Gotthard Base Tüneli, İsviçre
57 kilometre (35,5 mil) uzunluğundaki Gotthard Base Tüneli dünyanın en uzun ve en derin demiryolu tünelidir.
Daha kısa olan 19. yüzyıl Gotthard Tüneli veya Gotthard Karayolu Tüneli ile karıştırılmaması gereken bu destansı mühendislik harikası, Alpler'in altındaki tren yük trafiğini artırmak için ilk olarak 2016 yılında açıldı.
Büyük İsviçre ve kıta şehirleri arasındaki yolcu hizmetleri de yaklaşık 2.450 metre derinlikten geçmektedir.
Lærdal Tüneli, Norveç
Tüneller, Norveç'in birçok kıyı şehrini ve adasını birbirine bağlayan önemli bir araçtır. Lærdal Tüneli - ya da Lærdalstunnelen - 24,5 kilometre (15,23 mil) uzunluğuyla dünyanın en uzun karayolu tünelidir ve 2000 yılından bu yana Oslo ile Bergen arasındaki en hızlı rotayı oluşturmaktadır.
20 dakikalık sürüşün sürücülerin konsantrasyonunu kaybetmesine neden olabileceğinin farkında olan mühendisler, her altı kilometrede bir kaya odacıkları oyarak, gün doğumunu taklit etmek için tasarlanmış özel mavi ve sarı ışıklandırmalar yaptılar.
Manş Tüneli, Birleşik Krallık/Fransa
Birleşik Krallık ve Fransa arasında denizaltı bağlantısı planları 200 yıl öncesine dayanıyor. 19. yüzyılda cesur mühendisler tünelin uygulanabilirliğini kanıtlamak için Manş Denizi'nin altına inmeyi bile denemişlerdi.
Altı yıl süren inşaat çalışmalarının ardından ilk kez 1994 yılında açılan 50 kilometrelik (31 mil) tünel, deniz yatağının yaklaşık 75 metre (246 feet) altında yer alıyor.
Bugün Manş Tüneli, yolcuları Londra ve Paris arasında iki saatten biraz fazla bir sürede ulaştırırken, araba servisi sayesinde sürücüler ve kamyonlar, Fransa tarafındaki Calais'de inmeden önce İngiltere'nin kıyı limanı Folkestone yakınlarındaki trene binebiliyor.
Tokyo Körfezi Aqua-Line, Japonya
Japonya'nın sayısız adası ve uçsuz bucaksız koyları uzun zamandır burayı tünel yapımcıları için bir merkez haline getirmiştir. Trans-Tokyo Körfezi Otoyolu olarak da bilinen Tokyo Körfezi Aqua-Line, Kanagawa ve Chiba vilayetlerini kıyıdan dolaşmaya gerek kalmadan birbirine bağlıyor.
Kanagawa tarafında bir tünel olarak başlayıp, Umihotaru'da sudan yükseldikten sonra, Tokyo silüetinin geniş manzaralarını seyretmek için bir dinlenme durağı ve izleme platformları bulunan yapay bir adaya ulaşıyor.
Chiba'ya uzanan son kısım, Haneda havaalanına iniş yapan uçakların su üzerinden iniş yaparken görebilecekleri bir köprü üzerinde yer almaktadır.
Seikan Tüneli, Japonya
Gotthard Base Tüneli dünyanın en uzun demiryolu tüneli olarak tacını almış olabilir, ancak Seikan Tüneli 53,85 kilometrelik (33,46 mil) uzunluğuyla dikkate değer bir mühendislik başarısı olmaya devam etmektedir. Japonya'nın en büyük adası olan Honshu ile kuzeydeki Hokkaido'yu birbirine bağlamaktadır.
İlk olarak 1950'lerde bir dizi feribot trajedisinin ardından tasarlanan bu hat, bugün Tokyo'dan Sapporo'ya giden shinkansen hızlı tren seferleri de dahil olmak üzere yolcu trenleri için kullanılıyor.
