İkinci el araçlarla ilgili yapılan bir araştırmada, geçtiğimiz yılın Aralık ayından bu yana fiyatların yükseliş eğiliminde olduğu belirlendi.
Aralık ayı itibarıyla yaşanan 4 aylık süreçte ikinci el araç fiyatları dikkat çeken bir artış gösterdi.
Peki araç fiyatları neden yükseliyor? İkinci elde fiyatı en çok artan modeller hangileri? Piyasada en hızlı satılan modeller hangileri?
İstanbul Motorlu Araç Satıcıları Derneği (İMAS) Başkanı Hayrettin Ertemel, milliyet.com.tr’ye yaptığı açıklamalarda konuyla ilgili şu ifadeleri kullandı:
“Sene başından itibaren artan sıfır otomobil fiyatlarına karşın ikinci el araç fiyatları sabit seyrini korumuştu. Bu sebeple olması gerekenden bir miktar daha fazla açılan sıfır/ikinci el fiyat makasının kullanıcı tercihini ilkbahar - yaz ayları itibarıyla ikinci el piyasasına çekeceği ve artan talebe istinaden ikinci el fiyatlarında artış yaşanabileceğini önceki öngörülerimizde belirtmiştik.
Aralık ayından itibaren ikinci el fiyatlarında artış görülse de bu çerçevede kayda değer ilk değişim şubat ayı itibarıyla başladı. Takip eden mart ayında %1, içinde bulunduğumuz Nisan ayında ise fiyatlarda kademeli olarak %2 oranında artış gözlemlendi. İlk 4 aylık süreç değerlendirildiğinde ikinci elde fiyatların yaklaşık %5 oranında arttığını söyleyebiliriz.
EN ÇOK HANGİ ARAÇLARDA FİYAT ARTIŞI OLDU?
Mart 2024’te en çok A segment otomobiller artış kaydetse de genel tabloda tüm segment araçlarda düzenli ve paralel yükselişler görülüyor. Örnek vermek gerekirse Hyundai i10 ve Kia Picanto modelleri fiyat artışı olan araçlardan bazıları.
EN HIZLI SATILAN MODELLER HANGİLERİ?
Özellikle pandemi döneminde artan fiyatlar ve yüksek talebin etkisiyle kullanıcılar otomobillerini daha yeni model araçlarla değiştirmişti. İçinde bulunduğumuz dönemde kullanıcı refleksi bu araçları peşinat ya da takasta kullanarak daha yeni jenerasyon araçlarla değiştirme yönünde.
Dolayısıyla 3 yaşına kadar genç model, yeni teknoloji ve tasarıma sahip araçlar ikinci el piyasasında daha çok tercih ediliyor. Gerek talep gerekse trafikte bulunan araçlar gözlemlendiğinde B-SUV araçların sıkça tercih edildiği görülebilir. Yine son dönemde kullanıcıların ilgisini çeken ve farklı segmentlerde bulunan Crossover tip otomobiller de kullanıcı ilgisini çekiyor. C Segment Sedan ve B Segment Hatchback otomobiller en çok tercih edilen otomobiller arasında.
İKİNCİ EL ARAÇLARA TALEP ARTTI MI?
Otomotiv piyasasına dair yılın ilk yarısında sıfır araç satışlarının yüksek seyredeceği, artan fiyat makası sebebiyle yılın ikinci yarısında talebin İkinci el otomobile kayarak iki piyasanın dengeleneceğini öngörmekteydik. Buna dair ilk değişim şubat ve mart ayında yaşandı.
SIFIR OTODA DARALMA BEKLENTİSİ!
İkinci elde satış adetleri artarken, ortalama satış hızında süre azaldı. İçinde bulunduğumuz nisan ayında ise pozitif tablo yükselerek devam ediyor. Öte yandan sıfır otomobil piyasasında nisan sonrası bir miktar daralma beklentisi var. Özetle genel olarak sıfır otomobilde olan kullanıcı tercihinin fiyat cazibesi nedeniyle ikinci el piyasasına kayacağı, fiyat avantajı korunarak hizmet kalitesi ve güvenilir alışveriş sağlanmaya devam ettiği takdirde ikinci elde canlılığın devam ederek yılın ikinci yarısında otomotivde ikinci el etkisini görebiliriz.
ARAÇ FİYATLARI DAHA DA ARTAR MI?
