Cumhuriyet’e saygı
HÜSEYİN Köroğlu ve Şenay Saçbüker tarafından sanat dünyasına kazandırılan Tiyatro AŞHK, ‘Esaretten Özgürlüğe’ adlı yeni oyunlarıyla Cumhuriyet’imize 94. yılında bir saygı duruşu gerçekleştiriyor. Pera Palace Oteli’nin, Grand Pera Balo Salonu’nda izlediğimiz oyun, esaret altında kalmış bir milletin Mustafa Kemal Paşa önderliğinde özgürlüğünü yeniden nasıl kazandığını tarihsel gerçeklikler içinde bize aktarıyor.
SÜRECİN İLK ÖZGÜRLÜK ÇIĞLIĞI
Mustafa Kemal Paşa, işgal altındaki İstanbul’dan, 15 Mayıs 1919 tarihinde ‘Kız Kulesi’ açıklarında bulunan ‘Bandırma’ vapuru ile ayrılarak Samsun’a doğru yol aldı. 19 Mayıs 1919 yılında Samsun’a ulaşan ulu önder, işgal kuvvetlerinin bütün engellemelerine rağmen Havza’ya geçerek ilk toplantısını gerçekleştirdi. Amasya’da düzenlediği toplantının ardından bağımsızlığımız için büyük önem taşıyan ‘Amasya Genelgesi’ni yayınladı. Bu genelge ile emperyalizme karşı çıkılmış ve sürecin ilk özgürlük çığlığı Amasya’dan tüm dünyaya yankılanmıştı. Bu özgürlük savaşçılarının mücadelesi, Erzurum ve Sivas Kongresi ile sağlam bir temel oluşturarak Türkiye Cumhuriyeti’ne giden yolun ilk taşlarını koymaya başladı. Tüm bu gelişmeler ışığında, 23 Nisan 1920 yılında Ankara’da, Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) açıldı. ‘Devrim Meclisi’ olarak ifade edebileceğimiz bu çatı altında Mustafa Kemal Atatürk ilk konuşmasında ‘Geldikleri gibi giderler’ sözü ile özgürlüğün ilk kıvılcımlarını Türk halkının kalbinde yakmıştır.
20 Ocak 1921 tarihinde yeni bir anayasa hazırlandı. TBMM, 22 Ağustos 1922 yılında Türk milletinin Kurtuluş Savaşı’nı başlattı. Birinci ve İkinci İnönü Muharebeleri ve Sakarya Meydan Muharebesi’nin büyük başarısının arkasından Başkomutan Mustafa Kemal Atatürk, ‘Ordular, ilk hedefiniz Akdeniz’dir. İleri!’ emri ile Büyük Taarruz’u başlatmış ve 9 Eylül 1922’de İzmir Yunan işgalinden kurtarılarak Anadolu tamamen özgürlüğüne kavuşmuştur.
YORUM VE OYNANIŞ
Tiyatro AŞHK Genel Sanat Yönetmeni Hüseyin Köroğlu’nun sahneye taşıdığı oyun, işgal altında kalmış bir milletin Cumhuriyet’e uzanan zorlu yolculuğunu izleyiciye aktarıyor. Bölüm bölüm gelişen ve belgesel niteliğindeki anlatımlarla ilerleyen oyun, tarihsel gerçeklikler ışığında, başarılı bir kurgu ile ulusaldan evrensele uzanan bir çalışma olarak dikkatleri üzerine çekiyor. Dünyaca ünlü büyük şairimiz Nâzım Hikmet’in ‘Kuvayi Milliye Destanı’ndan bölümler içeren oyunda, Cumhuriyet ile özdeşleşen şarkı, türkü ve marşların yanı sıra Atatürk’ün sevdiği şarkı ve türküleri başarıyla seslendiren Şenay Saçbüker, hem oyunun kurgusuna hem de ‘Kuvayi Milliye Destanı’ ile bütünleşerek oyuna müzikal bir tat kazandırdı. Tiyatro AŞHK Genel Sanat Yönetmeni Hüseyin Köroğlu’nun usta işi yorumu olağan üstü düzeydeydi.
DUYARLI GÜNLERE IŞIK
Pera Palace Oteli, Mustafa Kemal Atatürk’ün İstanbul’da olduğu yıllarda düzenli olarak kaldığı ve Grand Pera Balo Salonu’nda Cumhuriyet’in ilk balosuna ev sahipliği eden özel bir mekân... Köroğlu’nun 94 yıl sonra bu ayrıcalıklı mekânda Cumhuriyet’i anlattığı yeni çalışması elbette büyük bir duyarlılık yansıtıyor. ‘Esaretten Özgürlüğe’, özellikle içinde bulunduğumuz duyarlı günlere ışık tutan ve bize yol gösteren bir çalışma. Görülmesi ve hissedilmesi gereken özel bir duygu. Pera Palace Oteli’ne de ayrı bir parantez açarak, bu özel oyuna verdikleri desteği övgüye değer buluyorum.
“Benim naçiz vücudum elbet bir gün toprak olacaktır. Fakat Türkiye Cumhuriyeti ilelebet payidar kalacaktır” sözünü haklı çıkaran aziz Türk milletine şükranlarımı sunuyor ve Cumhuriyet’imizin sonsuza dek yaşatılacağına olan inancımızın tam olduğunu belirtmek istiyorum.