Bahar Bayramı’nda 9 milyar seyahat

Çin’de Bahar Bayramı nedeniyle, yeryüzündeki en büyük, sevinçli iç göç başladı. Çin Ulaştırma Bakanlığı’nın bilgilerine göre bu yıl 25 Ocak ile 5 Mart tarihleri arasında 9 milyar seyahat yapılacak. Hesaplamalara göre 600 milyon kişi aileleriyle bir araya gelmek üzere memleketlerine geri dönecek. (1) Bahar Bayramı, Çin’de toplumsal dayanışmanın, aile bağlarını güçlendirmenin, yaşama sevincinin çok çarpıcı bir işareti. Bizdeki bayramlarda olduğu gibi, küsler barışıyor, küçükler büyüklerini ziyaret ediyor, aileler buluşuyor, çocuklar “kırmızı keseler”le sevindiriliyor, ayrı düşen arkadaşlar hasret gidiyor, en yeni kıyafetler giyiliyor, sevdiklerine hediyeler veriliyor, uzun tatili vesile yapıp düğünler düzenleniyor.

Bahar Bayramı, benzer özelliklerle Doğu ve Güney Asya’da da kutlanıyor. Bu yıl Ay Takvimi’ne göre Çin Bahar Bayramı 10 Şubat'a denk geliyor. 2024 Çin Yeni Yılı seyahat telaşı 25 Ocak Cuma günü başladı. 5 Mart'a kadar tam 40 gün sürecek. Geleneksel olarak Bayram kutlamaları 16 gün sürüyor. Ancak sadece ilk 7 gün resmî tatil olarak kabul ediliyor.

Bu yıl Çin’de Bahar Bayramı tatili 10 Şubat-16 Şubat 2024 arasında. 17 Şubat Cumartesi ve 18 Şubat Pazar günleri de tatil ile birleşiyor. Kutlamalar 9 Şubat akşam yemeği ile başlayacağı için çalışanlar için, toplam 10 günlük tatil olacak. Bu Çin’deki en uzun tatil.

Batı basınının her yılbaşında tekrarladığı “Çin ekonomisi batıyor” nakaratına inat, “iğne atsan yere düşmez” doluluktaki tıklım tıklım ulaşım merkezleri ve Çin’in dört bir yanındaki pazarlardaki sevinçli koşuşturma canlı bir 2024'ü müjdeliyor.

ÇİNLİLERİN YÜZDE 80’İ KİŞİSEL ARAÇLARIYLA GİDİYOR

Çin Ulaştırma Bakanlığına göre, seyahatlerin 7 milyar 200 milyonu kişisel binek araçlarıyla yapılacak. Özel araçlarıyla ailelerini ziyaretlerin oranı yüzde 80. Bu, Çin’de otomotiv pazarının büyüklüğünü gösteren çarpıcı bir rakam. Kalan yüzde 20 ise toplu ulaşım araçlarıyla seyahat ediyor. 1,8 milyar seyahat tren, otobüs, gemi ve uçaklarla yapılacak.

2024 Bahar Bayramında seyahat artışıyla yeni bir rekor kırılıyor. 2023’ün aynı dönemine kıyasla yüzde 60’ın üzerinde bir artış var. Bu yılki yoğunluğun ilk gününde hem demiryolu seyahati hem de hava yolculuğu hızla arttı. Çin, dünyanın en büyük yüksek hızlı tren ağına ev sahipliği yapmasına karşın, yolcular tren bileti bulmakta zorlandı.

CCTV’nin haberine göre, sadece 25 Ocak Cuma günü hava yoluyla 2 milyon seyahat yapılacağı tahmin ediliyor. Çin’in havacılık düzenleyicisine göre, bu yılki seyahat yoğunluğunun 2019’a göre yüzde 9,8 artarak 80 milyona çıkması bekleniyor. Pekin, Şangay, Guangzhou, Shenzhen ve Sanya’nın en sıcak güzergâhlar olması bekleniyor.

Çin’in en büyük online seyahat acentesi trip.com’a göre, yüksek hızlı demiryollarına olan talep, orta ve kısa mesafeli güzergahlarda olağanüstü artmış durumda. Seyahatlerdeki rekor, hem iç hem dış turizmi ve bunlarla birlikte tüketimi teşvik ediyor. Dış pazarlardaki daralma nedeniyle Çin’deki ekonomik toparlanmanın itici gücünü tüketimin büyümesi oluşturuyor.

2024’TE TÜKETİM EKONOMİNİN İTİCİ GÜCÜ OLACAK

“Perşembenin gelişi Çarşambadan bellidir” atasözümüzdeki gibi 1 Ocak 2024 sırasında üç günlük tatildeki olumlu yönde gelişmeler Çin Bahar Bayramı’nda kuvvetli bir hamle olacağını gösteriyor.

Çin Kültür ve Turizm Bakanlığı, üç günlük tatil döneminde yurt içi seyahatlerin yüzde 155,3 artışla 135 milyon yolcuya ulaşarak kayda değer bir artış gösterdiğini açıkladı. 2019'un ilgili dönemine kıyasla %5,6'lık bir büyüme görüldü. Bu miktar, 2024 yılında tüketimin artacağına ilişkin iyimserliği besliyor.

