Yerel yönetimler madde kullanımına nasıl müdahale edebilir? -2

Geçen hafta yaklaşan belediye başkanlığı seçimlerini dikkate alarak, yerel yönetimlerin madde kullanımını önlemede etkin bir rol üstlenebileceğine dikkat çekmek istemiştik. Bu hafta önerilerimizi netleştirelim.
2015-2016 yıllarında İstanbul Kalkınma Ajansı madde kullanımını önleme, tedavi ve rehabilitasyonunu kapsayan projelere destek olma kararı almıştı. Bir ilçe kaymakamlığının başkanlığında İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı olarak çalışan rehber öğretmenler birlikte bir projede çalışmamız için öneride bulundular. Bir yıl boyunca birlikte çok keyif aldığımız, yoğun bir çalışma yürüttük. Hedefimiz ilçede 6. sınıf- 12. sınıf arasında okula devam eden, madde kullanımı açısından risk etmenlerine sahip olan öğrencilerle bir çalışma yapmaktı.
Hangi öğrencilerin bu çalışmaya katılacağını belirlemek için okulların rehberlik servislerine başvuruldu. Disiplin sorunları yaşayan, asi, öfke kontrol güçlükleri yaşayan, içe kapanık, olumsuz örnekleri benimseme eğiliminde olan 200 çocukla bir çalışma yaptık.
12 oturum sigara, alkol, madde etkileri, internetin güvenli eğitimi, duygularını tanıma, öfke ile başa çıkma gibi başlıklar altında yapılandırılmış psikoeğitsel ve yaşantısal grup çalışması yaptık. Her hafta grup yöneticileri ile toplanıyor ve çocukları değerlendiriyorduk. Başlangıçta hareketli, yerinde duramayan, kurallara uymakta, birbirini dinlemekte güçlük çeken çocukların, zaman içindeki değişimlerini izlemek ekibin çalışma azmini artırıyordu. Okullardan da olumlu dönüşler gelmeye başlamıştı. Bu çocuklar sınıfta daha az sorun çıkarıyor, arkadaşları ve öğretmenleri ile daha uyumlu ilişkiler kuruyorlardı.
Ancak projenin çok önemli bir ayağı daha vardı. O da bu 200 çocuğun grup çalışmalarının yanı sıra futbol, yüzme, karate, tiyatro gibi bir çalışmaya daha katılmasıydı. Bu çalışmalar ancak belediyenin desteği ile yürütülebilirdi. Projenin ortaklarından olan belediye tüm çalışmalar için mekan, spor salonları, tiyatro eğitimi için bir salon sağlayacaktı. Zaten ele avuca sığmayan bu gençlerin çalışmaya girmeyi kabul etmelerinin nedeni, projede yer alan bu spor ve sanat faaliyetleriydi. Teknik aksaklıklar nedeniyle planladığımız gibi spor ve sanat etkinlikleri eş zamanlı olarak başlayamadı. Mucizevi değişim bu faaliyetler başladıktan sonra gözlendi. Spor karşılaşmaları düzenlendi. Tiyatro grubu madde kullanımını önleme temalı kendi yazdıkları bir oyunu sahneledi. Grup çalışmalarından öğrendiklerini hayata geçirdiklerini hep birlikte gözlemledik.
Projenin kapanış toplantısı göz yaşartıcıydı. Çocuklar çalışmanın kazanımlarını anlatırken tüm salon nefeslerini tutup onları dinledi. İlk kez kendilerini değerli hissettiklerini söylediler. Baştan savılan, sorunlu öğrenci kategorisinden çıkıp, önemsenen ve gelişimi için yatırım yapılan bireyler olmanın mutluluğunu paylaştılar. Öğretmenlerin paylaşımları da benzer yöndeydi. Tek şikayet diğer öğrencilerin de bu çalışmaya katılma arzuları idi. Sonraki yıllarda devam edecek bu çalışmaya katılma umutlarını dile getirdiler.

HALK SAĞLIĞINDAN YANA BELEDİYECİLİK
Sonuç ne mi oldu? Proje belediyeye devredildi. Güzel kitaplar, raporlar yazıldı ve çalışmaların hepsi raflara kaldırıldı. Bu sadece içinde olduğum için bildiğim tek bir proje. O sene birçok başka proje yapıldı. Eminim geliştirilecek, yaygınlaştırılacak başka çalışmalar da vardı. Ancak rant getirmeyen bu çalışmaların sürekliliği sağlanamadı.
O zaman seçmen olarak bize düşen görev rant için değil, halk için projeleri olan adaylara oy vermek olmalı. Sizce de halk sağlığını önemseyen belediye başkanlarının yönetimini hak etmiyor muyuz?