Bu süreçte talep, döviz kurundaki farklılıklar ve enflasyon etkisi olağan şekilde araç fiyatlarında artış etkisi gösterebilir. Otomobil almayı planlayan vatandaşlarımızın mevcut bütçe ve ihtiyaçlarına göre ikinci el veya sıfır otomobilleri değerlendirerek planlarını gerçekleştirmeleri avantajlı olacaktır.”
Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneğinin (ODMD) mart ayı verilerine göre, geçen ay ülke genelinde 109 bin 828 adet otomobil ve hafif ticari araç satışı gerçekleşti.
Geçen ay otomobil satışları 2023'ün aynı dönemine göre yüzde 9,9 artarak 87 bin 71 adede ulaşırken, hafif ticari araç pazarı ise yüzde 7,9 azalışla 22 bin 757'ye geriledi.
Otomobil ve hafif ticari araç pazarı, 10 yıllık mart ayı ortalama satışlarına göre ise yüzde 50,9 artış gösterdi.
Otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı, ocak-mart döneminde yıllık bazda yüzde 25,2 artarak 295 bin 519 adet olarak gerçekleşti.
İlk çeyrekte otomobil satışları yüzde 33,05 artarak 233 bin 389 adede, hafif ticari araç pazarı ise yüzde 2,6 yükselişle 62 bin 130 adede ulaştı.
Ocak-mart döneminde satılan otomobillerin yüzde 67'si benzinli, yüzde 14,2'si hibrit, yüzde 10,8'i dizel, yüzde 7,1'i elektrikli, yüzde 0,9'u ise otogazlı araçlardan oluştu.
Pazar liderliğini koruyan Renault, yılın ilk üç ayında geçen yıla göre satışlarını yüzde 93 artırarak 32 bin 24 araç sattı.
Pazar liderliğini koruyan Renault, yılın ilk üç ayında geçen yıla göre satışlarını yüzde 93 artırarak 32 bin 24 araç sattı.
İkinci sırada yer alan Fiat üç ayda 23 bin 892 araç sattı ancak geçen yılın aynı dönemine göre satışlarının yüzde 30,5 azalması dikkat çekti.
Listede yer alan sürpriz marka ise Chery oldu. Şirket geçen yıl üç ayda 629 araç satarken, bu yıl rakamı yüzde 2359 artırarak 15 bin 467'ye çıkarma başarısını gösterdi.
Toyota Ocak - Mart 2024 tarihlerinde önceki yıla göre satışı yüzde 120 yükselterek 14 bin 337 araç sattı. Fransız Peugeot üç ayda 12 bin 980 araç satışıyla geçen yılın yüzde 4,3 gerisinde kaldı.
Listenin 6'ncı sırasında yer alan Hyundai'de geçen yıla göre büyük değişim olmadı. Şirket üç ayda 12 bin 959 araç sattı.
Citroen üç ayda 12 bin 602 araç sattı. Geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 82'lik bir artış görüldü.
Alman Volkswagen, 12 bin 329 satışla listenin 8'inci sırasında kendine yer buldu.
Opel geçen yıla göre satışlarını yüzde 15,75 artırarak 11 bin 229 araç sattı.
Dacia'nın satışları bu yıl yüzde 10 düşerek üç ayda 10 bin 889 olarak kayda geçti.
Mart ayında otomobil ve hafif ticari araç pazarı, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 5,7 artarak 109 bin 828 adet olarak gerçekleşti.
Mart ayındaki 5 bin 903'lük satışla 2024'te toplam 14 bin 158 elektrikli otomobil satışı gerçekleştirildi.
Elektrikli araçların pazar payı ise yüzde 6,07 ile beklentilerin altında kaldı.
Haber7'ye göre, elektrikli otomobil satışları, ocak-mart döneminde ise geçen senenin aynı dönemine göre 3,5 kat artış gösterdi.
İşte Türkiye'de satılan en ucuz 10 elektrikli otomobilin listesi...
1 milyon TL altı satın alabileceğiniz yalnızca 3 model var.
Dacia Spring - 885 bin TL
Leapmotor T03 - 899 bin TL
Yudo 3 - 990 bin TL
Opel Corsa Elektrik - 1 milyon 340 bin 900 TL
Fiat 500e - 1 milyon 425 bin 900 TL
Fiat 500e - 1 milyon 425 bin 900 TL
Togg T10X - 1 milyon 432 bin 600 TL
Opel Mokka-e - 1 milyon 553 bin 900 TL
Citroen e-C4 - 1 milyon 555 bin TL
Citroen e-C4 X - 1 milyon 570 bin TL