İnsanlar seyahat etmeye ve açık hava etkinliklerine katılmaya hevesli; kış sporları da önemli ölçüde yaygınlık kazanıyor. Çin'in kuzeydoğusundaki Harbin şehri gözde turizmi güzergâhı oldu. Buz heykelleri ile ünlenen Harbin’deki turizmdeki şahlanma ile 5,91 milyar yuan (826 milyon $) gelir sağlanması şaşkınlık yarattı. Ayrıca filmler, sergiler ve konserler de bu yıl tüketiciler arasında tercih edilen seçenekler haline geldi.

Çin'in 30 Aralık 2023 ile 1 Ocak 2024 tarihleri arasını kapsayan Yeni Yıl tatilinde elde ettiği gişe hasılatı 1,533 milyar yuana (yaklaşık 215 milyon dolar) yükselerek Çin sinema tarihinde tarihi bir dönüm noktasına işaret etti. (2)

Yeni yıl tatili hediye ticareti için önemli bir dönem. Bahar Bayramı’nda yakınlarına veya arkadaşlara hediye vermek çok yaygın. Şirketler de müşterilerine yeni yıl hediyeleri gönderiyor.

Çevrimiçi satış platformları Çin Bahar Bayramı için büyük kampanyalar yürütüyor. Alibaba, Jindong, Tiktok ve Meituan, Bahar Bayramı ürünlerinin satışını artırmak için kıran kırana bir rekabet yürütüyor.

Çin Bahar Bayramı’nda lokantalar da daha çok ilgi çekiyor. Ünlü lokantalar geleneksel Bahar Bayramı buluşma yemekleri için rezervasyon almakla meşguller.

BAHAR BAYRAMI’NIN GÖZDE SEKTÖRLERİ

Bahar Bayramı’nda bahtı en açık sektörlerin moda, güzellik ürünleri, sağlık ürünleri ve evcil Hayvanlar olduğu kaydediliyor.

Tıpkı bizdeki gibi, Çinliler de çoluk çocuk “bayramlık” alıyorlar. Bahar Festivali sırasında yeni yıla olumlu bir başlangıcı simgeleyen yeni kıyafetler tercih ediyor.

Güzellik ürünleri de Bahar Bayramı tatili sırasında daha fazla rağbet görüyor. Korona salgınından sonra, insanların sağlık ve zindelik konusundaki farkındalığı arttı, böylece sağlıklı yaşama hizmet edecek hediyeler revaçta.

Çin'de evcil hayvanı olan hanelerin yaygınlığı 2019'dan 2023'e kadar %13'ten %22'ye yükseldi. Evcil hayvanı olan hane sayısının artması, daha fazla insanın “tüylü dostlarını” Bayram hediyesi için eve getirmesi anlamına geliyor.

DAHA FAZLA YABANCI TURİST BEKLENİYOR

Çin Yeni Yılı öncesinde, Pekin, Malezya ve Singapur ile karşılıklı vizesiz seyahat anlaşmaları imzaladı. Pek çok Avrupa ülkesine vizesiz ziyaret imkânı sağladı. Bu politikalar sonucu Bahar Bayramı döneminde 1,41 milyon yurtdışı seyahat yapılıyor.

Çin havacılık yetkilileri Güneydoğu Asya, Japonya ve Güney Kore gibi Asya duraklarına 2.500'den fazla ek uluslararası uçuş düzenlediğini açıkladı.

EN ÖNEMLİ BAYRAM’IN HİKÂYESİ

Bahar Festivali veya Ay Takvimi’ne göre Yeni Yıl, Çin kültüründeki en önemli bayramlardan biridir. Geçen yıl Çin Bahar Bayramı geleneğinin nasıl oluştuğunu kaleme almıştık. (3)

Okurlarımızın Bahar Bayramı’nı kutlarken, naif bir halk söylencesini de bilginize sunalım: 4.000 yıldan daha uzun bir süre önce yaşamış ve Çin ahlak sistemini yarattığı kabul edilen İmparator Shun'un Ay Takvimi’ne göre Yeni Yıl Günü tahta çıkıp Cennet ve Dünya'ya saygılarını sunduğuna inanılıyor. İşte o günden beri Ay Takvimi’ne göre yeni yılın ilk iki haftası Çin Bahar Bayramı olarak kabul edilmiştir ve 4.000 yıldan uzun bir süredir de kutlanmaktadır.

Bahar Bayramı’na ilişkin çok çeşitli rivayetler vardır. Bunların yaygınına göre şöyle rivayet ediliyor:

“Eski zamanlarda, dağlarda yaşayan ve Nian adı verilen canavarlar her Çin Yeni Yılı arifesinde alacakaranlıkta köylere iner, insanları ve hayvanları yutup şafak vakti dağlardaki inlerine geri dönerlermiş. Bir Çin Yeni Yılı arifesinde, öfkeli canavarların kırmızı giyen yeni evli bir çifti yemediği fark edilmiş. Kırmızılı çift, bambu çubuklarını yaktıklarında çıkan çatırtılar ise canavarları kaçırmış. Köylüler, canavarların kırmızı renkten, parlak ışıklardan ve çatırtıdan korktuklarını fark etmişler. Bahar Bayramı’nda kırmızı giymek, evlere kırmız renkli süsler asmak, havai fişek patlatarak gürültü çıkarmak gelenek olmuş.” Onlar ermiş muradına, biz çıkalım kerevetine!