Zor durumdaki şirketler kurtulacak
17 Temmuz 2019 tarihinde kabul edilen 7186 sayılı Kanun ile borçlu ve zor durumda olan şirketlerin borçlarını yeniden yapılandırma, borçlarda indirim ve taşınmazlarla borç ödeme olanağı geldi.
7186 sayılı Kanun’un 17’nci maddesi ile 5411 sayılı Bankacılık Kanunu’na geçici 32. madde eklenerek bu düzenlemeler yapıldı.
Bu yasa hükmü aslında ekonomik krizden özel sektörün ciddi biçimde etkilendiğinin kabulüdür. Ne derseniz deyin, ne kadar gizlerseniz gizleyin özel sektör kredi borçları bakımından boğulmuş durumda. Nakit akışı çok kötü. Kaynak bulmak çok zor. Borç erteleme ve borcu borçla ödeyerek sorunları halının altına süpürmek ve zaman kazanmaktan öte şirketlerin yapabileceği bir şey yok. Bunu gören Hükümet bu yasal düzenlemeyi yapmak zorunda kaldı.
BORÇLAR YAPILANDIRILACAK
Öncelikle borçlu şirket kredi aldığı bankalara giderek ben bu yasal düzenlemeden yararlanmak istiyorum, diyecek.
Şirketlere tavsiyemiz; bankalara gitmeden önce bir nakit akış ve ödeme projeksiyonu yaparak önceden hazırlık yapmaları ve bankacıların ve şirketi inceleyeceklerin muhtemel sorularına cevapları oluşturmaları. Ayrıca banka ile görüşmelerde mutlaka yanınızda banka hukukunu bilen bir avukatınız da olsun.
Banka ile borçlu şirket arasında Bankalar Birliği tarafından çıkarılan Yönetmelik uyarınca düzenlenecek finansal yeniden yapılandırma sözleşmesi imzalanacak. Her şey bu sözleşmede yazılı olacak.
YAPILANDIRMA ŞARTI
Yapılandırma için yasa öyle bir şart koşmuş ki bankacılar bu şarta sığınarak bu yasal düzenlemeyi fiilen uygulanamaz hale getirebilirler veya istediklerinin finansal yapılandırmasını yapabilirler.
Şart şu: Mali durumlarının tespit edilmesi ve bu kapsamda borçların yeniden yapılandırılması sonucunda borçlarını geri ödeme kabiliyeti kazanacağına kanaat getirilmesi şarttır.
SAĞLANACAK OLANAKLAR
Finansal yapılandırma ile borçluya sağlanacak avantajları şöyle sıralayabiliriz kağıt üzerinde çok güzel duruyor.
1- Kredi vadelerini uzatmak. Yani konsolide etmek.
2- Kredileri yenilemek.
3- İlave kredi vermek.
4- Anapara, faiz, temerrüt faizi, gecikme cezaları ve kar payları ile kredi ilişkisinden doğan diğer her türlü alacağı indirmek veya bunlardan kısmen veya tamamen vazgeçmek.
5- Bu alacakları iştirake çevirmek.
6- Bu alacakları özel amaçlı şirketler ile yatırım fonlarına ayni, nakdi ya da tahsil şartına bağlı bir bedel karşılığı devir veya temlik etmek.
7- Borçlu ya da üçüncü kişilere ait ayni değerler karşılığında kısmen veya tamamen tasfiye etmek, satmak, bilanço dışında çıkarmak.
8- Ayrıca alacaklı bankalar, diğer alacaklı bankalar ve alacaklılar ile birlikte hareket de edebilecekler.
ÖRNEK VERİRSEK
Örnek-1
Şirketinizin bankaya 10 milyon TL kredi borcu var. Faiz oranı yüzde 23. Şu ana kadar uygulanan faiz tutarı iki milyon TL.
Teminat olarak 20 milyon TL değerinde taşınmazı vermişsiniz.
Eğer iki yıl ödemesiz yedi yıl bir vade olsa ve faiz oranı makul bir düzeye inse siz mevcut şirket faaliyetlerinizin nakit akışı ile bu borcu kapatabileceksiniz.
Banka ile şu hususlarda mutabık kalabilirsiniz:
1- Ödemesiz dönemli uzun bir vade.
2- Faiz oranı yarı yarıya inmiş.
3- Veya gayrimenkulünüzü borca karşı verip borcu sanki peşin ödemiş gibi de tasfiye edebilirsiniz. Takas yapabilirsiniz.
Örnek-2
Yukarıdaki örnekte sizin 10 milyon TL anapara ve faizin ancak bir bölümünü ödeyebilecek bir projeksiyonunuz var. Bu durumda banka ile anlaşabilirseniz örneğin faiz silinir, anapara sekiz milyona düşer ve bu tutar üzerinden yapılandırma yapılır.
Örnek-3
Borcunuz tutarı verdiğiniz teminatın çok üstünde. Bu durumda banka taşınmazı rayiç değeri ile borca sayar ve aradaki farkı siler.
Örnek-4
Şirketiniz gelecek vadeden ve bu kredi sorunu çözülse çok iyi duruma gelecek bir şirketse banka sizin şirketinizden alacağını iştirake dönüştürebilir. Bunun için sermaye artırımı yapılır. Diğer ortaklar rüçhan hakkını kullanmazlar. Banka alacağı ile sermaye artırımına katılır ve şirkete ortak olur.
Bu örnekteki durum özel bankalardan ziyade devlet bankaları bakımından daha uygulanabilir gözüküyor.
Bu uygulama olursa Ziraat Bankası, Halk Bankası, Vakıflar Bankası’nın iştirak sayısı bayağı artabilir. Borçlu şirketler de bir anlamda KİT haline gelir.
UYGULAMADAN BEKLENTİMİZ
Yasal düzenleme bizce çok kapsamlı ve şahane. Ama uygulanabilir mi biraz zor. Veya her şirket aynı iltifata mazhar olamaz gibi gözüküyor.
Dileyelim ki bu yasal düzenleme kayırmacılık yapmak amacıyla kullanılmasın. İyi niyetli ama zor durumda olan her şirkete uygulansın.