İtalya'nın Floransa kentinde iklim aktivistleri, fosil yakıtları protesto etmek için Uffizi Galerisi'ne geldi. Hükümetin fosil yakıtları kullanımını yasaklamasını isteyen iki aktivist, İtalyan Rönesans ressamı Sandro Botticelli'nin 15. yüzyıldan kalma "Primavera" adlı eserini koruyan cama ellerini yapıştırdı. Kısa süre sonra müze görevlileri olaya müdahale etti. Görevlilerden birinin uzaklaştırmak istediği aktivistler kendilerini yere bıraktı. Aktivistler bu kez görevliler tarafından kollarından tutularak sürüklendi.
Taleplerini sıraladılar
Olayın ardından internet üzerinden taleplerini açıklayan aktivistler, İtalya'nın kullanılmayan kömür santrallerini yeniden açma planlarından derhal vazgeçilmesini, gaz sondaj projelerinin iptal edilmesini ve ülkenin bu yıl güneş ve rüzgar enerjisinin arttırılmasını istedi.
İtalyan Rönesans Ressamı Sandro Botticelli 1445’de Floransa’da doğdu. Önceleri 1464’ten itibaren öğretmeni olan Fra Filippo Lippi’ye özendiyse de ilk yapıtlarında Verrocchio ve Pollaiolo’nun etkileri de görülür. 1481 de Papa Sixtus 4 tarafından, Roselli, Ghirlandaio ve Perugine ile birlikte, Sistina Capellasının süslemelerinde çalışmak üzere Roma’ya çağırıldı. Orada büyük bir ayrıntı zenginliğiyle, Musa’nın yaşamından sahneleri canlandıran üç fresk ile İsa’nın iğvası’nı yaptı. Ama neredeyse bütün sanat yaşamı Floransa’da geçti.
Ortada Roma tanrıçası, Venüs var. Venüs’ün varlığı, o dönemde Floransa’da popüler olan, hümanizmin klasik dünyaya yansımasını ifade ediyor. Ayrıca Venüs aşkı, doğurganlığı ve güzelliği simgeliyor. Başı eğik ve sağı işaret ediyor, ideal kadını simgeleyen bir duruş. Hemen üzerinde, gözleri bağlı bir şekilde aşk tanrısı yani Venüs’ün oğlu, Cupid dikkatimizi çekiyor. Ayrıca Venüs’ün arkasında, onu çerçeveleyen ağaç dallarından bir kemer görüyoruz. Bu görüntü, Venüs ayrıcalıklı bir konumdaymış izlenimi veriyor bizlere.
En solda, kanatlı sandaletlerinden de tanıyabileceğimiz, Mayıs ayının tanrısı Merkür var. Aynı zamanda kış bulutlarını uzaklaştıran asasını da beraberinde görebiliriz.
Merkür’ün sağında ise Üç Güzeller adlı önemli bir grubu görüyoruz. Dans ediyorlarmış gibi görünen bu kadınlar, Yunan mitolojisine göre cazibe, güzellik ve zarafeti simgelemektedir.
Sağ tarafta ise Batı rüzgarı Zephyrus’un Chloris adında bir periyi almaya çalıştığı bir başka figür grubu var. Zephyrus, onu kendi için almayı başardıktan sonra evlenirler ve Chloris, bahar tanrıçası Flora’ya dönüşür. Flora, hemen Venüs’ün sağında duruyor. Burada elbisesinin içinde topladığı çiçekleri fırlatırken tasvir edilmiş. Yani Flora, tabloya hem baharı, hem de bereketi getirir.
Primavera ne anlatıyor?
Bahara ve mayıs ayına olan imalar, bereketi ve baharı simgeleyen tanrıça, Üç Güzellerin feminen özelliklerini evlilikle vurgulama, ilkbahardaki bir evliliği işaret eder. Bu sahnenin, bir portakal bahçesinde resmedilmiş olması da Medici ailesini vurgular. Çünkü aile, kendi simgeleri olarak, bir portakal ağacını benimsemiştir.