Teknolojinin dayattığı ön yargılar:Yapay Zekaya Göre araba markalarının sürücüleri nasıl görünüyor?
Yapay zeka sohbet botu ChatGPT ve metinsel açıklamaları görsele dönüştüren Midjourney kullanılarak ünlü araba markalarının sürücülerinin nasıl göründüğü betimlendi.
AI oluşturucularla yapılan son deneyler, teknolojide var olan inanılmaz önyargıyı vurguladı. Son zamanlarda, otomotiv web sitesi Rerev, yapay zeka tarafından zorlanan klişeler üzerinde kendi testini yapmaya karar verdi. Bunu yapmak için ChatGPT'den 10 popüler araba markasının ortalama sahibini tanımlamasını istediler. Ardından, Midjourney'de bu araç sahiplerinin bir görüntüsünü oluşturmak için bu açıklamaları bilgi istemi olarak kullandılar. Sonuçlar, sürücülerin yapay zeka tarafından nasıl algılandığı konusunda ilginç ve ufuk açıcı.
İlk bariz sorun, AI'nın yalnızca erkeklerin görüntülerini oluşturması ve otomotiv dünyasındaki güçlü cinsiyet önyargısını vurgulamasıdır. Her araba sahibinin milliyeti, markanın kökenlerine bağlıydı. Yani Ferrari'nin sahibi İtalyan, Honda ve Toyota'nın sahibi ise Japon. Bu uyruklar, ChatGPT tarafından yazılan herhangi bir özel tanımın dışında seçilmiştir.
Volkswagen söz konusu olduğunda, AI daha bohem bir görünüme sahip bir adamı tasvir ederek yalnızca markanın minibüs yaşamıyla olan ilişkisine odaklandı. Bu seçim, muhtemelen daha muhafazakar yaşam tarzları yaşayan farklı Volkswagen modellerini ve sahiplerini açıkça gözden kaçırıyor.
Benzer şekilde, Chevrolet ve Ford sahiplerinin her ikisi de sağlam, All-American bir görünüme sahip. Bu Amerikan markaları kesinlikle işçi sınıfı kültürüyle bağlantılı olsa da, kentsel ortamlarda yaşayan ve kamyoneti olmayan pek çok marka sahibi de var.
Tüm bu AI serilerinde olduğu gibi, teknolojinin neden belirli sonuçlar verdiğini ve bunun kendi kişisel önyargımız hakkında ne anlama geldiğini derinlemesine düşünmek önemlidir.
AI, 10 YAYGIN OTOMOBİL MARKASININ SÜRÜCÜLERİNİ BU ŞEKİLDE ALGILIYOR
VOLKSWAGEN
Rerev'e göre ChatGPT, VW sahiplerinin "ilginç ve çevreye duyarlı bir yaşam tarzıyla ilişkilendirilme eğiliminde olduğunu" hissetti. Rahat tavırları ve gündelik tarzları, hayata karşı tasasız bir tavrı yansıtıyor.”
ChatGPT'nin kullandığı sıfatlar:
- İlginç
- Eko-bilinçli
- Sarhoş
- Gündelik
- Bohem
- Liberal
- Belki
- Açık havada
- Tasasız
- Alternatif
TOYOTA
AI, Toyota sahiplerini savurganlıktan çok pratikliğe ve güvenilirliğe değer veren kişiler olarak tanımladı. ChatGPT'ye göre, "mantıklı görünümleri ve aile odaklı zihniyetleri, güvenilir ulaşım tercihlerini yansıtıyor."
ChatGPT'nin kullandığı sıfatlar:
- Mantıklı
- Pratik
- Güvenilir
- Verimli
- Ortalama
- Aile odaklı
- Sıradan
- Tutucu
- Macerasız
- Güvenilir
FERRARİ
AI kesinlikle Ferrari sahiplerinin zenginliğine ve onların lüks ve savurganlığa olan sevgisine odaklandı. Hatta ChatGPT, bu lüks araç sahiplerinin ortak algısını çok güzel özetlemiş, "Gösterişli görünümleri ve gösterişli yaşam tarzları, müsamahalarının ve varlıklarını sergileme isteklerinin ifadesi olarak görülüyor."
