TOGG fabrikasına gittik iş bildiğiniz gibi değil: Kullanıcı odaklı akıllı cihaz

Togg geliştirilirken ürün değil kullanıcı ön planda tutuldu. Teknoloji alanlarıyla müşteri beklentilerini birleştirecek şekilde birlikte çalışacakları start-upları belirlediklerini anlatan Togg CEO'su Karakaş'ın otomobil yerine akıllı cihaz ifadesini kullandığı görüldü.

Türkiye'nin Otomobili Togg fabrikasını ziyaret ettik. Gemlik'teki tesis henüz dev bir şantiye alanı halinde. İki bine yakın çalışan tesisin kurulumunu yapıyor. Burada düzenlenen toplantıda bir sunum yapan Togg CEO'su Gürcan Karakaş'ın verdiği bilgilere göre, teknolojinin sosyal hayatımızdaki alışkanlıklarn değişmesiyle dünyada fırsatların değiştiğini gören ülkeler ve düzenleyici kurumlar, kanunlarla kendi ülkelerini güçlendirecek şekilde hareket ediyorlar. Her şeyin arkasında verinin olduğu bir dünyada otomotiv sektörü de dönüşüyor. Sektörün cirosu ve karlılığı artmaya devam ediyor ama geleneksel otomotivcilerin karlılık oranlarında pay kaybı var. Kar havuzlarındaki farklılıklar nedeniyle elektrikli otomotivler fark yaratacak. “Otomotivde 4-5 senede ürün geliştiriliyor daha sonraki 4-5 yılda yeni model için çalışılıyor.” diyen Karakaş, “Yarından sonraya bakmıyorsanız bu sistemin içinde yer almıyorsunuz demektir.” mesajı verdi.

'USE-CASE MOBİLİTY'

Yeni dönemde büyük şirket olmanın başarının temeli olmadığını anlatan Karakaş, teknolojiyi kullanıcıların beklentileri doğrultusunda şekillendirenlerin başarılı olacağını vurguladı. TOGG olarak yaptıkları çalışmalardan söz eden Karakaş, şu bilgileri verdi:

  • Togg kullanıcı odaklı yaklaşım ile klasik OEM'lerden (Orijinal ekipman üreticileri) ayrışıyor.
  • Teknoloji herkesin erişebileceği noktaya geldiğinde sizi farklılaştırmaz. Bunu kullanıcıyı merkeze alarak farklılaştırırsanız ayrışırsınız.
  • Vizyonumuz “USE-CASE Mobility.” Bu ifadeiyi tescil ettirdik.
  • Akıllı şehirlerde akıllı çözümler gerekiyor. İstanbul gibi şehirlerde trafikteki hali düşününce bunu kolaylaştırmak için neler yapılabilir? Mesela trafikte otonom giden bir araç.
  • Mesele sadece şarj ile bitmiyor akıllı şebekeler lazım. Bir milyon cihazı Togg üretecek, bir o kadar da başkaları tarafından satılınca 2 milyon elektrikli araç olacak. Bunların dengelenmesi verimlilik kazancı sağlayacak.
  • Akıllı cihazlarla veri bazlı iş modelleri için startuplar çok önemli. Startupları göz ardı ederek başarılı olmak mümkün değil. Bu anlamda startuplarla işbirliği yapıldı.

MOBİLİTE ÇÖZÜMLERİ ERKEN GELEBİLİR

Togg'un hissedarları içerisinde ana çalışma alanlarında yetkinlikleri bulunan şirketler olduğunu ve bunlarla çalışıldığını aktaran Karakaş, “15 yılı adım adım planladık. Klasik otomotivde ürün öndedir. Biz de kullanıcı önde. Eski lig ile yeni lig arasında dağlar kadar fark var. Eski ligde aracın en önemli kısmı motor ve şanzıman derdik. Yeni ligde ise batarya var. Sıfır emisyon var. Beygir gücü yerine işlemci gücü var.” ifadelerini kullandı. Aracın teknik özelliklerine ilişkin bazı bilgileri de paylaşan Karakaş, kilit teknolojilerde ülkemizde varsa burada, yoksa dünyanın en iyilerini bulup, bunlarla çalışıp ve o teknolojiyi anlayarak ilerlediklerini bildirdi. Batarya teknolojisi anlamında yaptıkları çalışmalara değinen Karakaş, hücre geliştirme AR-GE'si, modül geliştirme, paket üretimi ve yazılım noktasında bilgiler verdi. Oyun geliştirme yöntemi ile ilerlediklerini, büyük veri ve yapay zeka, blok zincir, fintek çözümlerini buna dahil ettiklerini aktaran Karakaş, teknoloji alanlarıyla müşteri beklentilerini birleştirecek şekilde birlikte çalışacakları start-upları belirlediklerini anlattı. Mobilite çözümlerinin araçla birlikte başlayacaklarını hatta bundan önce bazı hizmetleri sunabileceklerini söyleyen Karakaş, bir teknoloji şirketi olduklarını vurguladı.

