Uzaktan eğitimle eşitsizlik derinleşti

OECD raporuna göre salgın döneminde ödevler için bilgisayara erişimi olan öğrencilerin ortalaması Türkiye’de yüzde 70’in altında kalıyor. Eğitim Reformu Girişimi (ERG), Eğitim İzleme Raporu’na göre salgın süreci fırsat eşitsizliğini daha görünür kıldı.

Eğitim Reformu Girişimi (ERG), Eğitim İzleme Raporu 2020’nin ikinci dosyası olan Eğitimin İçeriği’ni ERG YouTube kanalında canlı yayımlanan panelle kamuoyuna duyurdu. Dosyanın öne çıkan bulguları arasında, uzaktan eğitim dönemiyle önem kazanan dijitalleşme, teknoloji ve kaynaklara erişimin ortaya çıkardığı fırsat eşitsizliği bulunuyor.

Mart ayında okulların Kovid-19 salgını nedeniyle kapanmasının ardından öğrenciler, eğitim yaşamından fiziksel olarak uzaklaştı. Okul içi sosyal öğrenme ve sınıf içi iletişime dayalı akran etkileşimi kayboldu. Uzaktan eğitim araç ve altyapısına sahip olamama gibi sorunlar fırsat eşitsizliğini derinleştirdi. Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) 2018 yılında gerçekleştirdiği Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırmasına göre, Türkiye geneli için internete erişim imkânı olan hane oranı 2019 yılında yüzde 88,3 oldu. Erişim oranının en yüksek olduğu bölge yüzde 95,6’yla İstanbul. En düşük olduğu bölge ise yüzde 79,7’yle Batı Marmara. Türkiye genelinde 16-74 yaş arasında düzenli internet kullanan bireylerin oranı yüzde 72,7. Bu oran yüzde 85,2 ile en yüksek İstanbul’da, en düşük ise yüzde 53,1 ile Güneydoğu Anadolu’da.

Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü’nün (OECD) raporuna göre salgın döneminde ödevler için bilgisayara erişimi olan öğrencilerin ortalaması Türkiye’de yüzde 70’in altında kalıyor. “Avantajlı okullarda” okuyan öğrencilerde ise bu oran yüzde 90’a yaklaşıyor. “İnternet bağlantısına erişimi olan öğrenciler” listesinde Endonezya son sırada yer alıyor; Danimarka, Finlandiya ve Estonya ise internet bağlantısına erişimi olan öğrenci oranının en çok olduğu ülkeler.

MARDİN’DE EBA’YA ATILIM YÜZDE 22

Raporda ayrıca uzaktan eğitime erişimle ilgili şu ifadeler yer aldı:

“Öğretmenlerin EBA’yı aktif olarak kullandığı ancak öğrencilerin önemli bir kısmının çeşitli nedenlerle erişim sağlayamadığı durumlar da yaşandı. Örneğin, Mardin’e bağlı Mazıdağı ilçesinde EBA’yı aktif kullanan öğretmenlerin oranı yüzde 84,3’tür. Öğrenciler için bu oran yüzde 15,5’tir. Mardin ili genelinde EBA’yı aktif kullanan öğretmenlerin oranı ise yüzde 80,9, öğrencilerin oranı ise yüzde 22,2’dir. Bu rapor kapsamında görüşünü aldığımız öğretmenler, EBA’ya girişte görsel kod kullanımının özel gereksinimli öğrencilerin velilerinin ve öğretmenlerin platforma girişte problem yaşamasına neden olduğunu belirttiler. EBA’ya girişte TC kimlik numarasının istendiğini belirterek mülteci çocukların EBA’ya erişiminin engellendiğini eklediler.”

Raporda, öğretmen ve öğretim programlarının teknoloji okuryazarlığı açısından geliştirilmesi gerektiği ifade edildi.

Sonraki Haber