ChatGPT'nin kullandığı sıfatlar:
- Zengin
- Gösterişli
- Abartılı
- Dikkat çekici
- Bozuk
- Yüksek bakım
- Anlayışlı
- Bilinci yerinde
FORD
Ford kesinlikle bir All-American otomobil markası olarak biliniyor ve ChatGPT bunu anlıyor. Teknoloji, Ford sahiplerini "çalışkan ve ayakları yere basan bireyler" olarak tanımlıyor. “Sağlam görünümleri ve pratik tarzları mavi yakalı köklerini yansıtıyor” diye devam ediyor.
ChatGPT'nin kullandığı sıfatlar:
- Mavi yakalı
- Sağlam
- Pratik
- Geleneksel
- Çalışkan
- Vatansever
- Gerçekçi
- Tutucu
- Zorlu
- Saçma sapan
TESLA
Belki de yeni teknoloji ve Silikon Vadisi ile olan ilişkisinden dolayı Tesla, daha genç bir araba sahibi gösteren tek marka oldu. AI, "fütürist tarzları ve en son teknolojiye olan ilgileri, inovasyona yönelik eğilimlerini yansıtıyor" diye yazıyor.
ChatGPT'nin kullandığı sıfatlar:
- Teknoloji meraklısı
- Varlıklı
- İleri düşünme
- Eko-bilinçli
- Fütüristik
- İnek
- İlerici
- Modern
- Yenilikçi
- Elitist
CHEVROLET
Chevrolet, listedeki diğer Amerikan otomobil markası Ford'a benzer bir şekilde anlatılıyor. ChatGPT, "Chevrolet sahipleri tamamen Amerikan, sağlam bir hava yayıyor. Güvenilir ve güçlü varlıkları, markanın Amerikan otomotiv kültüründeki derin kökleri ile örtüşüyor.”
ChatGPT'nin kullandığı sıfatlar:
- Bütün Amerikalılar
- Sağlam
- TIR şoförü
- Vatansever
- İşçi sınıfı
- Geleneksel
- Güvenilir
- Açık havada
- Ülke
- Güçlü
BMW
AI tarafından tanımlandığında BMW sahipleri biraz kötü bir şöhrete sahip. ChatGPT, bir yetki ve üstünlük havasına sahip olduklarını, genellikle statü ve lükse çok fazla değer verdiklerini yazdı.
ChatGPT'nin kullandığı sıfatlar:
- Kibirli
- Geriye jölelenmiş şaç
- Gösterişli
- Yetkili
- Cilalı
- Kendini beğenmiş
- Agresif
- Snob
- Gösterişli
- Aşırı özgüven
HONDA
Honda'nın uygun fiyatlı ve güvenilir otomobiller üretme konusundaki itibarı nedeniyle ChatGPT, sahiplerini lüks özelliklere sahip bir arabaya sahip olmaya daha az odaklanan pratik ve mütevazı bireyler olarak görüyor.
ChatGPT'nin kullandığı sıfatlar:
- Pratik
- Ekonomik
- Ortalama
- Mütevazi
- Güvenilir
- Gösterişsiz
- Tutucu
- Yolun ortası
- Mütevazı
- Verimli
AUDİ
Audi sahipleri, teknolojiyi ve modern estetiği seven trend belirleyiciler olarak görülüyor. ChatGPT'ye göre, "Audi'nin hassas mühendislik ve şık tasarım konusundaki itibarı, Audi sahiplerinin titiz ve modern bireyler olarak algılanmasına katkıda bulunuyor."
ChatGPT'nin kullandığı sıfatlar:
- Teknoloji meraklısı
- Modaya uygun
- Yuppie
- Yenilikçi
- Temiz kesim
- Kentsel
- Moda-ileri
- Titiz
- Modern
MERCEDES
İddialı ve elitist olarak adlandırılan AI, Mercedes sahipleri hakkında tamamen olumlu şeyler söylemiyordu. Markayı zenginlik ve statü ile ilişkilendiren ChatGPT, "bakımlı görünümleri ve rafine tarzları, sofistike bir imaj yansıtma eğilimlerini yansıtıyor" dedi.
ChatGPT'nin kullandığı sıfatlar:
- Orta yaşlı
- İddialı
- Tutucu
- Bakımlı
- Rafine
- Uzak
- Komplike
- iyi giyimli
- Bilinci yerinde
- Elitist
KAYNAK: mymodernmet.com