İç hat uçuşları yolculuk süresini önemli ölçüde kısaltmış olsa da, iflah olmaz seyahat romantikleri için bu, Japonya'nın büyülü uzak kuzeyine ulaşmanın en iyi yolu olmaya devam ediyor.
Eisenhower Tüneli, Colorado
Otomobilleri, kamyonları ve pikapları Büyük Uçurum'un bir tarafından diğer tarafına taşıyan Eisenhower Tüneli, Amerika Birleşik Devletleri'ndeki en yüksek araç tünelidir. En üst noktasında deniz seviyesinden 3,401 metre (11,158 feet) yükseklikte olan tünel, sadece ülkedeki en yüksek tünel değil, aynı zamanda tüm Eyaletlerarası sistemdeki en yüksek tüneldir.
Aslında biri Başkan Eisenhower'ın, diğeri ise ABD Senatörü Edwin C. Johnson'ın adını taşıyan iki tünelden oluşuyor. Kıta bölünmesi boyunca inşa etmenin zorluğu, kazı sırasında fay hatlarının keşfedilmesi anlamına geliyordu.
Büyük Hadron Çarpıştırıcısı, Fransa/İsviçre
Fransa ile İsviçre arasındaki sınırın ortalama 100 metre altında yer alan 27 kilometre (16,7 mil) uzunluğundaki Büyük Hadron Çarpıştırıcısı, parçacık hızlandırmak için özel olarak inşa edilmiş donut şeklinde bir tünelden oluşuyor. Parçacıklar iki demet halinde tünelin etrafına fırlatılıyor ve daha sonra dört ayrı noktada çarpıştırılıyor.
Fizikçiler bu son teknoloji ürünü tüneli kütlenin kökeni hakkında daha fazla bilgi edinmenin yanı sıra karanlık madde ve karanlık enerji hakkındaki zor soruları çözmek için kullandılar.
Ziyaretçi olarak girmek için özel izin almanız gerekiyor, ancak çarpıştırıcının çalışmaları hakkında büyüleyici bir daimi sergiye sahip olan Avrupa Nükleer Araştırma Örgütü CERN'e yer üstünden gidebilirsiniz.
Jungfrau Demiryolu Tüneli, İsviçre
Erken 20. yüzyıl mühendisliğinin en büyük harikalarından biri olan Jungfrau Demiryolu, İsviçre Alpleri'ndeki en ikonik dağlardan bazılarına oyulmuş bir tünelden geçerek ilerlemektedir.
İlk olarak 1893 yılında Adolf Guyer-Zeller tarafından tasarlanmış ve 1912 yılında tamamlanmıştır. Kleine Scheidegg'den yola çıkarak 2.061 metrede (6.762 feet) elle kesilmiş bir tünelden Eiger'in derinliklerine tırmanıyor ve burada Eigerwand ve Eismeer adlı iki istasyon dağın kuzey ve doğu yüzlerinden manzaralar sunuyor.
Yolcular artık Eigerwand'da inemiyor, ancak dağcıların tünele erişmek ve kendilerini güvenli bir yere çekmek için molozları atmak için inşa edilen kötü şöhretli Stollenloch penceresini kullandıkları uzun zamandır biliniyor.
Bugün, cesur ruhlar, en ünlü Kuzey Yüzü'ne açılan bu korkunç açıklıktan geçen rehberli turlara katılabilirler. Tünel Jungfraujoch'ta, Jungfrau ve Mönch zirveleri arasında, 3.454 metrede ortaya çıkmaktadır. Bu da onu Avrupa'nın en yüksek demiryolu yapmaktadır.
Bund Gezi Tüneli, Çin
Şanghay'ın tarihi Bund'u ile Pudong'un fütüristik kuleleri arasında gidip gelmenin daha ucuz yolları var. Ancak Huangpu Nehri'nin altından Maglev treniyle yapılan bu kısa gezinti benzersiz bir trippy deneyimi sunuyor.
Stroboskopik ışıklandırma ve ses efektleri uzayda süzülüyormuş hissi yaratmayı amaçlıyor. Yolcuların gerçek tepkisinin bu olup olmadığı kişisel tercihlere bağlıdır, ancak Çin'in en büyük şehrini dolaşmanın gerçekten sıra dışı bir yolu olduğu inkar edilemez.
