Tartışmalı e-ticaret yasasına ilk fren danıştaydan geldi, Gözler Anayasa Mahkemesinde

Danıştay 10. Dairesi bu yıl başında devreye alınan “Elektronik Ticaret Aracı Hizmet Sağlayıcı ve Elektronik Ticaret Hizmet Sağlayıcılar Hakkında Yönetmelik”in yürütmesini durdurdu. Yönetmelikteki 17 maddenin (4, 6, 10, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 33'üncü) yürütmesini durduran Danıştayın ardından gözler Anayasa Mahkemesine çevrildi. Geçen yıl yasalaşan ve bu yıl itibarıyla kademeli olarak hükümleri devreye girmeye başlayan e-ticaret düzenlemesi kamuoyunda tartışmalara neden oldu. Yasa oylanırken Meclis'te durumun tam farkına varamayan muhalefet ve iktidar vekilleri daha sonradan kamunun sakıncalı tarafları olduğunu idrak ettiler ve CHP Milletvekilleri yasanın iptali için Anayasa Mahkemesine başvurdu. Bu başvuru yasayı Meclis'e sunan milletvekilleri tarafından eleştirilse de kamuoyunda yeterince tartışılmadan apar topar geçirilen yasayı eleştiren kesimlerce olumlu karşılandı. Konuyu biz de 7 Temmuz 2022 tarihli Aydınlık'taki köşemizde, (E-ticaret düzenlemesi sektöre gem vurabilir) işledik.

İNDİRİM YASAĞI KALKTI

Danıştayın dün ajanslarda son dakika geçilen kararına baktığımızda 6563 sayılı E-Ticaret Kanunu’nun uygulanmasına yönelik olarak çıkarılan yönetmeliğin yürütmesinin durdurulması sayesinde vatandaş yeniden indirim kampanyalarına kavuşabilecek. Çünkü ilgili yönetmelikteki, “Büyük ve çok büyük ETAHS’lerin (E-ticaret ve aracı hizmet sağlayıcı), platformdaki alıcılara ve satıcılara sunabileceği indirimlere ilişkin uyması gereken bütçe kısıtının detaylarına ve bu bütçeye ne tür indirimlerin dahil edilmesi gerektiğine ilişkin düzenlemelerin yer aldığı 29. madde”nin yürütmesi de durduruldu. Bu madde yüzünden e-ticaret platformları ocak ayında enflasyonla mücadele kapsamında başlatılan indirim kampanyalarına eşlik edememişti. Konuyu 14 Ocak 2023 tarihli Aydınlık'ta yayımlanan “Enflasyonla mücadelede dijital kanat eksik kaldı haberimizde işledik.

REKLAM SINIRLAMASI KALKTI MI?

Yine yasada çok eleştirilen konulardan biri olan ve yönetmeliğin 19. maddesinde yürürlüğe konulan, platformların kendi ait pazar yerlerinde kendi markalarını taşıyan malları satamayacaklarına, farklı sayfalarda satılması halinde ise bu sayfalar arasında erişim verilemeyeceğine ilişkin hüküm de durduruldu.

Özellikle medya organları tarafından eleştirilen “Yalnızca, büyük ve çok büyük ETAHS’ler açısından reklam harcamalarında getirilen kısıtlamalar ile, nelerin reklam harcaması olarak kabul edileceğinin açıklandığı, reklam harcamalarının ETAHS’ler tarafından nasıl yapılması gerektiğine ilişkin detaylı düzenlemeler içeren 28. madde”nin yürütmesi de Danıştay tarafından durduruldu. Bu karar ile platformların reklam bütçelerinde artışa gitmesinin önü açıldı.

ENFLASYONA FAYDASI OLABİLİR

İlgili yönetmeliğin 26. maddesi uyarınca sadece çok büyük platformlar açısından getirilen bir diğer kısıtlama olan posta ve taşımacılık hizmetlerini kendisine ait olmayan platformlarda sağlayamayacaklarına ilişkin hüküm de durduruldu. Bu da platformların kendi lojistik şirketleri ile iş yapmalarını kısıtlayarak, lojistik maliyetlerinin artmasına neden olacağı öne sürülen ve platform ürünlerinin fiyatında artışa yol açacak bir uygulama olarak eleştiriliyordu.

Elbette Danıştay'ın durdurma kararı platformların bu alanda yeniden hızlı bir yatırım dönemine girmesini sağlamayacak fakat Anayasa Mahkemesinin iptal kararı ile lojistik yatırımları canlanabilir. Düzenlemenin bir diğer eleştirilen kısmı da ilgili yönetmeliğin, 4/1 maddesinde yer alan platformlara yönelik yapılan sınıflandırmaydı. Bu hükmün de yürütmesi durduruldu.