Türkiye'nin büyük şehirlerinde yaşayan insanlar için elektrikli scooter, COVID-19 salgını ve yükselen akaryakıt fiyatları arasında toplu taşımaya bir alternatif sunduğu için günlük yaşamlarının vazgeçilmezi haline geldi.
Ancak iki tekerlekli elektrikli araç sokaklarda çoğaldıkça, Türkiye'de güvenlik tartışmalarına yol açan trafik kazaları da arttı.Resmi verilere göre, Nisan 2021 ile Haziran 2022 arasında ülkede e-scooter'ların karıştığı kazalarda sekiz kişi öldü ve 899 kişi de yaralandı.
Bu yıl 12 Temmuz'da meydana gelen bir kazada 23 yaşındaki bir kadın, eve giderken e-scooter'a binerken arabanın çarpması sonucu hayatını kaybetti. Kaza, trafiğin günlük sorun olduğu Türkiye'nin 16 milyonu aşkın nüfusuyla en büyük şehri İstanbul'da meydana geldi.
Güvenlikleri konusundaki tartışmalar, hükümeti 2021'de e-scooter'lara yönelik düzenlemeler getirmeye zorladı. Düzenlemelere göre, e-scooter'lar yalnızca 16 yaş ve üstü kişiler tarafından kullanılabilir ve yalnızca bisiklet yollarında kullanılmasına izin verilir.
Bisiklet şeridi olmayan yerlerde ise saatte 50 km hız sınırı olan motorlu taşıt yollarında kullanılabilirler. Herhangi bir ihlal edenler para cezasına tabidir.
İstanbul'dan yol güvenliği uzmanı Yiğit Dedeoğlu, Xinhua'ya verdiği demeçte, "Scooter hayatımıza kolaylaştırıcı bir araç olarak girdi. Çevre dostu bir ulaşım aracı olarak bir çözüm sunuyorlar. Faydaları göz ardı edilemez."
Ama öte yandan günlük hayatımıza çok hızlı girdiler. Dolayısıyla bu yeni cihaza adaptasyon buna göre gelmedi" diye konuştu.
Dedeoğlu, büyük yaralanmaları önlemek için tüm e-scooter sürücüleri için temel ve resmi yol güvenliği talimatları ve kask, diz ve dirseklik gibi güvenlik ekipmanlarının zorunlu olarak takılması gibi yeni güvenlik önlemleri önerdi.
Uzman, "E-scooter'ları tamamen yasaklamak imkansız çünkü mikro mobilite bizim geleceğimiz. Daha fazla güvenlik için yeni düzenlemeler yapılmalı" dedi.