23 Aralık 2024 Pazartesi
İstanbul
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Mersin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

5 yıl geçti servisler değişmedi

Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliği, 2017 yılında değiştirildi. Öğrencilerin güvenli ulaşımı için yönetmelikle servis araçlarına emniyet kemerinden sensörlü koltuğa kadar çeşitli koşullar getirildi. Ancak bu koşulların yürürlüğe girmesi 5 yıldır erteleniyor

5 yıl geçti servisler değişmedi
A+ A-
AYDINLIK / ANKARA

Korsan ve denetimsiz okul servislerine karşı önlem alınmasını isteyen Makine Mühendisleri Odası (MMO) yönetmeliğinin acilen düzeltilmesini istedi.

Okullar açılırken Makine Mühendisleri Odası Başkanı Yunus Yener öğrenci servisleri konusunda uyarılarda bulundu. En önemli konulardan birinin de öğrencinin, çocuğun eğitim alanına erişimi/ulaşımı olduğunu kaydeden Yener, “Türkiye genelinde yüz binlerce okul servis aracı 12 Eylül’de yeniden yollara çıkacak. Ancak okul servisleriyle ilgili en önemli gündem olan güvenlik, mevzuat ve denetim eksikleri var” dedi. 25 Ekim 2017 tarihinde yürürlükten kaldırılarak yeniden yayımlanan Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliği’ne göre; okul servislerinde araç takip sistemi, üç noktalı emniyet kemeri ve sensörlü koltuk bulundurmanın zorunlu tutulduğunu hatırlatan Yener sürecin uzatıldığını anlattı: “Ancak 2018, 2019, 2020, 2021,2022 yıllarında yapılan değişiklikler ile 2017 yılındaki yönetmeliğin dördüncü maddesinde belirtilen; üç nokta emniyet kemeri ve gerekli koruyucu tertibat, her koltukta oturmaya duyarlı sensörlü sistem, iç ve dış kamera ile en az otuz gün süreli kayıt alınması, araçlarda beyaz cam dışında cam kullanılmaması ile ilgili maddeler için tanınan süreler uzatıldı. En son 5 Ağustos 2022 tarihli yönetmelik ile bu süreler, farklı araç modelleri için 2026 yılı Temmuz ayına kadar uzatılmıştır. 25 Ağustos 2021 tarihli değişiklik ile de araçların yaş sınırları değiştirilmiştir. Araçların ‘on iki yaşından küçük olması zorunluluğu, muayeneden geçmiş olması kaydıyla 1/7/2023 tarihine kadar on beş yaşından küçük olması şeklinde uygulanır” hükmü ile on iki yaş sınırı on beşe uzatılmıştır.”

DESTEK SAĞLANMALI

Ülkemizde çok sayıda okul servisi kazası yaşandığını belirten Yener, “Okul servislerinde yaşanan kaza ve ihmallerin önüne geçmek ve en aza indirmek üzere yasal zorunluluk olarak getirilen ve yukarıda belirttiğimiz önlemlerin çocuklarımızın can güvenliği göz ardı edilerek ticari bir yaklaşım ile ertelenmesi yanlıştır. Ayrıca araçların o gereklilikler yönündeki tadili için ihtiyaç halinde idare destek vermeli ve bu işlem KDV’den muaf olmalıdır” diye konuştu.

Yener, kamusal bir faaliyet olan toplu taşımacılıkta kullanılan her türlü araçta standart dışı, mevzuata aykırı, güvenlik seviyesini düşürücü hiçbir müdahale olmaması gerektiğini vurguladı.


GÜVENLİ ULAŞIM İÇİN

  • Okul servis araçlarının arkasında “Okul Taşıtı” yazısı bulunması zorunludur. Servis araçlarının arkasında öğrencilerin iniş ve binişleri sırasında yakılmak üzere en az 30 cm çapında kırmızı ışık veren bir lamba ve bu lambanın yakılması halinde üzerinde siyah renkte büyük harflerle “DUR” yazısı okunacak şekilde olmalıdır.
  • Yıllık periyodik araç muayenesi yapılmamış okul servis araçları trafiğe çıkamamalı. Resmi olarak emniyet müdürlüklerince yapılan yol üstü denetimlerde teknik eksiklikler de kontrol edilmelidir.
  • Servisler, araç muayenesi dışında ayrıca yetkili servislerce ve eğitimli, belgeli personel tarafından 6 ayda bir bakıma alınmalı, bakımlar takip edilebilir olmalı ve araçlarda kanun ve yönetmeliklere uygun işaretler bulundurulmalıdır.
  • Can ve mal güvenliğini sağlamak amacı ile taşıtın cam ve pencereleri sabit olmalı, iç düzenlenmesinde yaralanmaya neden olabilecek metal aksam yumuşak bir madde ile kaplanmalıdır. Servis araçlarının kapıları iniş ve binişlerde güvenli ve emniyetli olmalı ve kapıların hâkimiyeti sürücüde olmalıdır.
  • Taşıtlarda her öğrenci için standarda uygun emniyet kemeri bulunmalı, kullanımına dikkat edilmelidir.
  • Görüntü cihazları ve müzik sistemi taşıma hizmeti süresince kullanılmamalıdır.
  • Araçların teknik özellikleri ile yerleşim şeması araç içinde görülür bir yere asılmalıdır.
  • Sürücüler, E sınıfı sürücü belgesi için 3 yıllık, B sınıfı sürücü belgesi için 5 yıllık tecrübe şartına uygun olmalıdır. Ayrıca sürücülerin hizmet sicillerinin temiz olmalı, sürücüler kılık kıyafet yönetmeliklerine uygun davranmalıdır.
Son Dakika Haberleri okul servisi