Karsan var, Togg var, Temsa var belediyelerde vizyon ve teşvik yok
Türkiye'nin yerli toplu ulaşım araçları üreticisi Karsan'ın CEO’su Okan Baş, şirketin yeni hedeflerini açıkladı. Düzenlenen basın toplantısında bir sunum yapan Baş'ın aktardığına göre şirket, Avrupa'da ilk beş otobüs markasından biri olmak ve yüzde 10 pazar payı yakalamak istiyor.
“Bu kadar araç satmayı beklemiyorduk.” diyen Baş, “ 287 adet elektrikli araç sattık. 6 metreden 18 metreye kadar elektrikli otobüs sunabilen ilk ve tek marka Karsan. İtalya en hızlı dönüşen ülke ve en büyük pazarlardan biri. Avrupa'dan aldığı fonlarla bunu yapıyor. Hem araç parkını yeniliyor hem de elektriklendiriyor. En zor bölge Bologna. Oraya girdik ve orası için araçları bebek gibi yapıyoruz.” bilgilerini verdi.
BOLOGNA TAMAM JAPONYA YOLDA
Kanada pazarına giren, Japonya pazarına üç senede 300 adetlik satış için ön anlaşma imzalayan, Avrupa'da önemli başarılar hedefleyen ve “600 Karsan markalı otobüs ve minibüsün elektrikli olarak Avrupa’da bulunması, Karsan’ın tercih edilirliğini her geçen yıl artırması; bu bizim için çok büyük bir gurur.” ifadelerini kullanan Karsan'ın CEO'su Okan Baş, iç pazar için ise, “Henüz elektrikli otobüs talebi yaratmadı.” bilgisini verdi. Buna rağmen, “Türkiye'de de 18 belediye bizim aracımızı uzun süreli test etti. Yani pek çok da beğendiler. 2 adet de Antalya’ya e-Atak satışımız, dolaşmaya başladı. İlk elektrikli araçlar.” bilgisini veren Baş'a “Bu kadar Avrupa'ya ihracat yapıyorsunuz, Japonya ile anlaşma imzalıyorsunuz, işte Amerika ile görüşüyorsunuz. Fakat belediyelerin ilgisizliği sizi üzmüyor mu?” diye sorduk. Çünkü Türkiye otomotiv sektörüne milli markası elektrikli araç Togg ile giriş yaptı. Karsan ülkenin gurur markalarından biri. Temsa da Adana'da üretim ve ihracat yapan yerli bir değer. Bu kadar kapasitemiz olduğu halde ülke içindeki toplu taşımayı Avrupa'dan çok daha önce elektriklendirmemiz gerekirdi.
ASELSAN'DAN YERLİ DESTEK TEŞVİK SİSTEMİ KURULMALI
Karsan CEO'su Baş da sorumuzu şöyle yanıtladı: “Üzüyor ama bir yandan da anlayışla da karşılamamız lazım. Çünkü bir elektrikli otobüsün ilk satın alma maliyeti yaklaşık olarak dizelin 2 katı. Dolayısıyla şöyle bir hesap yapılabilse; beş senelik bir dönemde toplam maliyet hesabı vesaire o zaman olabilir. Yurt dışında da özellikle belediyeleri teşvik edip şehir içi taşımacılığını emisyonsuzlaştırmaya yönelik çok fazla teşvik var. Türkiye'de o yönlere girişim için henüz erken diye görüyoruz maalesef. Biz elimizden geldiğince ürünleri tanıtıyoruz, gösteriyoruz. Bir de Aselsan ile yaptığımız elektrikli bir proje var. Önümüzdeki sene Aselsan'ın yerli bilgi komponentleri ile 60 tane elektrikli e-JEST yapacağız. Yani batarya ve elektrikli motor bütün hepsi yerli olacak. O bir proje mesela. Bu projenin yaygınlaştırılması ne kadar zamanda olur? O da bir devlet teşvikiyle olan bir şey. Ama zamanı gelince sonuçta herkes elektrikli olacak. Bu işin başka yere gitme ihtimali yok.”