65 yaş üstü ücretsiz ulaşım kalktı mı, devam ediyor mu? Belediyeden açıklama geldi! İşte son durum...
65 yaş üstü vatandaşlar, herhangi bir ücret ödemeden toplu taşıma araçlarından faydalanıyordu. Artan maliyetleri gerekçe gösteren Özel Halk Otobüsü işletmecileri, bazı illerde bu uygulamaya son vermeye yönelik girişimlerde bulunmuştu. Peki, 65 yaş üstü ücretsiz ulaşım kalktı mı, devam ediyor mu?
Yerel seçimler yaklaşırken Ankara’da AK Parti ile CHP'li Belediye Başkanı Mansur Yavaş arasındaki koltuk kavgasının bedelini yine ekonomik krizle boğuşan dar gelirli ödüyor.
Ankara’da faaliyet yürüten özel halk otobüsü (ÖHO) şoförleri dün sabah otobüslerin camlarına “6 aydır destek alamadığımızdan dolayı gazi-şehit yakını-basın ve emniyet mensupları hariç bütün ücretsiz ve abonman kart kullanan yolcular kurum araçlarını tercih etsinler. Anlayışınız için teşekkür ederiz.” yazısı astı.
Yazıyla ücretsiz yolculuk yapan emekliler ve abonman kullanan öğrenciler özel halk otobüsleri yerine belediyenin otobüslerine yönlendirildi. Bu kapsamda özel halk otobüslerine binmeye çalışan vatandaşlarla şoförler arasında gerginlik yaşandı.
ANKARA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİN'NDEN AÇIKLAMA GELDİ
Ankara Büyükşehir Belediyesi'nden ise açıklama geldi. Büyükşehir Belediyesi'nden yapılan açıklamada şu ifadeler kullanıldı;
Özel Halk Otobüsü esnaf yönetimleri, maliyetlerin artması ve akaryakıt zamları nedeniyle Belediyemizi hedef göstererek öğrenci abonmanı ve serbest biniş hakkı bulunan vatandaşlarımızı otobüslerinde taşımama kararı açıkladı.
Belediyemize, otobüslere kanunsuzca alınmama konusu ile ilgili 21 Eylül 2023 tarihinde 754 adet öğrenci abonmanlı, 1056 adet serbest biniş kartlı olmak üzere toplam 1810 vatandaşımızdan ihbar ulaştı.
İhbarların tamamı için kanunların Belediyemize verdiği haklar ölçüsünde uyarı ve cezai işlemler uygulamaya konuldu. Bu doğrultuda, diğer araçlara uygulanan cezai işlemlerin yanı sıra 9 adet araç parka çekildi.
ANKARALI HEMŞEHRİLERİMİZİN DİKKATİNE
Belediyelerin ücretsiz taşımaya karşılık bütçesinden para ödeme zorunluluğu yoktur. Eski dönemde böyle bir destek HİÇ YAPILMADI.
İlk kez 2020 yılında olmak üzere, biniş ücretlerine fahiş oranda zam yapılmaması ve zorlu ekonomik koşullarda halkın yanında olunması amacıyla özel halk otobüslerine düzenli destek ödemesi yapıldı. Verilen destek tutarı 200 milyon TL'yi buldu.
Tüm bu sürece rağmen, Ankara Büyükşehir Belediyesinin mali durumu analiz edilmeden, Belediye Meclisindeki muhalefet üyelerince kanuna aykırı olarak özel halk otobüsü işleticilerine FAHİŞ ORANLARDA ve EGO'yu batıracak şekilde gelir desteği ödenmesi yönünde karar alındı.
Bu, Ankara halkının parasıdır. EGO’nun batmasını ve çalışamaz hale gelmesini hedefleyen karar veto edildi.
Bakanlık tarafından verilen desteği beğenmeyenlerin başvuracağı yer Belediye değil, kanunla ücretsiz taşıma hakkını belirleyen ve bunun karşılığında ödeme yapan kurumlardır. Hele ki tüm Türkiye’de böyle bir sistem uygulanıyorken, manidar bir zamanlama ile yaklaşan seçimler öncesi sadece Ankara’da aldıkları bu kanunsuz karara bir devlet kurumu olarak boyun eğmemiz mümkün değildir.
Vatandaşlarımız, kanunla belirlenen ücretsiz taşıma hakkını kullanamaması durumunda Belediyemize Başkent 153 hattımızdan ulaşabilir. Kurallara uymayanlar hakkında derhal kanunlar çerçevesinde cezai işlem uygulanacaktır.
BİLGİ: Ankara'da 13 yılın ortalamasına göre otobüs biniş ücreti 1 dolar, yani bugünkü değeriyle 27 TL idi. Yeni dönemde, zorlu ekonomik koşullarda halkın yanında olmak adına bu ücret 15 TL, yani 0,55 dolardır. Ücretler eski dönemde pahalı olmasına karşın 2013 yılından beri yeni otobüs dahi alınmamıştır. 400 adet yeni otobüs kente bu dönemde kazandırılmıştır.