Dikiz aynası araçlar için oldukça önemli bir güvenlik cihazı.
Yol kontrolü, yakınlarda başka araç olup olmadığı, şerit değiştirmenin güvenli olup olmadığı ya da arkadan gelen kontrolsüz bir aracın varlığını görme gibi çok sayıda fonksiyonu var.
Dikiz aynası geri giderken, park eden de yararlı olur.
Peki, dikiz aynasının altındaki küçük mandal ne işe yarıyor?
Dikiz aynasını gündüz kullanmak oldukça sorunsuz ve pratik.
Ancak geceleri araç kullanırken diğer araçların farları dikiz aynasına yansır ve gözleri kamaştırır.
Hele uzunlarını açıp gelen, arkadan selektör yapan araçlar varsa durum daha da çekilmez olur.
İşte bu durumun çaresi de dikiz aynasının altındaki o mandal.
DİKİZ AYNASININ ALTINDAKİ MANDALIN GÖREVİ
Manuel bir dikiz aynanız varsa, alttaki mandal yukarı ve aşağı hareket eder.
Bir yönü gündüz sürüş modunda kullanılır. Diğer yöne çevirdiğinizde gece sürüş moduna geçer.
Yansıma daha loştur. Yani en özet haliyle dikiz aynasının altındaki mandal ile aynayı karartabilir ve karanlıkta arkanızdaki arabaların ışıklarından gözlerinizin kamaşmasını önleyebilirsiniz.
Bu özellik ile görüş alanı değişmez; karartma işlevine rağmen aynanın yeniden ayarlanması gerekmez.
Dikiz aynası camınız aslında düz değil, bir ucu diğerinden daha kalın. Dikiz aynasının altındaki mandalı çevirdiğinizde aslında ışığın içinden geçme şeklini ve nasıl geri yansıdığını değiştirirsiniz.
Gündüz sürüş modunda, ışığı ve görüntüleri yansıtan aynanın arka yüzeyidir. Mandalı çevirdiğinizde ve ayna camının yönünü değiştirdiğinizde, gördüklerinizden ön kısım sorumludur.
Işığın size geri dönmeden önce önce camın arka tarafından geçmesi gerektiğinden, görüntü loştur ve arkanızdaki farların parlaması büyük ölçüde azalır.
Otomatik kararan aynalar ise sürücünün aktif olarak müdahale etmesine gerek kalmadan daha fazla güvenlik sağlar
Bazı yeni araç modellerinde artık elektrikli karartma modu var. Aynaya yerleştirilmiş iki foto sensör, ışığın insidansını, yani aracın önündeki ve arkasındaki trafik alanı arasındaki parlaklık farkını ölçer.
Arkadan gelen ışık önden daha fazlaysa, ayna otomatik olarak kararır.
Sürücünün elleri direksiyon simidinde kalırken ayna hemen kararır ve takip eden araçların farları artık gözlerini kamaştırmaz.
Genellikle geri vites seçildiğinde veya iç aydınlatma açıldığında bu otomatik karartma fonksiyonu devre dışı kalır.