Ekonomide Asya-Pasifik Büyüme Stratejisi Yürürlüğe Girdi

Piyasa ekonomisinin kuralları aslında çok basit, ister ülke, ister şirket olsun, zarar gördüğü pazardan uzaklaşmak için alternatifler arar ve bulduğunda da uygun zamanda değerlendirmek için harekete geçer.

Türkiye’ye 1996 yılında büyük bir müjde ile verilen gümrük birliği, ürünleri serbestçe dolaştırırken Türk girişimcilere ne yazık ki aynı hakkı vermedi. Türk girişimciler Avrupalı özdeşleri karşısında haksız rekabete uğradı. Yıllar içinde Türk girişimcileri batı ile adil olmayan ticarete devam ederken aynı zamanda yüzlerini Asya-Pasifik cephesine çevirmeye başladılar.

Bunun en son örneği Cuma günü açıklanan Türk beyaz eşya ve elektronik devi olan Arçeliğin Pakistan'ın lider beyaz eşya ve ev aletleri şirketi Dawlance'ı toplam 258 milyon dolar hisse bedeli üzerinden satın almak üzere anlaşma imzaladığını duyurması oldu.

Dawlance, ikisi Karaçi, biri Haydarabad'da olmak üzere üç üretim tesisine sahip. Buzdolabı, mikrodalga, dondurucu, çamaşır makinesi ve klima pazarında öncü oyuncular arasında yer alan şirketin ülke çapında 16 bölge ofisi aracılığıyla yaklaşık 2 bin satış noktası ve 3 bin çalışanı bulunuyor.

Avrupa’dan yansıyan Brexit etkisi ile Borsa’da 20 TL’den 18,5 TL’ye düşen Arçelik hissesi

yaptığı Asya hamlesi ile %6,8 yükselip tekrar eski değerini yakaladı.

Sadece Arçelik değil bir çok Türk şirketi Asya-Pasifik eksenli büyümeyi çoktan uygulamaya başladı. Buna birkaç örnek verecek olursak,

Anadolu Gurubu alkollü içecekler pazarında 10’dan fazla, alkolsüz içecekler pazarında ise bölge ülkelerde 20’den fazla fabrikaya sahiptir.

Turkcell Gürcistan, Moldova, Kazakistan ve Azerbaycan’ın cep telefonu şebekesinin en büyük hissedarıdır. Ukrayna'da, "lifecell" markası ile 2005 yılının ocak ayından bu yana ticari hayatta yer almaktadır.

Yıldız Holding’in 2014 yılında United Biscuits’i satın alarak küresel bir kimlik kazanmasının ardından esas işi olan bisküvi, çikolata, şekerleme işlerini, ‘Pladis’ adıyla tek bir global şirket altında birleştirip Güney Asya ve Afrikaya yönelmiştir.

Evyap’ın tüm bölgede sabun, traşa hazırlık ve diş macunu pazarlarında ön sıralarda olduğu bilinmektedir.

Ve bu yazıda adını anmadığımız ama dev işler yapan müteahhitlerimizle beraber binlerce girişimcimiz Asya-Pasifik büyüme stratejisini uygulamaktadır. Firmalarımız bu gerçeği yıllar önce görüp hayata geçirmişken, Türkiye Cumhuriyeti’ni yönetenlerin de bu stratejiye uygun işbirliklerine daha fazla mesai ve enerji harcaması gereklidir. Eylül ayında Çin’de yapılacak G-20 zirvesi ise bunun başlangıç noktası olma adına tarihi bir fırsattır.