Giresun'da 250 milyon yatırımla terzi usulü dikim

Türk hazır giyim sektörünün duayen isimlerinden Süleyman Orakçıoğlu ile aylar önce sohbet ederken İtalya'da bir yatırım yapacaklarını söylemişti. Açılışta seni de ağırlamak isteriz deyince geçen hafta Bologna'ya heyetle birlikte gittik. Yatırımın detaylarını sizlere haberimizde aktardım. Açılış günü Avrupa Şampiyonası günlerine denk geldiği için Türkiye ile İtalya arasında oynanan hazırlık maçını da izlemiş olduk.

Açılışta Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu ve Orka Holding Yönetim Kurulu Üyesi Kübra Orakçıoğlu Kazan ile de hem yatırım hem de şirketin hedefleri üzerine sohbet ettik.
Süleyman Orakçıoğlu sohbetimizde yeni bir yatırımın da detaylarını bizlerle paylaştı. Şu sıra hazır giyim sektörü maliyetler yüzünden emeğin daha uygun olduğu Mısır gibi ülkelere yatırımlarının bir kısmını kaydırırken Orka, Giresun'da üçüncü üretim tesisini kurmaya hazırlanıyor.

YTAK KATMA DEĞERE GÖRE OLMALI

Bir lira bile teşvik almadan Giresun'da ilave 450 kişinin daha istihdam edileceği yatırımı yıl sonunda tamamlayacaklarını anlatan Süleyman Orakçıoğlu, halihazırda iki tesisin bu ilde bulunduğunu anımsattı ve ekledi: "Yeni yatırımla istihdam 900'e çıkacak. Böylece grubun toplam istihdamın 3 bini aşacak. Buradaki ürünlerin ortalama ihracat kilogram değeri 70 dolar. Yeri gelmişken YTAK (Yatırım Taahhütlü Avans Kredisi) kredileri örneğin sektör seçiminden çok katma değere göre olmalı. Giresun'da yapacağımız yeni tesisin özelliği dünyada sayılı örneklerden biri olacak. Yapay zekayı kullanacağız. Bizi rekabette on adım öne taşıyacak. Örneğin Recep'in bedenine uygun bir tane ürünü seri proseste yapabileceğiz. Terzi usulü ürün yapacak tesis kuracağız. Giresun tamamı yerli üretim. Takım elbise ve gömlek..."

YERLİ ÜRETİMDE DİRENİYOR

"Biz bugüne kadar yerli üretimde direndik. Bundan sonrasına söz veremem." diyen Süleyman Orakçıoğlu, "Nakit akışını yönetmek de ayrı bir yetenek 30-35 yıldır en çok dikkat ettiğimiz şey nakit akışıdır.
Bu yıl 10 milyar TL ciro hedefimiz var. 2023'te 6.5 milyar TL idi. Sektörel anlamda enflasyon, mevcudun yarısı kadar. Sektör fedakarlık yapıyor. Taleple maliyet arasında sıkışmış durumda. Üretimi belli ürünlerde yurt dışına kaydırıyor." bilgilerini verdi.

Sohbetimizde Bologna yatırımının önemine ayrıca değinen Süleyman Orakçıoğlu, "Arkadaşlar büyük emek verdiler. Buralarda iş yapmak kolay değil. Tarihi binaların ruhuna uygun yapmak için izinlerin alınması vs. İtalya'da birçok distribütör ile çalışıyoruz. Geldiğimizde şunu söylüyorlardı; 'İtalya'da sadece bir markanın değil 3-4 markanın koleksiyonu kadar ürünü bir araya getiren konseptiniz var.' 'Biz en iyisini yaptığımıza inanıyoruz gelsin herkes bizi keşfetsin!' böyle bir dünya yok. Emeğin, çabanın karşılığını almak için tanıtmak, anlatmak için de çaba göstermek lazım. 2025 yaz için dokuz kopya yapıyorsunuz, dünya modasına yön veren bir ülkede bunları siz sunuyorsunuz. Bir eksikliğinizin olması halinde başarılı olmanız mümkün değil." mesajları verdi.

