2022’nin ilk yarısında Türkiye’deki otomobil üretim rakamlarını paylaşan Eroldu tüketicinin en çok merak ettiği konuya yani ÖTV indirimlerine de değindi. Mevcut para politikalarının sektörü olumsuz etkilediğini vurgulayan OSD Başkanı “Serbest piyasa ekonomisi koşullarından çok uzaklaşmamamız lazım” dedi.
“ÖTV’nin düşmesini beklemek, gerçekçi değil”
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD), 2022’nin ilk 6 ayında Türkiye’de kaç adet otomobil üretimi yapıldığını açıkladı. Yapılan açıklamaya göre yılın ilk yarısında 649 bin 311 adet otomobil üretimi yapıldı. Bu rakam, yıllık bazda yüzde 2 artış anlamına geliyor. Üretilen otomobillerin 466 bin 995 tanesi ihraç edildi. Bu da yıllık bazda yüzde 1,2’lik artışı temsil ediyor. Bu rakamları değerlendiren OSD Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Eroldu ise gündeme ilişkin de açıklamalarda bulundu.
Cengiz Eroldu tarafından yapılan açıklamaya göre ÖTV’nin düşmesini beklemek, gerçekçi değil. Zira Eroldu’ya göre talep çok yüksek ve hal böyleyken ÖTV indirimi yapılmasının bir manası yok. “Benim şahsi düşüncem, talebin yüksek olduğu bir ortamda ÖTV indirimi beklemek çok gerçekçi değil. Tüketici talebi düşerse bu yönde bir beklenti olabilir.” diyen Eroldu, böylelikle ÖTV indirimi hayaline kapıları kapatmış oldu.
“Sokaklarda dolaşan arabalar çok eski”
Cengiz Eroldu’nun değindiği hususlardan bir tanesi de Türkiye’deki araçların yaşları ile ilgiliydi. Bunun hem sektörü hem de çevreyi etkilediğinden bahseden Eroldu, şu ifadeleri kullandı:
Otomobilde bizim ortalama yaşımız 13.6. Hafif ticari araçlarda 13.1. Ağır ticari araçlarda 17, traktörlerde 24.3. Dolayısıyla oldukça yaşlı bir parkımız var. Parkın yarısı 11 yaştan büyük.
2000’den önce yollara çıkan araçların oranı ise yüzde 48. Bu araçlar çevre kirliliğinin ise yüzde 80’ini, yüzde 90’ını oluşturuyor. Bu tabii sorunu gösteriyor. Çevre ve enerji verimliliği açısından Türkiye’deki bu 21,5 milyonluk araç parkının mutlaka gençleşmesi konusunda birtakım çalışmalar yapılması lazım.
OSD Başkanı Cengin Eroldu’nun değindiği hususlardan bir diğeri de hükümetin para politikaları oldu. Mevcut politikaları eleştiren Eroldu, “Türkiye’de öngörülemeyen mali politika düzenlemeleri otomotiv sanayisi üzerinde birtakım sorunlar yaratmaya başlıyor.
“Para politikalarına yeni düzenlemeler gerekiyor”
Merkez Bankası’nın ve Maliye Bakanlığı’nın aldığı parasal düzenlemeler sanayicinin ve ihracatçının işlerini bir miktar zorlaştırıyor. Bunların içinde en önemlisi ihracat bedelinin yüzde 40’ını TL’ye dönüştürme zorunluluğu. Eximbank’ın kullandırdığı Türk Lirası cinsinden kredilerde şu anda sıkıntılar var.
Döviz varlığı olan şirketlerin TL kredi kullanılmasının sınırlandırılması gibi. Türkiye’ye yeni gelecek olan yatırımcılar açısından da bunlar ortamı zorlaştıran konular. Serbest piyasa ekonomisi koşullarından çok uzaklaşmamamız lazım. Bu, otomotiv sanayisi için de birtakım zorlukları getiriyor.” dedi.