ABD Donanma Bakanı’ndan ‘Lanet olsun’ çıkışı
ABD Donanma Bakanı Del Toro, tersanelerine yeni yatırım bulmak için Güney Kore ve Japonya'ya gitti. Buradaki tersanelerin işçileri tutmak için sosyal yatırımlar yaptığını belirten Del Toro, ABD'li gemi üreticilerine seslendi: 'Lanet olsun, çalışanlarınıza daha iyi bakın!'
Güney Kore ve Japonya tersanelerini kapsayan Batı Pasifik turunu tamamlayan ABD Donanma Bakanı Carlos Del Toro, müttefiklerin ABD tersanelerine daha fazla yatırım yapmasını istedi. Del Toro'ya, ABD'deki gemi inşa sanayiinin işçi bulmakta zorlandığı hatırlatıldığında ise Pasifik tersanelerinde gördüklerini anlattı:
“Tersaneler, gemilerin yanında hastaneler, okullar, çocuk bakım merkezleri, bowling salonları ve aklınıza gelebilecek her şeyi inşa ederek işçileri çekmeye ve sonra da onları ellerinde tutmaya çalışıyor.”
Batı Pasifik gezisi sırasında Yokohama'daki Mitsubishi Heavy Industries tersanesi ile Güney Kore'nin Hanwha Ocean's ve HD Hyundai tersanelerini gezen ABD Donanma Bakanı, ülkesine döndü. Perşembe günü McAleese Savunma Programları Konferansı'nda konuşan Del Toro, ABD tersanelerinin Pasifik tersanelerinden, iş gücünü nasıl elde tutabilecekleri konusunda bir şeyler öğrenebileceklerini söyledi. Pasifik'teki tersanelerin, gemilerin yanında “hastaneler, okullar, çocuk bakım merkezleri, bowling salonları ve akla gelebilecek her şeyi inşa ederek işçileri çekmeye ve sonra da onları ellerinde tutmaya çalıştığını” anlatan Del Toro, “Bu ziyaretten çıkardığım sonuç şu: İnovasyon ve endüstriyel kapasite aracılığıyla ve rekabet yoluyla, kendi gemi inşa kabiliyetimizi genişletmek için her türlü fırsatı araştırmamız gerektiğidir.” ifadelerini kullandı.
HEDEFE ULAŞMAK İÇİN EN AZ 100 BİN İŞÇİ LAZIM
Del Toro, geçen ay yaptığı birkaç farklı açıklamada da, ABD'deki tersanelerin gemilerin teslimatını geciktirmesini ve maliyet aşımlarına neden olmasını sert sözlerle eleştirmişti. WEST 2024 sırasında yaptığı konuşmada Del Toro, Donanma tedarikçilerinin altyapılarına yeterince yatırım yapmadıklarını ve bunun yerine kaynakları hisse senedi alımlarına ve şirket liderlerine tazminat ödemeye ayırdıklarını söylemişti. ABD Denizcilik Enstitüsü'ndeki verilere göre, ABD Donanması'na ait gemileri üreten ülke genelindeki yedi büyük tersane, altyapı iyileştirmeleri için yaklaşık 5 milyar dolar yatırım yaptı. Ancak tersanelerin, emekli olan çalışanlar yerine yeni işçiler bulmakta zorlandığı bildirildi. Örneğin, tersanelerin şu an hem ABD'nin hem de AUKUS ortaklığının taleplerini karşılamak için yılda 2,33 tane Virginia sınıfı denizaltı üretmesi gerekiyor. Bu hedefe ulaşmak içinse, denizaltı iş gücünün ülke genelinde tahmini 100 bin işçi artması lazım.
LANET OLSUN!
