Aracınızı Uzun Süre Rölantide Bekletmeyin
Motor çalışır durumdayken, aracın bir dakikadan fazla rölantide bekletilmemesi öneriliyor. Çünkü araç motoru çalışır haldeyken hareket etmemesine rağmen enerji harcamaya, yani yakıt tüketmeye devam ediyor. Üç litrelik motora sahip ortalama bir aracın boşta kaldığı her 10 dakikada 300 mililitre (1 bardaktan fazla) yakıt harcadığı hesaplanıyor. Bu sebeple, örneğin mola verme gibi hallerde, kısa duraklamalar esnasında da motoru kapatmak ekonomik yakıt tüketimi için dikkat edilmesi gereken unsurların başında geliyor.
Aracın Bakımını Düzenli Yaptırın
Periyodik bakım işlemi aksatılan araçların yüzde 30’a varan oranda daha fazla yakıt tüketebildiğini duymuş muydunuz? Artık biliyorsunuz! Tüm parçalarıyla bir bütün halinde çalışan otomobillerin, düzenli olarak bakıma girmediklerinde sürücüsüne çok daha masraflı olabileceğini yaşayarak öğrenmek istemiyorsanız, aracınızın periyodik bakımını ihmal etmemeniz gerekiyor. Bu sayede herhangi bir eksik ya da arızalı parça olması durumunda erken müdahale etmek mümkün oluyor.
Hız Kurallarına Uyun
Pek çok sürücü, araçların yakıt harcaması ile hız performansı arasında ilişki kuramayabiliyor. Ancak var! Bilhassa şehirlerarası yolculuklarda aracınızı hız sınırını aşmadan kullanmanız ve aracınızın devrini aşırı yükseltmekten kaçınmanız, yakıt maliyetlerinizde tasarrufa gitmenize oldukça yardımcı olabilir.
Saatte 100 kilometreyle seyreden bir araç yaklaşık yüzde 15'e kadar, saatte 110 kilometreyle seyreden ise yaklaşık yüzde 25'e kadar daha çok yakıt tüketiyor. Bu durumda aracınızı yavaş kullanmanız gerektiğini düşünebilirsiniz. Fakat hız sınırlarını zorlamanın yanında, bu sınırların altında kalmak da motoru düşük vitese alarak yakıt tasarrufunu engelleyebilir. Yani, optimum yakıt ekonomisini sağlamak için saatte 50 ila 90 kilometre hız aralığında seyretmeyi gerektirdiği söylenebilir.
Kaliteli Motor Yağı Kullanın
Aracınız için tavsiye edilen kalitede olan bir motor yağı kullanmanız, kat edeceğiniz kilometreler boyunca yakıt performansınızı yüzde 1 ila yüzde 2 oranında artırmanızı sağlayabilir. Örnek vermek gerekirse 5W-30 motor yağı kullanmak üzere tasarlanmış bir motorda 10W-30 motor yağı kullanarak aracınızın motorunda aşınmaya neden olabilirsiniz. Bunun sebebi ise basit: Daha kalın yağ daha zor pompalanıyor. Yani, aracınız için hangi yağı kullanacağınızı bilerek buna uygun hareket etmeniz, sizi yüksek yakıt maliyetlerinden kurtarmak için atılmış anlamlı bir adım haline geliyor.
Lastiklerinizi Şişirin
Yeterince şişirilmemiş lastikler, kat edilen her kilometrede daha fazla sürtünme ve yuvarlanma direnci oluşmasına neden oluyor. Bu da yakıt verimliliğini düşürmenin yanı sıra lastiklerinizin ömrünün de azalmasına neden oluyor. Aracınızın bütün lastiklerinin 10 psi eksik şişirilmesi ise yakıt verimliliğini yüzde 10’a varan oranda azaltabiliyor. Bunun olmamasını sağlamak için lastik kontrollerinizi her hafta düzenli yaparak lastik basıncınızı ölçmeye dikkat etmeniz gerekiyor.
