Türk derisine gelen her yüz kişiden 80'i Rus

Antalya Leather&Fur Fashion Show Fuarı 20'ye yakın ülkeden katılım ve bin 200'ün üzerinde katılımcıyla kapılarını açtı.

Biz de Türkiye Deri Konfeksiyoncuları Derneği (TDKD) Yönetim Kurulu'nun davetlisi olarak bir grup ulusal medya ve yerel medya temsilcisi ile fuarın açılışına katıldı. Ukrayna operasyonuna rağmen bu ülkeden az da olsa alıcı fuarda yer aldı. Fuara katılan her yüz kişiden 80'ini ise Rusya Federasyonu'ndan gelen satın alıcılar oluşturdu. Türkiye'den 70 firma ile katıldıkları fuara en yüksek katılımın Rusya'dan ve Ukrayna’dan olduğunu, büyük bir işlem hacmi gerçekleşmesini beklediklerini ifade eden TDKD Yönetim Kurulu Başkanı Fatih Dursun, "Pazarlama konusunda olabilecek bütün pazarları zorluyoruz. Savaş sonrası Rusya'ya ihracattaki düşüşü Amerika ile doldurmaya çalışıyoruz.” dedi.

'YAPTIRIMLAR İLİŞKİMİZİ BOZMADI'

Yılın ilk 11 ayında sektör ihracatının 224 milyon dolara ulaştığını kaydeden Dursun, fuarın bavul ticareti ve güney esnafının turizm satışlarıyla 700-800 milyon dolarlık bir pazara hitap ettiğini belirtti. Sektörün yüzde 70'nin Rusya ve Ukrayna ile ticaret yaptığını vurgulayan Dursun, "Rusya’ya yapılan yaptırımlar bizim ilişkimizi bozmadı. Rusların gelip gitmesinden bizim şikayetimiz yok çünkü bizim ana pazarımız kuzey ülkeler. Rusya’ya savaştan dolayı ihracat düştü. Rubleye dönmesi bizim için dezavantaj oldu çünkü ham deriyi dolarla alıyoruz." ifadelerini kullandı.

VEGAN DEĞİL NAYLON!

Deri sektöründe beslenme için kesilen hayvanların derilerinin kullanıldığını dile getiren Dursun, asıl tehlikenin tamamen petrokimya ürünlerinden, plastikten, polyesterden oluşan suni deri diye bilinen ürünler olduğunu ifade etti.

Dursun, "Biz sadece atık, çöpe atılan bir ürünü katma değeri olan bir ürün olarak ekonomiye katıyoruz. Eğer böyle bir algı varsa bize karşı değil, et yiyenlere karşı oluşması lazım. Hiçbir hayvan derisi için kesilmiyor, eti için kesiliyor. Bu konuda halkımızın bilinçlenmesi lazım. Asıl tehlike ise, tamamen petrokimya ürünlerinde; plastikten, polyesterden oluşan suni deri diye bilinen ürünlerde. Türkiye'de her yıl vegan adı altında 2 milyon adet suni deri üretiliyor. Özellikle pandemiden sonra yaratılan algı ile bu pazar hızla ivme kazandı. Biz dünyanın en büyük geri dönüşümcü sektörlerinden biriyiz. Geri dönüştürüp ihracata katkı sağlıyoruz." mesajı verdi.

MALİYET ARTIŞI PAZAR KAYBETTİRİYOR

Dursun, "Üretilen ürünün içerisinde sadece işçilik payı yüzde 60'ı buluyor. Bunun içinde ayrıca kullandığımız mamul, elektrik, su enerji fiyatları da var. Durum böyle olunca pazarlarımızı kaybetme durumuna geliyoruz. Artan maliyetlerimiz karşısında, Çin'in agresif fiyat politikası ile yarışma durumunda değiliz. Şu anda sektörün resmi ihracatında yüzde 15, bavul ve güney ihracatında da yüzde 50’ye yakın kayıp var. Bu sektörü geri dönmeyecek şekilde kaybedebiliriz. Yaşadığımız en büyük sorunlardan bir tanesi uygun maliyetli krediye ulaşım. Sektörümüzde işçilik maliyetleri TL, geriye kalan her şey dolar. Mevcut kur fiyatları bizi çok zorluyor. Yüksek kur talebimiz yok sadece artan maliyetlere paralel bir kur politikası bekliyoruz." bilgilerini paylaştı.

Sonraki Haber