Türkiye, havacılık sektöründe kayıp yılları telafi ediyor ve kendine has tasarımı, yazılımı ve kullanım modeliyle insansız hava araçları (İHA) alanında dünyanın ilk beş ülkesi arasında yer alıyor.
Türkiye'nin bu bölgede iki büyük üreticisi var. Baykal Savunma ve TAI. Baykar Savunma, Bayraktar TB2 ve Bayraktar Akıncı gibi son derece aranan İHA'lar ve silahlı insansız hava araçları (SİHA) üretiyor.
TAI aynı zamanda KAAN, Anka SİHA, Hürjet gibi yerli ve milli projeleri de hayata geçiriyor. Bu araçlar yurt içi ve yurt dışı birçok operasyonda başarıyla kullanıldı.
Türkiye'nin İHA ve SİHA üretimindeki başarısı uluslararası alanda da büyük beğeni topladı. Türkiye bu alanda ABD, İsrail, Çin, Fransa gibi ülkelerle rekabet etmekte ve birçok ülkeye ihracat yapmaktadır.
Türkiye'nin insansız hava araçları ve insansız hava araçları Ukrayna, Azerbaycan, Libya, Suriye gibi bölgesel krizlerde etkin rol oynayarak Türkiye'nin savunma sanayisini ve dış politikasını güçlendiriyor.
Türkiye ilk 5 arasına girdi!
Savaş Uçaklarımız
BAYRAKTAR KIZILELMA
Kızılelma, 14 Aralık 2022 tarihinde ilk uçuşunu yaptı.
Kızılelma'nın TCG Anadolu Savaş Gemisi üzerinden ilk uçuşu ise 2025'te olacağı belirtildi.
Teknolojinin hızla gelişmesine paralel olarak her geçen gün daha hızlı değişen savunma doktrinlerinde, geleceğin hava muharebelerinin insansız muharip jetlerle gerçekleştirileceği öngörülmektedir.
Bu kapsamda Baykar tarafından milli ve özgün olarak geliştirilme çalışmaları devam eden muharip insansız uçak sistemi Bayraktar KIZILELMA (MİUS), geleceğin muharebe konseptine yön verecek.
Baykar tarafından geliştirilen ve dünyada oyunu değiştiren Bayraktar İHA/SİHA’ların tecrübesiyle yola çıkılarak geliştirme çalışmaları yürütülen muharip insansız uçak sistemi, geleceğin teknolojileriyle donatılarak hizmet edecek.
HÜRJET | TUSAŞ
Hürjet ilk uçuşunu 25 Nisan 2023 tarihinde gerçekleştirdi.
Yürütülecek testler ve geliştirme faaliyetlerinden sonra Hürjet'in 2025'te envantere girebilir hale gelmesi amaçlanıyor.
HÜRJET Jet Eğitim ve Hafif Taarruz Uçağı, tek motorlu, tandem ve modern aviyonik suite sahip kokpiti ile üstün performans özelliklerini kullanarak kritik rol oynamak üzere tasarlanmıştır. HÜRJET’in silahlı varyantı, geniş görev yelpazesi ve üstün faydalı yük kapasitesi ile muharebe alanlarında önemli bir güç unsurudur.
HÜRJET’in bu özelliklerinin yanısıra;
Hizmet süresi 20 yılı aşkın Jet Eğitim Uçaklarının yerine kullanılması
Sayısı hızla artan 5. nesil uçaklar (TFX, F-35, vb.) ve güncellenen konfigürasyonlarına hitap edecek jet eğitim uçağı olarak kullanılması da hedeflenmiştir.
MMU KAAN | TUSAŞ
Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığımızın envanterinden 2030’lu yıllardan itibaren kademeli olarak devreden çıkartılması düşünülen F-16 uçaklarının yerini alabilecek, yurt içi imkân ve kabiliyetler ile tasarlanan ve geliştirilen bir savaş uçağının üretilmesi ve bu uçağı tasarlayıp geliştirebilecek insan gücü ve altyapının oluşturulması amacıyla başlatılan KAAN Geliştirilmesi Projesi’nde şirketimiz ana yüklenici konumundadır.
Projede yeni nesil bir uçakta olması gereken düşük görünürlük, dâhili silah yuvası, yüksek manevra kabiliyeti, artırılmış durumsal farkındalık ve sensör füzyonu gibi teknoloji alanlarındaki kazanılacak kabiliyetlerle Türkiye; dünyada ABD, Rusya, Çin vb. 5’inci nesil bir muharip uçağı üretebilecek altyapı ve teknolojiye sahip sınırlı sayıdaki ülkeler arasında yerini alacaktır.
KAAN üstün hava hâkimiyetini:
| Yeni Silahlarla Arttırılmış Havadan Havaya Muharebe Menzili
| Yüksek/Süpersonik Hızda Dahili Silah Yuvalarından Hassas ve Tam Vuruş
| Yapay Zekâ ve Nöral Ağ Desteğiyle Arttırılmış Muharebe Gücü
ile sağlamaktadır.
HÜRKUŞ
HÜRKUŞ uçağı, Türk Başlangıç ve Temel Eğitim Uçağı Programı kapsamında farklı görev senaryolarını destekleyecek şekilde tasarlanmıştır.
