Tedarik işçisi yıllık izinde

Tam kapanma ve çip tedariğinde yaşanan sıkıntılar otomotiv sektöründe kapasitelerin aşağı çekilmesine yol açtı. Bakım onarım süreci öne alındı. Markalara tedarik sağlayan TAYSAD üyeleri, bu dönemde çalışanlarına yıllık izinlerini kullandırarak, yaz aylarındaki yoğun mesaiye hazırlanıyor.

Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Yöneticileri, sektöre ilişkin düzenledikleri araştırmayı basın mensupları ile paylaştı. Düzenlenen çevrimiçi toplantıda TAYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Albert Saydam, “Katılımcı üyelerimizin yüzde 64’ü uzun süreli duruşlarda yıllık izin uygulaması yapacağını ifade etti. Çünkü, işimiz olmadığı zamanlarda daha çok kısa dönem çalışma uygulanıyordu, bundan dolayı izinlerin birikmesi söz konusuydu. Şu anda birikmiş olan bu yıllık izinleri eriterek ana sanayinin anons ettiği planlara uyuyoruz. Temmuz-ağustos bakımlarımızı öne çekiyoruz. Üretim, ağustos ayından itibaren devam edilecek denildiği için biz de yıllık izinlerimizi kullandırmaya başladık. Yıllık izinlerde çalışanlar haklarında kayıp yaşamıyor. Bununla beraber, yıllık izin kullanmayan düşük seviyede tedarik sanayi temsilcileri ise ücretsiz izinler kullandırılıyor” dedi.

ÇİP KRİZİ ANİ DURUŞ GETİRDİ

“Bu bağlamda, tedarik sanayisinin yüzde 53.5’i ücretsiz izinleri tüm personele kullandırmakta. Bu konuda mavi veya beyaz ayrımı yapmamakta. Yüzde 46.5 ise mavi yakaya ücretsiz izin kullandırmaktadır. Tabi büyük çoğunluğun yıllık izni tercih ettiğini göz önüne aldığımızda bunun düşük bir oran olduğunu belirtmek isteriz” ifadelerini kullanan Albert Saydam, “Tedarik sanayisinin yüzde 66’sı ana sanayilerin kısa-uzun vadeli planlamalarını paylaşmasını en büyük beklenti olarak görüyor. Çünkü, planlama otomotivde çok önemli. Duruş ve kalkışlar yerine orta hızda bir üretim yapmak bizim açımızdan kritik. Örneğin, bir hafta önce Ford Otosan’ın duyurduğu duruş kararı bizim için biraz sürpriz oldu. Tabi ki, durum Ford Otosan için de artık yönetilemez durumdaydı ki böyle bir karar almak zorunda kaldılar. Bu sadece Ford Otosan özelinde değil, diğer tüm üreticilerin ani duruş veya başlangıç kararları bizleri zorluyor” diye konuştu. Hatırlanacağı üzere Ford Otosan, dünya ölçeğinde yaşanan çip tedarik sıkıntısı nedneiyle üretimine ara vermek zorunda kalmıştı. Yine Renault da üretime ara veren bir diğer firma oldu. Konuya ilişkin Saydam, “Görünen o ki şu anda yarı iletken krizinden dolayı üreticiler tatillerini önümüzdeki Mayıs-Haziran’a çektiler. Biz de böylelikle toplu izin kullandırabileceğiz” bilgisini paylaştı.

ÇALIŞANLARIN BEŞTE BİRİ YAKALANDI

Araştırma sonuçlarına göre Mart 2020’den Nisan 2021’e kadar olan dönemde Kovid-19'a yakalanan çalışanların oranının toplam çalışanlara göre yüzde 21 düzeyinde olduğunu açıklayan TAYSAD Başkanı, “Bugün itibarıyla, Kovid-19 pozitif, temaslı ve şüpheli olduğu için işe gelmeyen çalışanların, toplam çalışanlara oranı ise yüzde 1.5. Bu aslında çok iyi bir oran. Servislerden çalışma alanlarına, yemekhanelerden giyinme alanlarına kadar sanayinin ciddi bir önlem aldığını görülüyor” diye konuştu.

ANİ DURUŞU AVANTAJA ÇEVİREN VAR

Üyelerinin yüzde 55’inin ana sanayinin ani duruş kararlarından dolayı cirolarında düşüş beklediğini ifade eden Albert Saydam, şu bilgileri verdi: “Bu düşüşün de yüzde 1-10 arasında gerçekleşeceği yaygın olarak tahmin ediliyor. Öte yandan, tedarik sanayisi temsilcilerinin yüzde 25’i ise ani duruş kararlarından ötürü cirolarında artış yaşayacağını kaydediyor. Bu da aslında çok iyi bir rakam. Demek ki tedarik sanayisi temsilcileri olarak farklı pazarlara giriyoruz. Başka ürün gamlarına yöneliyoruz. Bu artışın tamamına yakını ihracatla olacaktır diye tahmin ediyoruz.”

Sonraki Haber