Glow Worm Tüneli, Avustralya
Yeni Güney Galler'in Wollemi Ulusal Parkı'ndaki ücra, eski bir demiryolu tüneli olan Glow Worm Tüneli, adını çatısında ve duvarlarında yaşayan sivrisinek larvalarından alıyor.
Trenler 1940'lardan bu yana bu yoldan geçmemiş, bu da ışıltılı solucanlara ışıklarını yakıp avlarını çekmeleri için huzur vermiştir.
Tünelin neredeyse 180 derece kıvrılıyor olması, bu büyüleyici canlılar için mükemmel, karanlık koşullar yaratıyor - ziyaretçilerin yolu aydınlatmak için bir fener getirmeleri tavsiye ediliyor. Bugün, yürüyüşçüler Lithgow'dan kuzeye gittikten sonra tünele girebilirler.
Guoliang Tüneli, Çin
Bazı tüneller insanları A noktasından B noktasına ulaştırmak için dağların derinliklerine iner. Ancak Çin'in Henan eyaletindeki Guoliang Tüneli çok daha doğal bir rota izliyor.
Taihang Dağları'nın baş döndürücü uçurumlarının hemen içinden geçen tünelin, inşaat sırasında moloz dökmek için kullanılan ve aşağıdaki vadiye bakan 30 penceresi bulunuyor. Guoliang'dan sadece 13 yerli, köylerini dış dünyaya daha erişilebilir kılmak amacıyla bu doğal tüneli inşa etti.
Bugün Çin'in en gözde turistik yerlerinden biri haline gelmiş olsa da tüneli kullananların güçlü bir cesarete sahip olması gerekiyor. Elle oyulduğu için beklenmedik şekilde kıvrılıyor, eğiliyor ve alçalıyor. Ve bu, karşı yönden gelen arabalarla karşılaşmadan önce.
Leake St Tüneli, Birleşik Krallık
Waterloo İstasyonu'nun altından, Thames Nehri'nin hemen güneyinden geçen Leake St, Londra'daki en büyük yasal grafiti duvarına ev sahipliği yapmaktadır.
Şehirli sanatçılar tek seferlik eserler yaratmak için buraya akın ediyor ve bu eserler kısa süre sonra bir sonraki sokak sanatı yetenekleri dalgası tarafından püskürtülüyor. Bu alan o kadar popüler hale gelmiştir ki artık bir etkinlik alanına, bir masa oyunu kafesine ve bir dizi pop-up restorana ev sahipliği yapmaktadır.
52 Yol Tünelli, İtalya
Strada delle 52 Gallerie ya da 52 Tünel Yolu, 20. yüzyılın en büyük askeri başarılarından biridir. İtalyan askeri personeli ve yerel işçiler tarafından 1917 yılında sadece 10 ayda inşa edilen bu yol, Monte Pasubio'nun içinden geçerek katırların ve adamların Avusturya topçularının menzilinden çıkmasını sağlamak üzere tasarlanmıştır.
Bugün, 52 tünelin her biri gün boyu süren bir yürüyüşle geçilebilmektedir. Bu muhteşem tünel setinin bu kadar kısa sürede nasıl tamamlandığını öğrenmek için bir rehberden yardım alabilirsiniz.
Drammen Spiral Tüneli, Norveç
İlk olarak 1961 yılında açılan ve 2020 yılında yenilenen Drammen Spiral Tüneli, sıradan bir noktadan noktaya yeraltı yolu değildir.
Adından da anlaşılacağı üzere, deniz seviyesinden yaklaşık 50 metre yükseklikteki girişinden helezon şeklindeki altı döngüden geçerek 180 metrede ziyaretçilerin çevredeki dağların ve ormanlık alanın manzarasını izleyebilecekleri şekilde ortaya çıkıyor.
Tünelin kendisini taklit etmek için sarmal halatla yapılan özel yapım Spiral Trol'ü mutlaka alın.