Acının estetiği bu kez caz notalarına döküldü
‘Cazın Milli Takımı’ olarak anılan orkestranın kurucusu Aycan Teztel, 6 Şubat depreminden etkilenerek beste yaptı. Kolektif bir çalışmayla oluşturulan ‘Miracle’ isimli eser, yardımlaşma döneminde usta müzisyenleri bir araya getirdi.
Müzisyen ve eğitimci Aycan Teztel’in son çalışması “Miracle”, sonbaharın başlangıcıyla birlikte dinleyiciyle buluştu. Teztel’in, ülkemize büyük acı yaşatan 6 Şubat depreminden etkilenerek bestelediği parçada, üç usta piyanist yan yana geldi. Teztel’in melodisinin üzerine piyanistler Atilla Şereftuğ, Aşkın Arsunan ve Genco Arı’nın farklı armonik yaklaşımları ile zenginleşen eser, kolektif bir çalışmanın ürünü olarak müzisyenlerin duygularını dinleyiciyle buluşturdu.
Aydınlık kültür sanat sayfalarında yer verdiğimiz, ressam Caner Karavit ve müzikolog Seyit Yöre’nin yazılarında işledikleri “acının estetiği” konusu, bu defa caz dinleyicisinin dünyasına girmiş oldu. Parçanın isminden de anlaşılacağı gibi “mucize” anlamına gelen“Miracle” eseri, şair Hüseyin Haydar’ın 6 Şubat depremi için yazdığı “Umutlu Ağıt” şiirinde olduğu gibi, acının veya ağıtın içindeki umudu, iyimserliği ifade ediyor.
‘YARDIMLAŞMADAN ESİNLENDİK BİRLİKTE ÇALIŞTIK’
“Cazın Milli Takımı” olarak anılan İstanbul Superband’in kurucusu olan Aycan Teztel, toplumsal duyarlılığı sonucunda ortaya çıkardığı eserin yaratım sürecini anlattı. Teztel’in 21 yıl önce trompet sanatçısı Şenova Ülker ile birlikte kurdukları, en iyi caz müzisyenlerini kadrosuna alan İstanbul Superband, kurumsal ve daimi bir yapıya kavuşmak için destek beklemeye devam ediyor. Orkestra, geçen yıl 20. yaşını Fatih Erkoç ile birlikte unutulmaz bir konserle kutlamıştı. Konser İş Sanat’ın Youtube kanalında yayınlandı.
Teztel, Miracle parçasını şöyle anlatıyor:
“20 Şubatta yaşadığımız deprem felaketi sonrası, oradaki tüm insanlarımızın yardımlaşması, kurtarma ekiplerinin depremler devam ederken bile canlarını feda edercesine binaların altına girerek insanları kurtarmaları bana çok derin duygular yaşattı. O dönemde müzik yapmak içimden gelmedi; ancak aklımda da sürekli bir melodi dönüyordu. Bu uzunca bir süre de devam etti. 4-5 gün sonra kafamdaki bu melodinin notalarını bir kağıda yazınca zihnimi boşaltabildim. Bir ay kadar sonra da, yazdığım bu melodiye düzenleme yaparak armoniler eklemeye başladım. Ancak deprem yardımlaşmalarından aklıma da bir fikir geldi. Bu parçanın armonilerini çok sevdiğim müzisyen arkadaşlarımla birlikte yapmalıyım… Bu düşüncemi hayata geçirerek üç piyanist arkadaşımdan, birbirinden habersiz bu melodiye armoni yazmalarını rica ettim. Yazdığım intro akorları sonrası, melodinin ilk dönüşünü Atilla Şereftuğ armonileri, tekrarında Aşkın Arsunan armonileri, doğaçlama bölümlerinde ise Genco Arı’nın armonilerinin olmasına karar verdik. Böylece parçamız zengin bir armonik yapıya kavuştu.
Yaklaşık iki ay süresince müzisyen arkadaşlarımla kafa kafaya verdik. Neredeyse her gün iletişime geçip parçanın düzenlemesi hakkında fikir birlikteliği yaparak gelişimini sağladık. Daha sonra kayıtlara başladık, güzel bir melodi, özenle kullanılmış armoniler, Volkan Öktem’in çok müzikal bir yapı ile davul çalışı, Yahya Dai, Şenova Ülker, Tolga Bilgin, Barış Yazıcı, Paul Sanchez ve Batu Şallıel’in melodi ve Atilla Şereftuğ’un yazdığı interlude kısımlarına katılımı da eklenince parçamız iyice zenginleşti.
Tolga Bilgin’in yumuşacık Flugelhorn introsu sonrası, Yahya Dai’nin melodisi, sonra Batu Şallıel, Tolga Bilgin ve Aycan Teztel’in grup melodileri, müthiş üç piyano solosu, interlude kısmı sonrası Aycan Teztel’in trombon solosu ve finaldeki hüzünlü bas solosunun ardından bir rüya gerçeğe dönüştü, bir ‘mucize’ gerçekleşti.”
Miracle, tüm dijital platformlardan dinlenebiliyor.