Mutlu İşletmeler

Barışçıl ejderhanın ülkesi yani Druk Yul (biz onu Bhutan diye biliyoruz) yönetimi ülkenin ‘Gayri Safi Yurtiçi Hasılası (GSYH)’ değil, ‘Gayri Safi Mutluluğu (GSM: GNH)’ önemlidir deyip bir yöntem geliştirerek onu ölçmeye başladılar. Bu konuda ülkelerin mutluluğunu ölçmede kimi başka çalışmalar da var. Bunlar için Aydınlık gazetesinin web sitesindeki köşemizde muhtelif yazılar yazdık (bkz. Dipnot 1); ayrıca ‘Mutlu Gezegen Endeksi’ konulu son yazımıza ilişkin bağlantı adresi de birlikte hepsi aşağıdadır (bkz. Dipnot 2). Dünya Mutluluk Raporu 2024’e göre Türkiye, 143 ülke arasında 98’inci sırada yer alıyor. Son 10 yılda mutluluk düzeyinde en fazla düşüş yaşayan ülkeler sıralamasında da 34’üncü sırada. Türkiye dünyanın en mutsuz ülkeleri arasında ve mutsuzluk düzeyi de hızla artıyor!

İŞLETMELERDE MUTLULUK YÖNETİMİ

Bu konuda da iki yazı kaleme almıştık (Bakınız Dipnot 3). Bu haftaki yazımızda iki yeni raporla bu konuya tekrar değineceğiz. (Eğer bir aksilik olmazsa 10.6.2024 Pazartesi akşamı Ulusal Kanal’da 17.45’de sevgideğer Melike Kadan’ın hazırlayıp sunduğu ‘Emek Dünyası’ adlı TV programında da bu konuyu işleyeceğiz.)

Niye derseniz? Konu önemli de ondan! Hürriyet gazetesinin Haziran 2024 tarihli İK ekinden birkaç örnek alıntı yapalım.

IC Holding CHRO’su (Tepe İnsan Kaynakları Yöneticisi) Nazire Ulusoy:

‘Çalışanlarımızın genel iyilik hallerini korumaya yönelik “IC İyi Yaşam Harekâtı” projesi düzenledik’.
100’den fazla ülkede 250 bini aşkın çalışana ulaşan yeni nesil çalışan esenliği platformu Wellbees’in CEO’su (Tepe yöneticisi) Melis Abacıoğlu :

“250 ve üzeri çalışanı olan şirketlerin yüzde 83’ü, bir şekilde çalışan esenliği ile ilgili çalışmalar yapıyor. Gençler ‘ben iyi değilim, bana esenlik sun’ diyor. Şirketler de gerekli yatırımları yapmak durumunda kalıyor.”

AKKÖK Holding ve Akenerji CHRO’su Duygu Erzurumlu Cengiz:

“İK bakış açımızı oluşturuken çalışanlarımızın mutluluğunu ve gelişimini merkeze alarak, stratejik İK uygulamaları ile desteklenen, adil ve şeffaf bir yönetim anlayışını benimsiyoruz. Geçtiğimiz yıl hazırlanan “değerler ve yetkinlikler” çalışmalarımız bu amaç doğrultusunda hazırlandı…Mottomuz “İnsana değer kat, geleceği şekillendir.”

HAPPY PLACE TO WORK: TÜRKİYE’NİN EN MUTLU İŞYERLERİ

Happy Place to Work tarafından Nisan 2023-Nisan 2024 arasında gerçekleştirilen çalışmaya 151 şirket katılmış, bu şirketlerden 214.325 kişiyi temsilen 43.121 kişi ankete katılmış. Bu çalışmanın sonucunda mutluluk veren şirketlerin 8 ortak özelliği olarak şunlar çıkmış:

‘Esnek çalışma ve uzaktan çalışma’, ‘Açık iletişim ve şeffaflık’, ‘Kariyer gelişimi’, ‘Takdir ve Ödüllendirme’ , ‘Sağlıklı Çalışma Ortamı’, ‘Katılımcı Yönetim’, ‘Çalışan Refahına Yatırım’, ‘Çeşitlilik ve Kapsayıcılık’.
Çalışmada işyerlerinde kalıcı mutluluğun sırrının ‘başarı, gurur ve güven’ üçlüsüne dayandığı belirtiliyor. Çalışmada çalışanların bu duyguları 12 sorudan oluşan ‘iyilik – esenlik – endeksi ile ölçülmüş. (Çalışmanın yöntemi ve şirketlerin tam çizelgesi için bkz. Dipnot 4).

Çalışmada yapılan puanlama sonucunda 50 şirket seçilmiş. Bu şirketler arasında hem yerli ve yabancı imalat şirketleri, hem yerli ve yabancı hizmet şirketleri, hem dev holdingler var. Örnekse, Ülker, Boyner, Toyota Türkiye, İpekyol, Yıldırım Enerji Holding A.Ş., Migros, GMC Yatırım vd.

YA DÜNYA?

Fortune dergisi her yıl Great Place to Work ile birlikte ‘Çalışmak İçin En İyi Şirketler 100’ çalışması yürütüyor. Bu en iyi şirketlerden çoğu çalışanlarının yaptıkları işten haz almalarına yardımcı olurken, çoğu da iyilik (wellness) olanakları sunuyor. Elbetteki iyi bir ücret ve diğer ücret dışı konularda! Bu çalışmada yönetime güven, şirkete bağlılık ve diğer iş arkadaşlarıyla bağlantı gibi hususlar ön plana çıkan değişkenler! Çalışmanın yöntemi ve şirketlerin tam çizelgesi için bkz. Dipnot 5).

Bu yılki çalışmada en iyi 11 şirket şunlar çıkmış: IHG Hotels & Resorts (Hilton), Aya Healthcare, Publicis Sapient, Alight Solutions, Atlantic Health System, Jackson Healthcare, The Wonderful Company, Delta Airlines, Wellstar Health System, Wallmart, Allianz Life Insurance.

SONSÖZ

Yahudi kökenli Amerikan psikolog Martin Seligman’a (Otantik Mutluluk kitabının yazarı) göre kalıcı memnuniyetin beş temel unsuru varmış: PERMA.

P: Pozitif duygu / E : Bağlılık / R: İlişkiler / M: Anlam / A: Başarma.

Demek ki, anlam şirketi olmak, mutlu şirket olmak için şartmış! (Anlam – amaç – şirketi konusunda Dipnot 6’daki yazımıza bakabilirsiniz).

Mutlu bir iş yerinde çalışmanız ve mutlu bir çalışan olmanız dileğiyle!

DİPNOTLAR

(1) : https://www.aydinlik.com.tr/koseyazisi/mutluluk-ekonomisi-1-iyi-yasam-unsurlari-439121 ;
https://www.aydinlik.com.tr/koseyazisi/mutluluk-ekonomisi-2-gayrisafi-milli-hasila-mi-gayrisafi-mutluluk-mu-440457;
(2) : https://tele1.com.tr/mutlu-gezegen-endeksi-2024-raporu-1069067/
(3) : https://www.aydinlik.com.tr/koseyazisi/esenlik-sektoru-ve-isletmelerde-mutluluk-yonetimi-441706 ;
https://www.aydinlik.com.tr/koseyazisi/mutluluk-ekonomisi-4-isletmelerde-mutluluk-yonetimi-442983;
(4):https://www.happyplacetowork.com.tr/sektorun-en-mutlulari
(5) : https://fortune.com/ranking/best-companies/2024/
(6) : https://www.aydinlik.com.tr/koseyazisi/fast-company-anlam-sirketleri-100-cizelgesi-2023-414129