Geçtiğimiz günlerde Süveyş Kanalı’nda yaşanan gemi kazası sonucunda kanal kapanmıştı. Kaza nedeniyle bir süre boyunca trafiğe kapalı olan kanal şimdi aktif durumda. Ancak kanal kapalı olduğu süre boyunca birçok firmanın ve ülkenin ticareti sekteye uğradı. Diğer yandan bu gemi kazası, tarih boyunca yaşanan deniz kazaları nelerdir sorusunu akıllara getirdi. Biz de bu nedenle gelmiş geçmiş en büyük gemi kazalarını bir araya getirdik. İşte en büyük gemi kazaları…
Sicilya’da batan İngiliz donanması (1707)
20 Ekim 1707 tarihinde İngiliz donanmasına ait dört gemi, Britanya’ya giderken Sicilya yakınlarındaki kayalara çarptı ve battı. Dört gemideki mürettebattan yaklaşık 2.000 kişi hayatını kaybetti. Bu olay en korkunç deniz kazaları arasında yer aldı.
Estonia (1994)
Estonia isimli gemi, 1994 yılında Baltık Denizi’nde battı. Bu kazada 852 yolcu hayatını kaybetti ve sadece 137 kişi kurtuldu. Gemi kazaları arasında yer alan bu olay, modern denizcilik tarihinin en büyük felaketlerinden biri olarak biliniyor.
Ayrıca batmanın nedeni hakkında birçok teori olduğu için kazanın nedeni tartışmalı olmaya devam ediyor. Kazanın en çok bilinen nedeninin geminin karşılaştığı sert hava koşulları olduğu söyleniyor. Ancak bazı kaynaklar gemiye bir patlayıcı yerleştirildiğini belirtiyor.
Le Joola (2002)
Senegal Devleti’ne ait olan Le Joola isimli feribot, 26 Eylül 2002 tarihinde denizin dalgalı olması nedeniyle alabora oldu. Gemi alabora olduğu sırada kapasitesinden daha fazla yük taşıyordu. Bu felakette 1.864 kişi hayatını kaybetti ve sadece 64 kişi sağ kurtuldu.
RMS Titanic (1912)
İlk yolculuğunda batan RMS Titanic, zamanının en büyük yolcu gemisiydi. Titanic, İrlanda’da Harland ve Wolff tersanesinde inşa edildi. O dönemin en gelişmiş gemisiydi. Bununla birlikte “asla batmaz” denilen Titanic, 15 Nisan 1912’de Kuzey Atlantik Okyanusu’nda Southampton’dan New York’a ilk yolculuğunda bir buzdağına çarptıktan sonra battı. Tarihin en büyük deniz trajedilerinden biri olan kazada yaklaşık 1.517 kişi hayatını kaybetti.
Andrea Doria (1956)
İtalyan gemisi Andrea Doria, Temmuz 1956 gecesi İsveç gemisi MS Stockholm ile çarpıştıktan sonra battı ve 46 kişi öldü. İçinde 1.134 yolcu ve 572 mürettebat bulunan gemi, bu trajik olay yaşanmadan önce New York’a gidiyordu. Bu deniz kazası, en büyük gemi kazaları arasında yer aldı.
Geminin batmasından sonra dalgıç olan Peter Gimbel ve Joseph Fox ikilisi Andrea Doria’nın enkazını bulmayı başardı. Bugün, Kuzey Atlantik sularının yaklaşık 240 fit derinliğinde bulunan Andrea Doria enkazı, “tüplü dalışın Everest Dağı” olarak adlandırıldı. Ayrıca burası tüplü dalgıçlar arasında popüler bir yer haline geldi.
HMS Victory (1744)
Kraliyet Donanması’na ait HMS Victory, 1737 yılında denize indirildi ve 1744 yılında Manş Denizi’nde bir kaza yaşadı. Yaşanan kazada 1.000’den fazla denizci hayatını kaybetti. Gemi, Manş Adaları’nda gözden kaybolduktan sonra 250 yıldan fazla bir süredir geminin enkazı bulunamamıştı. Ta ki 2008 yılına kadar.
Princess of the Stars (2008)
Filipinler’e ait Princess of the Stars adlı gemi, 2008 yılında güçlü bir fırtına yüzünden alabora oldu ve battı. En büyük gemi kazaları arasında yer alan olayda 747 kişilik mürettebattan sadece 57’si sağ kurtuldu.
Ertuğrul (1890)
II. Abdülhamid, 1887 yılında Japonya İmparatoru Meiji’nin akrabası Prens Komatsu Akihito’nun bir savaş gemisiyle İstanbul’u ziyaret etmesinin ardından Japonya’ya bir heyet gönderilerek iade-i ziyaret yapılmasını emretmişti. Gemi, II. Abdülhamid’den Japon İmparatoruna mücevherli imtiyaz nişanı ve diğer hediyeleri götürecekti. Bu görevde bir fırkateyn olan Ertuğrul gemisi kullanıldı. Ertuğrul fırkateyni, 1889 yılında İstanbul’dan yola çıktı. Geminin Japonya’ya ulaşması 11 ay sürdü. 3 ay Japonya’da kalan gemi, 15 Eylül 1890’da Yokohama Limanı’ndan ayrılarak geri dönüşü olmayan yolculuğa çıktı. Kuşimoto Adası açıklarında tayfuna yakalanan Ertuğrul fırkateyni, 16 Eylül 1890’da kayalara çarparak battı ve bu kazada 587 denizci şehit oldu.
Bu olay, Türk denizcilik tarihinin en büyük gemi kazaları arasında yer aldı.
MV Doña Paz (1987)
Filipinli yolcu feribotu MV Doña Paz, 20 Aralık 1987’de petrol tankeri MT Vector ile çarpıştıktan sonra battığında Leyte Adası’ndan Manila’ya gidiyordu. Tarihteki en ölümcül gemi kazaları arasında bulunan çarpışmada 4.300’den fazla insan hayatını kaybetti. Daha sonra raporlar, geminin aşırı kalabalık olduğunu, geminin radyosunun olmadığını ve yolcuların can yeleklerine hemen erişemediğini ortaya çıkardı. Artık ‘Asya’nın Titanik’i’ olarak bilinen gemi, yangın nedeniyle büyük ölçüde tahrip oldu.
Torrey Canyon (1967)
Torrey Canyon, 120.000 ton petrol taşıma kapasitesine sahip bir süpertankerdi. 1967 yılında İngiltere sahilinde batması sonucu büyük bir deniz kirliliğine yol açmıştı. 1959’da Amerika’da inşa edildiğinde 60.000 ton kapasiteye sahipti. Daha sonra Japonya’da kapasitesi genişletilerek 120.000 tona çıkarıldı. Son seyrinde taşıdığı yükü Kanarya Adaları’na götürüyordu. 20 Mart 1967 tarihinde kayalıklara çarptıktan sonra battı. Geminin batması çok büyük bir deniz kirliliğine yol açtı. En büyük gemi kazaları arasında bulunan bu olay, dönemin en büyük felaketlerinden biriydi.
The Sultana (1865)
Sultana isimli vapur, 1865 yılında Memphis yakınlarındaki Mississippi Nehri’nde kazanlarının patlaması sonucu battı. Yaşanan trajik kazada 1.168 kişi hayatını kaybetti. Diğer yandan gemi, Amerikan İç Savaşı’nın sonunda savaş esirlerini Birlik ordusundan eve geri götürmek için kullanılıyordu. Daha sonra araştırmacılar, geminin enkazını 1982 yılında buldular.