FORD MUSTANG
Ford Mustang’in 6. nesli yapılan 4 adet çarpışma testi sonrasında 2 yıldız almıştır. Araçta bulunan 6 adet hava yastığı standart olarak gelmektedir. Araçta yeterli sayıda hava yastığı bulunmasına rağmen araçtaki ön hava yastıkları sürücüyü ve ön yolcuyu yeterince koruyamamıştır. Bundan dolayı önemli bir puan kaybı yaşamıştır. Tam cephe çarpışma testinde araç ön yolcuyu neredeyse hiç koruyamamıştır. Üstelik yolcu koltuğunda oturan insan mankeni göğsünden ve başından ölümcül darbeler almıştır. Aynı zamanda bacakları kalçalarından kırılma seviyesine gelmiştir.
Bunun yanında çocuk koruma konusunda da aşırı yetersiz bir performans göstermiştir. Otomobil 50 km/h hızda yapılmış olan yanal çarpışma testinde arkada oturan çocuğun kafatası parçalanacak düzeyde zarar görmüştür. Bu otomobil yaya koruma konusunda nispeten iyiydi. Ancak diğer özelliklerden otonom frenleme gibi ekipman eksikliği eklenince Ford Mustang ancak 2 yıldız alabildi. Ford otomobil markası bu duruma itiraz ederek 2017’de güvenlik ekipmanlarını tekrar güncelledi. Ardından Euro NCAP testine tekrar tabi tutuldu. Bu sefer ise sınavın sonucu 3 yıldız oldu.
FORD KA+
Ford’un üretmiş olduğu bir başka model de Euro NCAP testinden kötü not almıştır. Bu model Türkiye’ye gelmemiş olsa da Euro NCAP testinden kıl payı geçmiş modellerden bir tanesidir. Bu model de aynı Ford Mustang gibi yolcuyu koruma konusunda nispeten zayıf kalmıştı.
FIAT 500
Fiat’ın üretmiş olduğu şirin otomobil ne sürücüyü ne de öndeki yolcuyu koruyamamıştır. Özellikle yolcunun durumunu incelediğimiz sonuç içler acısıdır. Aynı zamanda sürücü de başından ölümcül darbeler almıştır. Bunun yanında aynı sorun arkada çocuklar içinde geçerlidir. Fiat 500 modeli yaya koruma konusunda da sınıf kaldı diyebiliriz. Çünkü güvenlik ekipmanları konusunda da ciddi eksikleri vardı. Bu yüzden Euro NCAP testinden 3 yıldız alabildi.
SUZUKİ SWIFT
Suzuki Swift’in durumu diğer anlatmış olduğumuz modellerden biraz daha farklıdır. Yetişkin, çocuk ve yaya korumada baraj puanını aşmasına rağmen güvenlik asistanlarında nispeten yetersiz olduğu için bu testten 3 yıldız almıştır. Sonradan eklenen güvenlik paketiyle birlikte 4 yıldıza kadar çıkmıştır. Bu güvenlik paketi nispeten standart ekipmanla yapılan testlere göre daha iyi olsa da kabul edilen standart ekipmanla yapılan test sonuçlarıdır.
DACIA DUSTER
Dacia Duster bir önceki neslinde de Euro NCAP testinden düşük not almıştı. Model 2.neslinde çizgisini bozmadı. Yine 3 yıldız aldı hatta yetişkin ve çocuk koruma konusunda daha da geriye gitti. Bu model 2. neslinde kendini her ne kadar geliştirmiş olsa da güvenlik ekipmanları konusunda kendini ileriye taşıyamamıştır. Euro NCAP hangi konuda açık verdiklerini üretici firmaya açıklasa da üretici firma bu konu hakkında ilerlemeye çalışmamıştır.
FIAT PUNTO
Euro NCAP tarihinde ilk defa bir otomobil çarpışma testlerinden 0 yıldızla çıkmıştır. Euro NCAP bu döneme kadar başvurmadığı bir yönteme imza attı. Şimdiye dek seri üretim araçların piyasaya yeni çıkan veya baştan sona yenilenen modellerini test ederdi. Ancak 2016 da değiştirdiği ve oldukça katı hale getirdi. Yeni test regülasyonunun ardından 2017 de ilk defa küçük makyajlar dışında herhangi bir nesil değişikliğine uğramamış mevcut 3 modeli test etti. Fiat Punto da bu modellerin içerisinde yer aldı. Fiat Punto Euro NCAP testlerinde 0 puan alan ilk ve tek araç oldu. Oysaki önceki kasası olan Fiat Grande Punto bu testlerde 5 yıldız almıştı. Ancak bu sizi aldatmasın, Grande Punto (2005), Punto (2012) güvenlik açısından hiçbir değişikliğe uğramadı.
EURO NCAP ÇARPIŞMA TESTLERİ NASIL YAPILIYOR? EURO NCAP PUANLARI NEYE GÖRE BELİRLENİYOR?
Euro NCAP, yeni çıkan otomobillerin güvenlik performanslarını araçları bir dizi çarpışma testine tabi tutarak değerlendiriyor. Gerçekleştirilen çarpışma testleri gerçek hayatta arabanızla yapabileceğiniz bazı önemli kazaları temsil ediyor. Bu kapsamda otomobiller ön, yan ve direk çarpışma testlerinden geçiyor.
Ön çarpışma testinde araç 64 km/h (40 mph) hızında duran bir bariyere önden çarpıyor.
Yan çarpışma testinde aracın yanında 1,5 metre genişliğinde ve 50 km/h (31 mph) hızında seyreden bir bariyer, aracın sürücü kapısından çarptırılıyor.
Direkle yapılan çarpışma testinde ise 29 km/h (18 mph) hızındaki araç, 259 mm çapında bir direğe yine sürücü kapısından çarptırılıyor.
Bu üç çarpışma testi Euro NCAP için standart. Amacı ise otomobillerin güvenlik donanımlarının geliştirilmesine ön ayak olmak ve böylece trafikteki can güvenliğini artırmak. Euro NCAP bünyesinde ayrıca yayaya çarpma testi, elektronik stabilite kontrolü, koltuk testleri gibi farklı güvenlik testleri de yapılabiliyor. Bu alanda yapılan araştırmalar çoğaldıkça ve teknolojik imkanlar arttıkça testler güncelleniyor. Değerlendirme aşamalarına yeni güvenlik testleri dahil oluyor.Otomobiller bu çarpışma testlerinden geçtikten sonra beş yıldızlı puanlama sistemi üzerinden puanlanıyor. Test edilen otomobil, elde edilen veriler ve yapılan gözlemler neticesinde sürücü, yolcu, çocuk ve yaya güvenliğinde ayrı ayrı değerlendiriliyor.
EURO NCAP YILDIZLARI NEYİ İFADE EDİYOR?
Euro-NCAP’in websitesinden aldığımız bilgilere göre:
5 yıldız – Çarpışma korumasına yönelik toplam iyi performans. Sağlam çarpışmadan kaçınma ekipmanı ile donatılmış.
4 yıldız – Çarpışma korumasına yönelik toplam iyi performans. İlave çarpışmadan kaçınma teknolojisi mevcut olabilir.
3 yıldız – Yolcu koruma konusunda ortalama ile iyi arasında; ancak çarpışmadan kaçınma teknolojisi yok.
2 yıldız – Nominal çarpışma koruması; ancak çarpışmadan kaçınma teknolojisi yok.
1 yıldız – Marjinal çarpışma koruması.