DEĞER BAZINDA YÜZDE 51'İ YERLİ

350'den fazla kullanıcı deneyimi senaryosu oluşturduklarını, Togg'a dair “yenilikçi” bakış açısı oranının çok yüksek olduğunu ifade eden Karakaş, “Kullanmak sahip olmak isterim, dönüşleri alındı. Sıfır emisyonlu bir ürün ortaya konduğu için çevreye duyarlı bir tesis kuruldu. Dünyanın en temiz tesisi olmaya aday. Olası depreme karşı zeminin güçlendirilmesi çalışmaları yapıldı. 44 bin adet kolon kullanıldı. Yerin altında adeta bir kaya oluşturuldu. 250 robotun yüzde 62'si kuruldu. Test araçlarının üretimi ve bunların testleri devam ediyor. Özgünlük yerlilik ve millilik, diyoruz. Fikri mülkiyeti bizimse bir ürünün cihazın veya tasarımın bu bizi özgür ve bağımsız kılar. İş ortağını seçerken, bir tasarımı değiştirirken, birisine lisans verirken, üretirken ürettirirken kimseden izin almak zorunda değilsinizdir, o yetkinlik sizdedir. Yüzde 100 sınai mülkiyetinin bizde olmasını çok istedik. Adetsel bazda yüzde 75'i, değersel bazda yüzde 51'i Türkiye'de.

HÜCRE KRİZİNE KARŞI İŞBİRLİĞİ İLE ÜRETİM

Toplantıda yaptığı sunumda batarya çalışmalarına ilişkin de bilgi veren Karakaş, “Yeterince hızlı bir şekilde hücresini, batarya teknolojisini geliştiremeyenlerin ciddi bir sıkıntısı olacak. Avrupa ciddi bir şekilde hücre üretimini artıramazsa bugün çip krizi olduğu gibi hücre krizi de olacak.” diye konuştu. Bu noktada daha önce Mercedes'in ana şirketi Daimler'in de hissedarı ve iş ortağı olan Çinli Farasis ile yaptıkları işbirliğini anımsatan Karakaş, şarj altyapısı konusundaki çalışmalara destek vermek üzere TOGG Akıllı ve Hızlı Şar Çözümleri AŞ kurulduğunu ilk kez duyurdu.

Şirket olarak 700 çalışanları olduğunu bunun 469'unun mühendis olduğunu ve yüzde 39'unun da master, doktora ve doçent derecesi bulunduğunu ifade eden Karakaş, şunları söyledi: “Ortalama 12 yıl küresel pazarlarda tecrübesi olan 27 arkadaşımız var. TOBB ETÜ bünyesinde Teknoloji Araştırma Merkezi kuruldu. Burada 80'e yakın kişi çalışıyor. İkinci adım Avrupa'da. TOGG Europe GmbH, Stuttgart'da kullanıcı araştırma merkezi kuruldu.”

FİKRİ MÜLKİYET OLARAK TAMAMI BİZE AİT

Toplantıda basın mensuplarının sorularını cevaplandıran Togg CEO'su Gürcan Karakaş, aracın bütün fikri mülkiyetinin Türkiye'ye ve Togg'a ait olduğunu vurguladı. Önümüzdeki yıl bu günlerde tesiste seri üretime başlamayı planladıklarını belirten Karakaş, tedarikten kaynaklı bir gecikme beklemediklerini, seri üretimin ardından 2023'ün ilk üç ayından sonra “akıllı cihazların” satışına başlayacaklarını bildirdi. Oyun geliştiren start-uplarla çalıştıklarını, batarya için ilave yatırım yapıldığını kaydeden Karakaş, teknisyen alımlarına başladıklarını, ocaktan itibaren 200'lü sayılara ulaşacaklarını aktardı. Çip krizi konusunda da bir soruyu cevaplandıran Karakaş, “Çip üreticilerinin planladıkları yatırımlar devam ederse. Otomotiv üreticilerinin çip kullanmadaki planları değişmezse. Herkes yeni duruma daha hazırlıklı. Çip krizinin on sene sürmesi mümkün değil.” dedi.

YENİ MOBİLİTEYİ KODLAYACAK

Markayı tanıttıklarında “<>” işareti nedeniyle “Yeni mobiliteyi kodlamaya mı geliyorsunuz?” diye sorulduğunu akaratan Togg CEO'su Gürcan Karakaş, söz konusu işaretin yazılım alanında kodla anlamına geldiğini belirtti. Elektrikli araçların turkuaz ile simgelenmeye başladığını belirten Karakaş bu yüzden yeni logonun hem Türkiye hem de elektrikli araç anlamında turkuaz renginde belirlendiğini ifade etti. Otomotiv fuarına katılmak yerine ABD'de düzenlenecek CES fuarına katılmalarının nedeninin ise teknoloji şirketi olmaktan ileri geldiğini söyleyen Karakaş'ın ürün anlamında “otomobil” yerine “akıllı cihaz” ifadesini kullanması dikkat çekti.

Sonraki Haber