Adviye Bal’dan ‘Eş duyum’
Adviye Bal’ın Balaban Sanat Galerisi tarafından düzenlenen, “Eşduyum” adını taşıyan kişisel resim ve heykel sergisi, 5 Ağustos’ta Tophane’de bulunan Guga Contemporary’de açıldı.
Sergiyi düzenleyen Balaban Sanat Galerisi yöneticisi Gülten Yalmanbaş, Ressam Adviye Bal’ın Eşduyum sergisini Aydınlık’a anlattı. “Eşduyum”; diğer ifadeyle “empati” ya da “duygudaşlık”, kelime anlamı olarak en yalın anlatımla, insanın karşısındaki insanın bakış açısını, düşüncelerini, duygularını ve davranışlarındaki motivasyonu anlama sürecini tanımlıyor.
İşte Yalmanbaş’ın kaleminden Adviye Bal ve Eşduyum:
“Sanatçının salt insanın özünü temsil eden kişileri, günümüzü ele geçirmiş ‘sosyal mesafe’ kavramına inat, birbirleri ile yakın temas halindeler... Bal resme ilişkin temel öğelerin yüzeye belirli bir uyum ve uyumu güçlendiren zıtlık ilkeleriyle dağılım gösterdiği bir evren yaratır. Saf insana ulaşmak isteyen sanatçı, yöntem olarak önce onun içine doğru yayılım gösterir, sonra dışına taşıp çevre ile ilişkisi üzerinden bir okuma yapar. Çift yönlü olan bu yaklaşım, yaklaşma ve uzaklaşma gerektirir. Bu nedenle Bal, bizi duygudaşlığa davet ederken, öte yandan uzaklaştırarak yarattığı gerilimli hat üzerinde daha çok düşünmeye sevk eder. Yaşamın toplumsal ve psikolojik boyutuyla tuvale yansımış hali, duygusal ve sosyal zekâmızı en üst seviyede kullanmamıza olanak tanırken, analitik çözümleme yapmamızı kolaylaştırır.”
“Sanatçı, sanat ile gerçeklik arasındaki bağı, yüzey gerçekliğini aşan bir kurgusal yapıda, plastik alanın sınırları ile duyusal alanın görsel estetiği arasında tekrarlar. Öncesinde gördüğü coğrafya öğrenimi, sanatçının, insanı ya da geniş anlamıyla toplumu mekan ile ilişkili kurgulamasını sağlar. Bu nedenle Bal’ın resimlerinde insan, mekan ile beraber soyutlanır. Mekan fon değil, insanın içinde var olduğu evrendir ve hikâyede işlevselliğe sahiptir. Bazen de mekan insan topluluklarının kendisidir. İnsan da doğa gibi devinim halindedir. Bilinçli olarak seçilmiş renkler form ile ilişkisini onların hareketi üzerinden tamamlar. Sanatçının coğrafi bilgisi resimde doğa-insan-mekan ilişkisini temellendirirken heykelde de madenlerin yaratıcı bir şekilde kendi yapılarına uygun formlara kavuşmalarına yardımcı olur.”
Elliye yakın eserin yer aldığı seçki 22 Ağustos’a kadar her gün 10:00 – 19:00 saatleri arasında sanatseverlerle buluşmayı sürdürecek.