Yabancı akademisyenlere bölüm başkanlığı verildi

Sayıştay’ın 2021 denetim raporunda yabancı uyruklu 12 akademisyenin Boğaziçi Üniversitesinde çeşitli idari görevlere getirildiği belirtildi. Raporda, personel başı 10 bilgisayar düştüğüne yer verildi. Raporda alımların ‘hesap verilebilir’ olması gerektiği vurgulanırken ilgili kanuna atıfta bulunuldu

Boğaziçi Üniversitesinde yabancı uyruklu 12 öğretim elemanına çeşitli yüksekokul ve fakültelerde bölüm başkanlığı, bölüm başkan yardımcılığı, yönetim kurulu üyeliği, araştırma merkezi müdürlüğü gibi çeşitli idari görevler verildiği Sayıştay raporuyla tespit edildi.

Sayıştay'ın üniversitelerle ilgili 2021 yılı denetim raporlarında dikkat çeken bulgular yer aldı. Boğaziçi Üniversitesine ilişkin hazırlanan raporda, üniversite personel görevlendirme işlemlerinin incelenmesi neticesinde sözleşmeli statüde görev alan yabancı uyruklu öğretim görevlilerine idari görev verildiği tespit edildi. Raporda, "Boğaziçi Üniversitesi bünyesinde idari görev verilen personel listesi incelendiğinde; yabancı uyruklu 12 öğretim elemanına çeşitli yüksekokul ve fakültelerde bölüm başkanlığı, bölüm başkan yardımcılığı, yönetim kurulu üyeliği, araştırma merkezi müdürlüğü gibi çeşitli idari görevler verildiği tespit edilmiştir. Kamu idaresi cevabında bulgumuza katılmış ve yabancı uyruklu öğretim elamanlarının idari görevlendirme alamayacaklarını ilgili birimlere iletilmiş olduğunu bildirmiştir. Sonuç olarak; kamu idaresi bulguda belirtilen hususa ilişkin çalışmalara başladığını bildirmiştir. Açıklanan mevzuat hükümleri ve YÖK’ün bu konuda aldığı kararlar ve görüşler doğrultusunda işlem tesis edilerek sözleşmeli statüde görev alan yabancı uyruklu öğretim görevlilerine idari görev verilmemesine ilişkin çalışmaların tamamlanması gerekmektedir." denildi.

PERSONEL BAŞI 10 BİLGİSAYAR

Raporda ayrıca, Boğaziçi Üniversitesi tarafından destek verilen Bilimsel Araştırma Projeleri (BAP) incelendiğinde, yoğun bir şekilde masaüstü bilgisayar, diz üstü bilgisayar, tablet gibi elektronik cihazlar alındığı tespiti yapıldı. Raporda bu bulguya yönelik de "Üniversitenin taşınır kayıtlarındaki bilgisayar sayıları incelendiğinde 2021 yılı sonu itibariyle yaklaşık 6 bin 828 adet masa üstü bilgisayar, 2 bin 751 adet dizüstü bilgisayar ve 532 adet tablet ve 136 adet tümleşik bilgisayar olmak üzere toplamda 10 bin 247 adet bilgisayar bulunduğu görülmektedir. Bu bilgisayarların 1675 adedi bilgisayar laboratuvarlarında kullanılmaktadır. Personel sayıları incelendiğinde ise, üniversitede toplamda 940 akademik, (82’si yabancı uyruklu öğretim elemanı olmak üzere) 1205 idari personel bulunmaktadır. 1205 idari personelden hizmetli ve işçi kadroları çıkarıldığında yaklaşık 800 civarında idari personel üzerinde de bilgisayar bulunmaktadır. BAP kapsamında; 2019 yılında; 69 dizüstü, 27 masaüstü, 3 tümleşik, toplamda 99, 2020 yılında; 115 dizüstü, 50 masaüstü, 5 tümleşik, toplamda 170, 2021 yılında; 96 dizüstü, 35 masaüstü, 4 tümleşik, toplamda 135 adet olmak üzere 3 yılda toplamda sadece BAP kaynağından 404 adet bilgisayar alınmıştır. Sonuç olarak bazı akademisyenlerin üzerine 50-55 adede kadar sadece dizüstü ve 40-50 kadar masaüstü bilgisayar zimmetlendiği anlaşılmaktadır. Laboratuvarlarda kullanılan masaüstü bilgisayarlar düşüldüğünde dahi, kabaca bir hesapla bir personelin kullanımına ortalama 10 adet bilgisayar düştüğü görülmektedir." ifadelerine yer verildi.

'CİHAZ ALIMINA ÖZEN GÖSTERİLMELİ'

5018 sayılı Kanun’un “Hesap verme sorumluluğu” başlıklı 8'inci maddesine göre her türlü kamu kaynağının elde edilmesi ve kullanılmasında görevli ve yetkili olanların; kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli kullanılması ile kötüye kullanılmaması için gerekli önlemlerin alınmasından sorumlu tutulduğu kaydedilen raporda şu görüşlere yer verildi:

"Kamu idaresi cevabında, elektronik cihazlar ve bilgisayarların araştırmanın en temel unsurları olduğunu belirterek, araştırmacıların bu cihazları talep etmesi durumunda, araştırmanın sağlıklı yürütülebilmesi için bu cihazlarının alımının zorunlu olduğu belirtilmiştir. Bu gerekçelerin gayet makul olduğu kabul edilmekle birlikte, yine de kişi başı cihaz sayılarının takip edilip, kaynakların doğru bir şekilde kullanılmasına yönelik kontrol mekanizmalarının kurularak takip edilmesi gerekmektedir. Bütün bu nedenlerle BAP kapsamında yapılacak elektronik cihaz alımlarına özen gösterilmesi gerektiği düşünülmektedir."

CARİ GİDERLER BÜTÇESİNDEN ÖDENDİ

Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesine yönelik hazırlanan 2021 yılı denetim raporunda ise Sürekli Eğitim Merkezinin döner sermaye işletmesi tarafından karşılanması gereken cari giderlerinin üniversite bütçesinden ödendiği görüldü. Raporda bu duruma ilişkin şu tespitler yer aldı:

"Yapılan incelemelerde bir döner sermaye işletme birimi olan ve 2021 yılında toplam 612 bin 166 TL geliri bulunan Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sürekli Eğitim Merkezinin 2021 yılı içerisinde 46 bin 967 TL tutarında doğalgaz, 6 bin 298 TL su ve 79 bin 351 TL elektrik olmak üzere toplam 132 bin 617 TL cari giderinin üniversite bütçesinden karşılandığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak kamu idaresi tarafından bundan sonra Sürekli Eğitim Merkezinin bulunduğu binanın tüm cari giderlerinin döner sermaye işletmesi gelirlerinden karşılanacağı ifade edilmiş olsa da belirtilen mevzuat hükümleri ve yapılan açıklamalar çerçevesinde, üniversite döner sermaye işletmesi bünyesinde bulunan tüm işletmelerin cari giderlerinin döner sermaye işletmesi gelirlerinden karşılanması gerektiği değerlendirilmektedir."

Sonraki Haber