‘Doğal hayat, turizm ölüyor’
Aydınlık’ın gündeme getirdiği Erzincan’ın Kemaliye ilçesindeki HES barajları sorununa, Kemaliye Belediye Başkanı Mustafa Haznedar da tepki gösterdi
İlk kez Aydınlık'ın gündeme getirdiği Erzincan'ın Kemaliye ilçesindeki HES barajları sorununa, Kemaliye Belediye Başkanı Mustafa Haznedar da tepki gösterdi. Elazığ'daki DSİ 9. Bölge Müdürlüğünde önceki gün düzenlenen toplantıya katılan Haznedar, bölgedeki Bağıştaş I ve Bağıştaş II HES Barajlarının kapaklarını kapatması nedeniyle yaşanan su sıkıntısı ve toplu balık ölümlerine dikkat çekti.
BAKANLAR KURULU KARARI VAR
Kemaliye'yi de kapsayan Keban Baraj Gölü'nün 26 Nisan 2011 tarihli Bakanlar Kurulu Kararı ile kültür ve turizm koruma ve geliştirme sahası ilan edildiğini anımsatan Haznedar, şunları söyledi: “Ancak bu alınan karardan sonra Kemaliye'nin 30 kilometre yukarısında Bağıştaş I ve Bağıştaş II barajları yapıldı. O barajlar yapıldıktan sonra bilhassa Bağıştaş II Barajı günlük dolup boşalan bir baraj olduğu için suyun tamamını kesiyor. Kemaliye'de doğal hayat öldüğü gibi turizm de durma noktasına gelmiştir. Daha Karanlık Kanyon'a tur seferleri yapılamıyor. Onun için bu Bakanlar Kurulu Kararı'nın bölgemizde uygulanması mümkün değil.”
İKİ BARAJ DAHA YAPILACAK
Başkan Haznedar, iki barajın üst tarafına iki baraj daha yapılacağını açıkladı. Haznedar, “Benim amatörce önerim, mutlaka Kemaliye'nin bir bölgesine bent yapılması gerekiyor. Yoksa bunlar suyu bıraktı, bırakmadı, kavgayla olacak iş değil. Adam bırakıyor suyu fakat bir bakıyorsun Pazar günü kesmiş suyu, bütün balıklar ölmüş. Bu konuda bölgede bir çalışma yapılmasını talep ediyorum.”
Toplantıda DSİ yetkilileri, bölgeye bent yapılması konusunda çalışacakları sözü verdiler.
Tur tekneleri karaya oturdu
Erzincan'ın Kemaliye ilçesindeki HES Barajlarının kapaklarını kapatıp açması, doğal hayatın yanı sıra turizme de büyük zarar veriyor. Bölgede, imkansızlıklara rağmen büyük özveriyle yapılan turizm yatırımlarının, barajın kapaklarını açıp kapatması ile durma noktasına geldiği öğrenildi. Kemaliye'nin dünyanın dördüncü büyük kanyonu olan Karanlık Kanyon'a ulaşımın, su seviyesinin düşmesi nedeniyle sağlanamadığı ortaya çıktı. Yaz-kış bölgeye Fırat Nehri üzerinden tekne turları düzenleyen tur şirketleri, seferlerini iptal etmek zorunda kaldı. Turizmciler, bölgede büyük zorluklarla yapılan turizm yatırımlarının dikkate alınmaması nedeniyle tüm Karanlık Kanyon tekne turlarının iptal edildiğini anlattılar. Turizmci Şevket Gültekin, “Karanlık Kanyon'a talep var ancak tur düzenleyemiyoruz. Kanyona tekneler giremiyor turlarda. Kanyon'a yaz kış seferler yapılıyor. Özellikle yaz mevsimi çok yoğun oluyor ancak bu sene neredeyse hiç tur yapamadık. Kışın da Cumartesi Pazar günleri turlar çok yoğun oluyordu. Ama su olmadığı için turlar hiç yapılamıyor” ifadelerini kullandı.
Grand Canyon'dan daha güzel
Kemaliye'nin uzun yıllar boyunca turizm potansiyelinin farkına varılamadığını anlatan turizmci Latif Yalçıner, Erzincan Eski Valisi merhum Recep Yazıcıoğlu ile birlikte turizm potansiyelini gördüklerini söyledi. Gelen turistlerin, Karanlık Kanyon'u Amerika'daki Grand Kanyon ile kıyasladıklarını belirten Yalçıner, “Buradaki güzellik, vahşilik, doğal yaşam hiçbir yerde yok diyorlar. Grand Kanyon'a göre bile daha güzel olduğu belirtiliyor. Karanlık Kanyon'a en güzel sudan gidilebiliyor. Suyun, kanyonun sesini dinleyip, dağ keçilerinn arasından geçiyorsunuz. Kemaliye, Türkiye turizminin çok önemli bir noktası olacak gelecekte, bu da suyla mümkün olacak. Gelen misafirlerin beğenilerinin zirve yapabilmesi için günün her saatinde tur yapılabilmesi lazım. Ancak biz buradaki turizm güzelliğini, potansiyelini yansıtamıyoruz. Suyun yükseldiği saatleri takip edip tedirginlik içinde sefer düzenleyebiliyoruz” diye konuştu.
BENT VE ASANSÖR ÖNERİSİ
Fırat Nehri'nin Kemaliye bölümünde balıkların kuluçka dönemlerini geçirdiğini anlatan Latif Yalçıner, “İnsanlar rant peşinde koşunca, suyu ne kadar keserlerse o kadar para kazanıyorlar. 4-5 metre derinliğindeki su 50 santime düşüyor, doğa katliamı yaşanıyor. Bizim için öncelik sıralamasının başında doğa katliamı, ikinci sırada da Türkiye turizmine verilen zarar geliyor” ifadelerini kullandı.
Barajların planında bölgede bentler kurulmasının bulunduğunu kaydeden Yalçıner, “Bu bentlerin yapılması lazım. Hatta bentten aşağıya deniz araçlarının geçmesi için kullanılan asansörler var. Çok maliyetli bir yatırım değil. Dünyanın birçok ülkesinde kullanılıyor. Asansör sistemiyle denizden ulaşımı sağlamak mümkün” diye konuştu.
TUR – Kemaliye turizmi, Karanlık Kanyon'a yapılan tekne turlarının su seviyesinin düşüklüğü nedeniyle aksamasından büyük zarar gördü.