E-İHRACAT BÜYÜME MOTORU OLACAK

Bologna'da açtıkları Avrupa merkezi dışında lojistik merkezinin ayrı bir döneme sahip olduğunu ifade eden Orakçıoğlu, buranın e-ihracata çalışacağına söyledi. Avrupa'daki online satışları mercek altına aldıktan sonra bu karar verdiklerini dile getiren Orakçıoğlu, bu anlamda tasarım ve kalitenin yanında ulaşılabilir fiyatın da önemine değindi. Tam bu noktada Bologna'ya indiğimiz sabah merkezde ziyaret ettiğimiz Damat mağazasındaki fiyatlara dikkat çektim. Bir ceket, pantolon, gömlek, kravat, çorap ve ayakkabıyı 1130 avroya alabiliyorsunuz. Orakçıoğlu, İtalya'daki rakiplerde aynı kalitedeki ürünün muhtemelen iki katı fiyata satın alınabileceğini öne sürdü.

Devamında e-ticaret tarafında yaptıklarını anlattı: "Bilişim Vadisi'nde merkez kurduk. Türkiye'de e-ticaretin payı toplam ticaretin içinde yüzde 20'ye ulaştı. E-ihracatın payı yüzde 1.5 civarında. İç pazarda bu kadar deneyim sahibi olduk. E-ihracata bu taşınacak. Bizim toplam ciroda online payı yüzde 30 oldu. Kendi mobil uygulamamızı indirenlerin sayısı 500 bine çıktı. Online pazaryerleri de ihracatta donanımlı firmalara destek olmaya başladılar."

ÇİN'E DAMAT GİDECEK

Mağaza yatırımları konusunda da bilgiler veren Orakçıoğlu, Çin pazarına Hong Kong'dan girmek istediklerini, görüşmeler yaptıklarını aktardı. DEİK Türkiye-Çin İş Konseyi Yönetim Kurulu Üyesi Murat Kolbaşı'nın "Ürünleriniz burada seviliyor. Siz neden yoksunuz." uyarısı üzerine pazarı araştırmaya başladıklarını söyleyen Orakçıoğlu, "Çin, Singapur ama asıl Hong Kong. Uzak Doğu çok önemli çünkü hepimiz ne kadar büyük bir gelişim, kalkınmanın olduğunu gözlemliyoruz. Çin gümrük uyguluyor ama Hong Kong'da yok. Orası Uzak Doğu'nun podyumu. Biraz sabretmek ve para kaybetmek lazım. Bir partner bulup, hatta bulduk diyelim ve en az 5-6 mağaza ile gireceğiz. Çünkü mağazalaşma ama orada JD diye online site var. Alibaba kadar güçlü. Stratejik işbirliği yaptık, regülasyonlar vs tamamlıyoruz. Böylece 800 dolara kadar gönderdiğiniz üründe gümrük olmayacak. Orada En iyi AVM'ye girmek istiyorsun ama sen kimsin diyorlar. Sonra bilgileri yollayınca bakıp hemen gelin; başka neyin var diyorlar." ifadelerini kullandı.

'ENTERESAN BİR İKLİMDEYİZ HER ŞEY OLABİLİR'

İtalya yatırımı ile enteresan bir iklimin içine geldiklerini ve bu iklimde marka satın almadan, stratejik ortaklığa kadar her şeyin her an olabileceğini dile getiren Süleyman Orakçıoğlu, "Altetico Madrid'in yöneticileri geldi tebrik ettiler. Bizim Güney Amerika planımız var. Baktık en sevilen kulüp, 180 milyon taraftarı var. Bunları bir an da yapalım iddiasında değiliz ama Güney Amerika'dan birileri gelince herhangi bir marka olmak var; Atletico Madrid'e sponsor olmuş bir marka olma durumu var. Orada gümrük yüksek ama Şili ve Venezuela gümrük yok. Brezilya yüzde 40-50'lerde. STA'ları da kovalıyoruz." diye konuştu.

Orakçıoğlu ayrıca hem ülke içinde hem de yurt dışında mağazalaşmaya devam edeceklerini sözlerine ekleyerek, markalı ihracat ile cironun ihracattaki payını yüzde 45'lerden yüzde 55-60'lara çıkaracaklarını not etti. Damat'ın Türkiye'de 210, yurt dışında ise 200 mağazası var.