'Uluslararası Caz Günü'nde festivaller konuşuldu
Çevrimiçi yapılan 'Uluslararası Caz Günü' etkinliğinde, festivallerin katılımcı sayılarını ve sanatsal üretimini arttırmanın yollarının arandığı belirtildi. Festivaller, büyütülerek, sürdürülebilir hale getirilmek isteniyor.
UNESCO Türkiye Milli Komisyonu tarafından "Uluslararası Caz Günü ve Türkiye'de Caz" başlıklı çevrimiçi etkinlik yapıldı.
“Uluslararası Caz Günü” UNESCO'nun 2011 yılında aldığı bir kararla her yıl 30 Nisan'da kutlanıyor. Etkinlikler son 2 yıldır koronavirüs salgını tedbirleri nedeniyle çevrimiçi yapılıyor. Bu yıl yapılan etkinlikte Türkiye'de cazın tarihi, yapılması gerekenler ve beklentiler konuşuldu.
İKİNCİ ETKİNLİK İSTANBUL'DA
İstanbul Caz Festivali Direktörü Harun İzer, ilk etkinliğin 2012'de yapıldığını belirterek "UNESCO'nun Paris'teki merkezinde çok sayıda ünlü konuğun, caz alanındaki dünyaca ünlü isimlerin katıldığı bir etkinlik düzenlenmişti" dedi. İzer, Amerika, Japonya, Hindistan, Brezilya, Güney Afrika ve Çin'in de arasında bulunduğu pek çok ülkeden müzisyenlerin katıldığı ikinci etkinliğin ise 2013'te İstanbul'da yapıldığı bilgisini paylaştı.
1920'LERDE TÜRKİYE'YE GELDİ
Dünyada cazın 1800'lü yılların sonlarından başladığını, Türkiye'ye de çok erken bir dönemde geldiğini kaydeden İzer, "1920'li yıllarda caz Türkiye'ye yavaş yavaş geliyor. Dolayısıyla aslında neredeyse 100 yılı bulan bir geçmişi var Türkiye'de" şeklinde konuştu.
Araştırmacı Yaprak Melike Uyar ise "Türkiye'de Cazın Özet Tarihi" başlıklı sunumunda, arşiv fotoğrafları eşliğinde cazın ortaya çıkış hikayesini anlattı. Amerika'da cazın doğuşunun 1900'lü yıllarında başlarına denk geldiğini belirten Uyar, "İlk caz müzisyeni olarak kabul ettiğimiz Buddy Bolden 1905-1906 yıllarında performanslar sergileniyor. Hiçbir kaydı yok ama bir sözlü tarih anlatısıyla bu destekleniyor. Diğer müzisyenler onun ilk müzisyen olduğunu kabul ediyorlar. Cazın kökeni olarak da New Orleans'ı kabul ediyoruz" şeklinde konuştu.
FESTİVAL KONSERLERİ
Dizzy Gillespie ve Frederick Bruce Thomas gibi müzisyenlerin çalışmalarına da değinen Uyar, dünyada ve Türkiye'de cazın tarihine ve bugüne kadarki serüvenine ilişkin bilgiler paylaştı.
Nardis Caz Kulübü yöneticisi ve Jazz Dergisi editörü Zuhal Focan ise Türkiye'de ve yoğunluklu olarak İstanbul'da caz konserlerinin 1970'li yıllarda caz sanatı anlamında irili ufaklı konserler şeklinde ve özel organizasyonlarla yapılmaya başlandığını söyledi. İstanbul Müzik Festivali'nin öncülük ettiği caz konserlerinin ilerleyen yıllarda da devam ettiğini dile getiren Focan, "1985'te Emin Fındıkoğlu'nun yaptığı 3 sene boyunca süren festival konserleri var ki bunlar o dönemin yine en kalburüstü müzisyenlerinin Türk caz gruplarıyla birlikte yer aldığı festivaller" diye konuştu.
Daha sonra İstanbul Müzik Festivali'nden ayrılarak, İstanbul Caz Festivali organizasyonlarının başladığını ve bugüne kadar sürdüğünü anlatan Focan, şunları kaydetti:
"O dönem içinde festivaller birden bire çoğalmaya başlıyor. Türkiye'deki cazın gelişimi, geçmiş dönemlere göre çok daha heyecan verici. Dünya ile bir bütün halinde, ilişki halinde. Bütün dünyaya sesimizi duyurabileceğimiz gençler çıktı, arkası da geliyor."
HEDEF SÜRDÜREBİLİR HALE GETİRİMEK
Bozcaada Caz Festivali, XJAZZ festivali yöneticisi Murat Sezgi, 2 sene önce bir çağrı yaptıklarını ve geniş bir ekibin katılımıyla "Türkiye Caz Ağı"nı duyurduklarını söyledi.
Sezgi, "Türkiye'de yaptığımız işi severek bu festivallerin katılımcı sayılarını ve sanatsal üretimi arttırmanın yollarını arıyoruz. Hem festivallerimizi büyütmek hem de sürdürülebilir hale getirmek istiyoruz" değerlendirmesini yaptı.
EĞİTİM VE OKULUN ÖNEMİ
Müzisyen Ozan Musluoğlu da okulların ve dönemlerin önemine dikkati çekerek, "Müziği kendi kendinize bir yere kadar öğrenebiliyorsunuz. Eskiden bu olaylar çok daha zordu çünkü materyal yoktu, internet yoktu. Kasetlerden ya da birbirini dinleyerek etkilenerek kendini ilerletmeye çalışıyordun" ifadesini kullandı.