Geçen yıla göre ev kurmanın maliyeti artmış durumda. Peki bir ev kurmanın maliyeti kaç para? İşte ayrıntılar...
Geçen sene ev kurmanın maliyeti 300 bin lira civarında olurken bu sene aynı şekilde bir ev kurmanın maliyeti 500 bin liraya kadar çıktı.
Buna düğün masrafları da eklenince 600 bin liraları aşan bir para karşımıza çıkıyor.
Enflasyonla mücadele kapsamında başlatılan sıkılaştırma adımları ile Beyaz eşya ve mobilyada taksit sayısının sınırlandırılacağı açıklamaları, hem üreticilerin hem de evlenecek gençlerin tepkisine neden oluyor.
Taksit olmadan eşyaları alamayacak vatandaşlar, nasıl olacağını kara kara düşünüyor.
Cumhuriyet Gazetesi'ne açıklamalarda bulunan İstanbul Ticaret Odası (İTO) Elektrikli Ev Aletleri Komisyonu Başkanı Fadıl Hekimoğlu, düğün alış verişi hareketliliğinin başladığını söyledi ve geçen seneye göre düşük olduğunu da sözlerine ekledi.
Geçen seneye göre beyaz eşyada fiyatların yüzde 65 civarında zamlandığını, mobilyada biraz daha fazla zam olduğunu söyleyen Hekimoğlu, taksitlerin de zorladığını söyleyerek, “Perakende veya toplu alımlarda özellikle çeyiz alımlarında düşük taksit sayısı ve kredi zorluğu tüketiciyi oldukça zorluyor.
Bu konuda bir gevşeme gerekli. En azından 12 taksit yapılabilir. Esnaf için de kart komisyonları düşürülebilir.
Bu konuda kamu bankaları öncülük etmeli. Öte yandan zaruri ürünlerde bir KDV indirimi de gelebilir. Buzdolabı, fırın gibi ürünlerde yüzde 20 olan KDV yüzde 10’a çekilebilir" ifadelerini kullandı.
UCUZ MALA İLGİ, MECBUREN ARTIYOR
Fiyatlarının ciddi rakamlara çıkması nedeniyle kaliteli ürünleri alamayan vatandaşların orta ve alt segmente yöneldiğini söyleyen Hekimoğlu, “Eskiden aralarındaki fiyat farkı 3-4 bin TL’ydi şimdi 15-20 bin TL oldu” dedi.
Ev mobilyası kategorisinde son yıllarda sepet fiyatlarının oldukça yükseldiğini söyleyen Konfor Mobilya İcra Kurulu Üyesi Akın Can ise şu bilgileri verdi: “Bu durum tüketicilerde satın alma güçlüğüne yol açıyor.
Tüketiciler yüksek sepet ortalamalarına sahip ürünleri yüksek taksit seçenekleri ile aylık alım güçlerine indirgeyebiliyor. Bu sebeple taksitlerde ekstra bir sınırlama olmamalı.
Tüketicilerimize rekabetçi ve ulaşılabilir bir fiyatlama sunmaya çalışsak da artan maliyetler ile listelerimiz 30-60 gün arasında güncelleniyor. Maliyet artışı nedeniyle hemen hemen her ay sonu liste güncelleme ihtiyacı doğuyor" dedi.
FİYATLAR DÖVİZLE BİRLİKTE ARTIYOR
Doğanlar Mobilya Grubu CEO’su Mustafa Karamemiş yaptığı açıklamada dövizde yaşanan artışın fiyatlara yansıdığını söyleyerek, “Bu etkiyi minimuma indirmek amacıyla finans kuruluşları ile müşterilerimizin hayatını kolaylaştıran ödeme seçeneklerini çeşitlendirmeye çalışıyoruz.
Fiyatlara gelince bu dönem sadece asgari ücret artışlarının maliyet üzerine etkisini yansıttık. Döviz kurundaki artışların maliyetlerimize etkisi olacağı için kontrollü bir artış yaşanacaktır" dedi.
Küçük ev aletleri markası Arzum’un Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kolbaşı ise yaptığı değerlendirmede, “Bizim segmentte ‘fiyat artacak ve taksit düşecek’ korkusu satışları diri tuttu. Yılın ilk üç ayında satışlar yüksekti. Önümüzde Anneler Günü var o da talebi diri tutmaya devam edecek” ifadelerini kullandı.