HÜRKUŞ-C, pilot eğitim ihtiyacının yanı sıra; hafif taarruz ve silahlı keşif görevlerinin, düşük maliyet ve yüksek hassasiyetle yapılabilmesi için geliştirilmektedir.
BAYRAKTAR AKINCI
Bayraktar TB2'den daha uzun ve geniş olan Akıncı İHA, kendine özgü bükümlü kanat yapısıyla 20 metrelik bir kanat açıklığına sahip olacak ve çok sayıda milli akıllı mühimmat taşıyabilecektir. Akıncı ayrıca özgün yapay zeka sistemi sayesinde, daha akıllı ve çevresel koşulların daha da farkında olacak, kullanıcılarına ileri uçuş ve teşhis fonksiyonları sunacaktır.
ANKA | TUSAŞ
Türk Havacılık ve Uzay Sanayii mühendisleri tarafından tasarlanan ve birçok yerli alt yüklenici firmanın da görev aldığı Türk İnsansız Hava Aracı “ANKA”nın montajı ve üretimi tamamlanarak, 16 Temmuz 2010 tarihinde Türk Havacılık ve Uzay Sanayii tesislerinde düzenlenen törenle hangardan çıkmıştır.
Hangardan çıktıktan sonra motoru da çalıştırılan ANKA, kendi kategorisinde dünyanın en iyi operatif sistemi olmayı hedeflemektedir.
ANKA 3 | TUSAŞ
ANKA-3 ile keşif, gözetleme ve istihbarat toplanması, milli mühimmatlarla havadan karaya taarruz, hava-hava mühimmatları ile de düşman helikopter, uçak ve İHA’larını avlaması, düşük radar iziyle (stealth ucav) düşman radar ve hava savunma sistemlerinin etkisiz hale getirilmesi görevlerinde yer alabilecektir.
BAYRAKTAR TB2
Baykar tarafından geliştirilerek kullanıma sunulan Bayraktar TB2 Taktik S/İHA Sistemi, kullanıcıya tüm çözümleri bir arada sunan bütünleşik ağ tabanlı bir sistem mimarisidir. Sistem, Bayraktar TB2 S/İHA Platformu, Yer Kontrol İstasyonu, Yer Veri Terminali, Uzak Görüntü Terminali, İleri Üs ve Jeneratör ile Römork modüllerinden oluşur. Baykar’ın teknolojik kabiliyet ve yetenekleri sayesinde tüm sistem yerli ve milli olarak üretilmektedir.
750 BİN SAATTİR GÖKLERDE
750.000 saatten fazla uçan TB2, Türk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma ve Emniyet Müdürlüğü bünyesinde 2014’ten bu yana aktif olarak hizmet etmektedir.
İHRACAT REKORU KIRDI
2019 yılında yalnızca 6 adet TB2 SİHA ihraç eden Baykar, Dağlık Karabağ çatışması sonrasında 2023 yılı itibarıyla 32 ülkeye 500'ün üzerinde TB2 sattı.
BAYRAKTAR TB3
Baykar tarafından milli ve özgün olarak geliştirilen Bayraktar TB3 SİHA, kısa pistli gemilerden kalkış ve iniş kabiliyetine sahip silahlı insansız hava aracı sistemidir. Keşif-gözetleme ve istihbarat görevlerinin yanı sıra kanatları altında taşıdığı yerli akıllı mühimmatlarla operasyon icra etme kabiliyetine sahiptir.
TCG ANADOLU'YA İNİŞ KALKIŞ YAPABİLECEK
Baykar Savunma tarafından Bayraktar TB2 üzerinden geliştirilen ve daha fazla kalkış ağırlığına sahip olacak Bayraktar TB3 tipi SİHA’lar, TCG ANADOLU üzerinde kullanılacak.
HELİKOPTERLERİMİZ
ATAK-1
T129 ATAK Helikopteri Türk Silahlı Kuvvetleri'nin taarruz helikopteri ihtiyacını karşılamak amacıyla Türkiye'ye özgü milli kabiliyetler kullanılarak geliştirilmiştir.
ATAK-2
ATAK-2 Projesi kapsamında geliştirilen T929 Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri, bugün ilk uçuşunu başarıyla gerçekleştirdi. ATAK-2, 1.5 tona yakın mühimmat taşıyacak.
Dünyanın bu sınıftaki birkaç helikopterinden biri olan ATAK-2, 10 ton ağırlığa ve 1200 kg’lık mühimmat kapasitesine sahiptir. Aynı sınıftaki diğer helikopterler arasında ise AH-64 Apache, Mi-28 ve Ka-52 dikkat çekiyor.
Helikopterin geniş görev yelpazesine sahip olmasından ötürü taşıma, VIP, kargo, hava ambulans, arama kurtarma ve kıyı ötesi taşıma görevlerini icra edebilecektir.
6 ton toplam kalkış ağırlığına, 12 yolcu kapasitesine, 306 km/sa azami sürate, 20.000ft servis tavanına 3,8+ saat havada kalış süresine sahip GÖKBEY, harici yakıt tankıyla 5+ saat havada kalabiliyor ve azami 948 kilometre menzile ulaşabiliyor.