Ücretli öğretmenler kadro istiyor

Kamudaki öğretmen açığı nedeniyle ek ders karşılığı çalışan ‘ücretli öğretmenler’ kalıcı istihdam istedi. Hak gaspına uğradıklarını ifade eden öğretmenler, bu sistemin kaldırılmasını talep etti.

Kamuda öğretmen eksikliğini gidermek amacıyla ek ders ücreti karşılığında görevlendirme esasına dayanan ücretli öğretmenlik sisteminin mağdurları kalıcı istihdam istedi. Aylık gelirleri, büyük çoğunluğunun ders başına ücret almaları nedeniyle asgari ücretin çok altında kalan öğretmenler çözüm istiyor.

Ücretli öğretmenler ve eğitim sendikaları da ücretli öğretmenliğin tamamen ortadan kaldırılmasını, tüm öğretmenlerin sadece kadrolu olarak atanması gerektiğini ifade ediyor.

Türk Eğitim-Sen de şubat ayında yaptığı ücretli öğretmen araştırmasının sonuçlarını paylaşarak en az ücretli öğretmen sayısı kadar olan 80 bin atama talebini de dile getirmişti.

Aydınlık’a konuşan ücretli öğretmen O. C. de ücretli öğretmenlik sisteminde öğretmenlerin sömürüldüğünü ve büyük hak gasplarının olduğunu ifade etti. Ortalama 4 bin lira ücretle çalıştıklarını kaydeden O. C. şunları kaydetti:

“Üstelik bu sistemi çıkaranlar, sistemin mağdurlarını suçluymuş gibi gösteriyor. Ücretli öğretmenlerle aynı işi yapan kadrolu öğretmenler, 2022-2023 eğitim öğretim yıllı sonunda tatil ve 22 bin lira maaş ile ödüllendirilecekken, ücretli öğretmenler işten çıkarılacak cezalandırılacaklar. İşsizlik maaşı bile almayacaklar, öyle bir hakkında önüne geçilmiş. Sorunun çözümü kökten olmalıdır; bu yanlış sistem bir an önce kaldırılmalı, sistem içinde sömürülen öğretmenlerin hakları teslim edilmelidir.

‘EK İŞ YAPMAK ZORUNDAYIZ’

“Bizler devlet okullarında ek ders karşılığı ücretli öğretmenlik yapmış, eğitim fakültesi mezunu, formasyon sahibi öğretmenleriz. Yıllarca meslektaşlarımızla aynı işi yapmamıza rağmen ‘eşit işe eşit ücret’ ilkesinden faydalanamadık. Burada eşit işe bir parantez açmak istiyorum; aslında eşit iş değil. Ücretli öğretmenler genelde ya Doğu bölgesinde kimsenin gitmediği ya da Batı’da İstanbul gibi hayat pahalılığının yüksek olduğu yerlerde görev alıyorlar yani dezavantajlı bölgelerde. Bizler o okullarda olabilmek için gece yarılarına kadar ek işler yapmak zorundayız. Bu sadece ya gerçekten mecburiyet ya da öğretmenlik aşkı bunun başka bir açıklaması olamaz. Kimsede bu işi yapıyoruz diye bizi suçlayamaz. Bizler öğretmen adayı değil öğretmeniz, öğretmen adaylarıyla değil kadrolu öğretmenlerle karşılaştırmalıyız. Haklarımızın da onlarla eşitlenmesi gerekiyor.”

SENDİKALARIN TALEBİ SİSTEMİN KALDIRILMASI

Türk Eğitim-Sen’in 78 ilin valiliklerinden edindiği bilgilere dayanarak yaptığı araştırmaya göre en yüksek ücretli öğretmen sayısına sahip iller sıralamasında İstanbul, 16 bin 128 ile başı çekti. Toplamda İl Valiliklerinin bildirdiğine göre ise 78 ilde ücretli öğretmen sayısı 76 bin 485 oldu. İl Valiliklerinden bildirdiği norm kadro ihtiyacı 75 ilde 83 bin 547 olarak tespit edildi.

Araştırma ile ilgili bir açıklama yapan Türk Eğitim-Sen Genel Başkanı Talip Geylan, Milli Eğitim Bakanlığı’nın adeta ücretli öğretmen görevlendirmesiyle öğretmen açığını gidermeye çalıştığını belirterek, bu durumun eğitimin kalitesi ve verimini azaltırken, aynı zamanda çok düşük ücretlerle çalıştırılmak zorunda kalan öğretmenleri sömüren bir uygulama olduğuna dikkati çekti. Bu öğretmenlerin çok büyük çoğunluğu ders başına ücret almalarından dolayı aylık gelirlerinin asgari ücretin çok altında kaldığına vurgu yapan Geylan, 2023 yılında artık ücretli öğretmenliğin tamamen ortadan kaldırılmasını, tüm öğretmenlerin sadece kadrolu olarak atanması gerektiğini ifade etti.

Geylan, “76 bin 485 ücretli öğretmen görevlendirmesi tam 76 bin 485 noktada acil öğretmen ihtiyacı olduğunu göstermektedir. 81 ili dahil ettiğimizde bu rakamın çok daha yüksek olması muhtemeldir. Dolayısıyla öğretmen açığını ücretli öğretmenler eliyle gidermekten vazgeçip, kadrolu atama yapmak eğitimin geleceğine olumlu katkı sağlayacaktır.” dedi.

6 BİN ÖĞRETMEN ‘DİJİTAL’ OKURYAZAR

ING Türkiye, Habitat Derneği ve Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) iş birliğiyle ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin dijital okuryazarlık becerileri edinmelerini hedefleyen Dijital Öğretmenler projesinin 6. dönem eğitimleri tamamlandı.

Bankadan yapılan açıklamaya göre, 2020'de başlayan ve Türkiye'nin 81 ilinden öğretmenlerin başvuru yapabildiği ödüllü proje ile bugüne kadar 6 bin öğretmene eğitim verildi.

Projenin 6. dönem eğitimleri ise 1000 öğretmen ile tamamlandı. Bu yıl ayrıca başvurularda deprem bölgesinde yer alan ve depremden etkilenen öğretmenlere öncelik verildi.

Seçilen 1000 öğretmen projenin ilk aşamasında 5 hafta süren ve ODTÜ'lü eğitmenler tarafından sunulan eğitim programında, dijital vatandaşlık ve güvenlik, eleştirel düşünme ve ölçme & değerlendirme, yaratıcılık ve görsel tasarım, infografik, video ve fotoğraf oluşturma, düzenleme, etkili sunum hazırlama içerikleri hakkında eğitim aldı.

Çevrim içi canlı sunumlar, seminerler ve video derslerinden oluşan ilk fazın ardından seçilen 100 öğretmene ise VR gözlüklerle sanal ve artırılmış gerçeklik üzerine ileri seviye eğitimi verildi. Eğitime katılanlar dijital okuryazarlık eğitimi aldıklarına dair yetkinlik sertifikasının da sahibi oldu.

Sonraki Haber