındığı çikolata ile harmanlayarak katma değer yaratan Sagra, 2021 yılı Nisan ayında OYAK Grubu Şirketleri bünyesine katıldı.
OYAK bu satın almadan sonra Sagra için ciddi bir planlama içerisine girdi ve şirketi dünya markası yapma hedefiyle bu yıl sahneye çıktı. Geçen gün İstanbul Karaköy'de düzenlenen toplantıda verilen bilgilere göre, şirket üretim tesisindeki iyileştirmelerle yüzde 80 kapasite artışı sağladı. Sagra, tüketicilerin satış noktalarında ürünlere daha kolay ulaşabilmesini sağlamak için yaygınlaşmasını altı katına çıkarmayı başardı.
YARIMIZ KADAR ÜRETİYOR İKİ KAT FAZLAYA SATIYORLAR
OYAK Gıda Tarım Hayvancılık Sektörü Grup Başkanı M. Levent Ortakçıer, toplantıda yaptığı konuşmada, “Tarımda güçlüyseniz eksik olan ne? Tarımda başarısızlıklarımız ne? Tarımda her şey rekolte üzerine ama tarımda dünyanın koştuğu bir nokta var ki onu kimse görmezdi. Nedir o? Bir kilo ayvayı İngiltere'de 4 avroya satanlar var. Siz tonlarca ayva üretseniz de kilosunu bir avronun altına sattıktan sonra ne anlamı var? Biz de bu yüzden tarım ürünlerine katma değer sağlamak için gıda firmaları alalım dedik. Fındık ve domateste dünyanın önemli üreticileriyiz. Biz burada nasıl bir katma değer içindeyiz? Ülkemizde domatesten alınan gelir, 6-7 milyon ton üreten İtalya ve İspanya'nın yarısı ama biz onların iki katı üretiyoruz. Aynı şekilde fındıkta da öyle.” ifadelerini kullandı. Ortakçıer, “Fındık deyince akla gelen Sagra’nın yurt içi ve yurt dışı pazar payını büyütmeyi, sağlıklı, katkısız, katma değeri yüksek ürünlere ek olarak fındık ihracatını da bu ürünlerle doğru orantılı artırmayı planlıyoruz.” dedi.
İHRACATI BEŞ KAT ARTIRMA HEDEFİ
Sorularımızı cevaplandıran Ortakçıer, dış satım anlamında belli ülkeler belirleyeceklerini ve başarı durumuna göre ülke sayısını kademeli olarak artıracaklarını anlattı. “Tadelle'nin üç dört yılda dünya markası olacağına inanıyorum” ifadesini kullanan Ortakçıer, “Dünyanın her yerine Tadelle satsak bile buna yetecek fındığımız var. Girdi kapasitemiz çok yüksek. Fiyatları da o yüzden çok artırmadık. Yerli girdi yüksek. 5.5 milyar dolar atıştırmalık pazarı var yani 60 milyar TL. Biz 1 milyar TL alacağız. Sürme çikolata pazar ise 1.8 milyar TL. Sarelle için ayrı bir çalışmamız olacak.” bilgilerini aktardı.
Sagra Genel Müdürü Erman Erol da, Sarelle, Tadelle ve Gol’e ilave yeni ürünlerin de yolda olduğunu söyledi. OYAK satın almasından sonra üretim tesisindeki iyileştirmelerle yüzde 80 kapasite artışı, yüzde 15 ek istihdam sağlandığını belirten Erol, şunları aktardı: “Yurt içi pazar payımızı önümüzdeki altı ay içinde ikiye katlamayı hedefliyoruz. İhracatımızı da beş kat artırarak dünyadaki 130 milyar dolarlık çikolata pazarından pay almayı istiyoruz. Bunu yapabilmek içinde OYAK Gıda Tarım Sektörü Şirketlerinin sinerjisi ile tedarik zinciri, satış ve pazarlama ağımız kuruldu. Son tüketiciye ulaşmak için yeniden yapılandık, aktif ve deneyimli bir organizasyon olarak yola devam ediyoruz.”