AB'nin durağanlığa çözümü: Kamu müdahalesi
Almanya imalat sektörünün yaşadığı durağanlık, tüm Avrupa ekonomilerini etkiliyor. Avrupa, ekonomisini yeniden canlandırmak için özellikle elektrikli araç sektörünü teşvik etmeye çalışıyor. The Economist'in raporuna göre AB ülkeleri elektrikli araç yatırımlarına önemli sübvansiyonlar uygulayacak
Londra merkezli The Economist dergisi, 2024 Avrupa Ekonomik Görünüm raporunu yayınladı. Raporda, Alman ekonomisinin belkemiği olan motor ve otomotiv sanayinde Avrupa’nın karşı karşıya kaldığı zorluklara dikkat çekildi. Elektrikli araçlar (EV) sektörüne önemli yer verilen raporda, Avrupa ülkeleri hükümetlerinin sektöre sübvansiyonlar sağlamaya devam edeceği ifade edildi. Avrupa Komisyonu, geçtiğimiz aylarda Çin'den ithal edilen elektrikli araçlara, rekabeti sübvansiyonlar yoluyla bozduğu gerekçesiyle soruşturma açmıştı.
AB’DEN ELEKTRİKLİ ARAÇTA YERLİLİK HAMLESİ
Raporda, 2024 yılında Norveç, İtalya ve Fransa'da elektrikli araç bataryaları üreten yeni fabrikaların açılacağı belirtildi. Bu fabrikalar Avrupa Yeşil Mutabakatı Sanayi Planı kapsamında sübvansiyonlar ile desteklenecek.
Rapora göre, diğer AB ülkelerinin de, Fransa'nın yaptığı gibi, Avrupa çapında üretimi desteklemek için yerel içerik zorunluluğu uygulaması bekleniyor. Bu tahmine göre, yeşil dönüşüm kapsamında desteklenecek olan elektrikli araç satın alımları, yalnızca yeterli seviyede yerli olan araçları kapsayacak.
Bunlara ek olarak, elektrikli araçların tüketiciler için daha cazip hale getirilmesi için gerekli olan şart istasyonlarına yönelik yatırımlar da kamu tarafından desteklenecek. Temmuz ayında kabul edilen mevzuata göre, AB ülkeleri her 60 kilometrede bir hızlı şarj istasyonu kurmayı hedefliyor.
AB EKONOMİLERİ DAHA DA YAVAŞLAYACAK
Avrupa Komisyonu'nun elektrikli araçlara yönelik düzenlemelerinin en önemli nedenlerinden biri de Alman ekonomisini kurtarmak. İmalat sektörü önemli ölçüde otomotive dayanan Almanya, elektrikli araçlara geçişte, Avrupa çapında büyüme beklentilerinin düşmesine sebep olan, önemli dezavantajlara sahip. Raporda mevcut durum şöyle özetlendi: "Alman sanayisinin rekabet gücü, yüksek enerji maliyetleri ve elektrikli araçlara yavaş geçiş nedeniyle baskı altında kalmaya devam edecek. Diğer Batı Avrupa ekonomilerinin çoğunda genişleme önümüzdeki yıl durağanlaşacak ya da yavaşlayacaktır."
Öte yandan "Yunanistan, Portekiz ve İspanya (pandemi sonrası turizmdeki canlanmanın da yardımıyla) ile Doğu Avrupa'da Romanya ve Hırvatistan" rapora göre daha güçlü bir ekonomik başarı sergileyecek.