Belçika ordusu, yaklaşık 10 yıl önce paletli ağır tankları artık kullanmama kararı aldı ve kara unsurlarındaki Leopard 1 tanklarını "operasyonel olmadıkları" gerekçesiyle emekliye ayırdı. Bunun üzerine tanklar şu anda adı OIP Land Systems olan Belçikalı savunma sanayi alanında faaliyet gösteren şirkete geçti.
Bunun üzerine emekli edilen tanklar hükümetin gündemine geldi. Tankların şu anda sahibi olan ve Fransa sınırı yakınındaki Tournai kentinde devasa hangarlarda tutan OIP şirketiyle Belçika hükümeti arasındaki ilginç polemik de bundan sonra ortaya çıktı ve basına yansıdı.
Belçika Savunma Bakanı Ludivine Dedonder, Bel-RTL radyosuna yaptığı açıklamada, şirketin tankları birkaç yıl önce tanesi 10 bin ila 15 bin euro civarında bir tutardan satın aldığını, şimdi ise fahiş karlarla satmak istediğini söyledi.
Dedonder, "Geri almamızı engelleyecek bir şey yok ama bunlar çalışır halde değil. Bunlara mantıksız fiyatlar verecek halimiz yok. Şu anda fahiş fiyatlar isteyen Belçikalı şirketler var." dedi.
Fahiş fiyat istemekle suçlanan, tankların tanesine 500 bin euro istediği iddia edilen OIP Land Systems Üst Yöneticisi (CEO) ise bu iddialara tepki gösterdi.
AA muhabirinin Tournai`deki hangarda konuştuğu CEO Freddy Versluys, kendisinin açgözlü bir "silah tüccarı" gibi gösterildiğini, yıllardır bu sektöre yatırım yaparak bir iş modeli oluşturduklarını söyledi.
"Şu anda hükümetle bazı görüşmeler yaptığımız doğru." diyen Versluys, görüşmelerin detayı hakkında bilgi vermedi. Ancak sadece askeri araçların tutulduğu hangarların maliyetinin bile yılda 2,5 milyon euro olduğunu, tankları modernize etmek için yatırım gerektiğini, dolayısıyla bütün bunların yüksek maliyet oluşturduğunu aktardı.
Versluys`un şirketinin depolarında bir kısmı paletli ağır tank olmak üzere yaklaşık 400 zırhlı araç yıllardır bekliyor.
Bunlar arasında Belçika ve Avusturya silahlı kuvvetlerinden yıllar önce emekliye ayrılan Leopard 1, Gepard ve SK-105 tipi tanklar, savaş araçları geniş yer tutuyor. Amerikan yapımı 150 adet M113 zırhlı personel taşıyıcı da hangarlarda tutuluyor.
Versluys, "Şu anda ihracat izinlerini bekliyorum. Ancak dürüst olmak gerekirse kısa sürede bu araçları hazır hale getirerek göndermek için yeterli endüstriyel kapasitem yok. Bu nedenle uluslararası işbirliği arayışındayım. Daha büyük şirketlerle ve örneğin İngiltere hükümetiyle işbirliği yapmak istiyorum." dedi.