Del Toro, perşembe günkü konferansta, denizaltı inşasıyla ilgili tedarik zinciri ve iş gücü sorunları sorulduğunda da yine altyapı konusunu vurgulamaya devam etti. “Üreticilere iki cümle: Daha fazla yatırım yapın! Olmanız gereken yerde değilsiniz!” diyen Del Toro, “İşçileri elde tutma konusunda sorun yaşayan şirketlere de sesleniyorum: Lanet olsun! Çalışanlarınıza daha iyi bakın! Eğer konut bulamıyorlarsa, o zaman konut inşa etmek için hükümetlerle birlikte çalışın. Sorun çözücüler böyle yapar.” diye konuştu.
Del Toro ayrıca yabancı müttefiklere, ABD gemi inşasına yatırım yapmaları çağrısında bulundu. İtalyanların Wisconsin'deki Constellation sınıfı fırkateyn üreticisi Fincantieri Marinette Marine'ye ve Avustralya'nın Mobile Ala'daki gemi üreticisi Austal USA'ya yaptığı yatırımlara işaret eden Del Toro, ABD genelinde yabancı gemi yapımcılarının yardımına ihtiyaç duyabilecek birçok yer olduğunu söyledi: “Rekabet her zaman iyidir. Bence ABD'de atıl kalmış ve belki de zor durumda olan birkaç küçük tersane var ve bunlar uluslararası yatırımcılardan gelecek nakit akışından faydalanabilir.”
BÜYÜKELÇİ'DEN ÇAĞRI
ABD'nin Japonya Büyükelçisi Rahm Emanuel de, müttefiklerin ABD gemi inşasına daha fazla yatırım yapması çağrısında bulundu. “Philadelphia'da kapalı bir fabrika var. Long Beach'te kapalı bir donanma tersanesi var...” diyen Emanuel, Del Toro ile birlikte Mitsubishi'nin Yokohama'daki tersanesini gezerken Nikkei Asia'ya şunları söyledi:
“Mitsubishi ve diğer Japon şirketlerinin potansiyel olarak yatırım yapmak ve bu tersanelerden birini yeniden açarak donanma, sahil güvenlik ve ticari gemilerin inşasının bir parçası olmakla ilgilenip ilgilenmeyeceklerini görmek istedik.”
MEVCUT TERSANELERİ İŞLETME ÇAĞRISI
ABD Denizcilik Enstitüsü ise Del Toro'nun ziyaretiyle ilgili haberinde şu değerlendirmelerde bulundu: “Yeni tersanelerin hangi platformları inşa edeceği belli değil. 2025 Mali Yılı'nda gemi inşa bütçesinin sabit kalması ve Donanma'nın sekiz ya da dokuz gemi satın alması bekleniyor. ABD'nin ticari gemi inşası büyük ölçüde Jones Yasası gereği yurt içinde mal taşıyan gemilerle sınırlı. Amerika Gemi İnşa Sanayicileri Konseyi Başkanı Matt Paxton ise yeni tersaneler kurmak yerine mevcut tersaneleri kullanarak Donanma'ya daha iyi hizmet edileceğini belirtiyor.”
ÇİN'İN KAPASİTESİ 232 KAT DAHA FAZLA
ABD Denizcilik Enstitüsü verilerine göre, Çin şu anda küresel gemi inşa pazarının neredeyse yüzde 50'sine sahipken, Güney Kore ve Japonya yüzde 30 ve yüzde 17 ile ikinci ve üçüncü sırada yer alıyor. ABD'nin kapasitesi ise küresel pazarın yüzde 0,13'ünü oluşturuyor. Geçen yıl ortaya çıkan bir belge, ABD ile Çin'in gemi inşa kabiliyetleri arasındaki muazzam farkı da gözler önüne sermişti. ABD Donanma İstihbarat Ofisi tarafından bir brifing için hazırlanan sunumda, iki ülkenin gemi inşa kapasiteleri karşılaştırması yer alıyordu. Sunumdaki grafik, halihazırda Çin tersanelerinin yaklaşık 23 milyon 250 bin tonluk kapasiteye sahip olduğunu, buna karşılık ABD'nin 100 bin tonun aşağısında kaldığını gösteriyor. Bu da Çin'in, ABD'den 232 kat daha büyük bir gemi inşa kapasitesine sahip olduğu anlamına geliyor.