Sertçe Fren Yapmaktan Kaçının
Her fren kullanımı, bu eylemin ardından aracın yeniden hız kazanması gerekeceği için yakıt harcaması açısından olumsuz bir etki yaratıyor. Bu nedenle agresif fren yapmak yerine yavaşlamayı tercih edebilecek bir sürüş deneyimi yaşamaya dikkat etmek gerekiyor. Bunun için belki de en çok dikkat edilmesi gereken noktayı ise öndeki araç ile uygun takip mesafesini korumak oluşturuyor.
Kaliteli yakıt kullanmayı tercih edin!
Yakıtın kalitesi, motorun çalışma için ihtiyaç duyacağı enerjiye ve motorun ömrüne net olarak etki eder. Bu nedenle iyi yakıt seçmeyi önemseyin.
Yakıt depo kaçağına bakın!
Yakıt depo kapağı kırık ya da çatlak olmamalı. Trafikte depo kapağı sorunlu olan çok sayıda araç var. Bu kapağın tek işlevi, söz konusu alanı kapatmak değil.
Ön takımlarda çekme olmamalı!
Kış şartlarında araç kullanırken ya da çukurlara girip çıkarken ön takımlara zarar verebilirsiniz. Böyle bir hassasiyet varsa araçta bir yöne çekme olur. Çekme olunca da motora yük biner ve yakıt kullanımı artar.
Bagajı boşaltın!
Bagaj gereksiz yere dolu olmamalı. 100 kilogram ağırlığındaki bir yük, bir aracın enerji tüketimini yüzde 1-2 oranında arttırır. Bu da yakıt tüketimi oranına yansır.
Yüksek hızda cam açmaktan kaçının
Otomobiller, minimum rüzgar direncine sahip olmaları için birçok tasarım aşamasından geçiyorlar. Fakat yüksek hızlarda otomobilimizin camlarını açtığımızda aracın rüzgar direncini artırıyoruz ve fazla yakıt tüketmesine sebep oluyoruz. 80 km/s ve üzeri hızlarda klima yerine cam açarak tasarruf etmeye çalışmayın. Zira yapılan ölçümlere göre bu durum yakıt ekonomisine faydadan çok zarar getiriyor.
Aracınıza taktığınız aksesuarlara dikkat edin
Aracınız üzerindeki gövde kitleri ve diğer aksesuarlar, rüzgar direncini artırıyor olabilir. Bu parçaların yakıt tüketimine etkisi çok düşük olsa da orijinal parça kullanmaya dikkat edin ve bu parçaların aracın rüzgar direncine etkisi konusunda bilgi sahibi olun
Yokuş aşağı giderken vitesi boşa almayın
Bu durum yıllardır çok tartışılan bir konuydu. Fakat günümüz otomobillerinde açıkça görüldüğü üzere yokuş aşağı giderken boşa atılan vites, aracın yakıt tüketmesine sebep oluyor. Bu durumu modern araçların yol bilgisayarlarından bizzat kendiniz görebilirsiniz. Bu sebepten dolayı da yokuşları çıktığınız viteste inmeye özen gösterin. Bu durum yakıt ekonomisine ek olarak daha güvenli bir iniş de sağlayacaktır.
Kalkışlara dikkat edin
Manuel vitesli aracınızı kaldırırken debriyajı kavrama noktasına getirdikten sonra gaza hafifçe dokunmanız, eğer rampa vb. bir durum yoksa aracın kolayca kalkış yapmasını sağlar. Debriyajı kavrama noktasına getirmeden gaza fazla yüklenerek aracınızı kaldırmaktan uzak durun. Aynı şekilde fren pedalını da nazik kullanmak yakıt ekonomisine fayda sağlar. Ayrıca "gaz pedalına yumurta varmış gibi basmak" artık halk dilinde artık çokça bilinen ve kullanılan bir deyim. Gaz pedalını dikkatli ve hassas bir şekilde kullanmak da yakıt tasarrufu için olmazsa olmazlar arasında geliyor.