21 Ekim 2024 Pazartesi
İstanbul 12°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Akıllı otoyol radarları pek de akıllı değilmiş  

İngiltere'nin akıllı otoyol projesi 2006 yılında başladı ve her sene daha çok otoyol akıllı hale getirildi. Akıllı otoyol olayının çıkma sebebi trafik sıkışıklığı kaynaklı zaman ve maliyet kayıplarını azaltmak.

Akıllı otoyol radarları pek de akıllı değilmiş   
A+ A-
Metin Akgerman

Bu işin özü ise yolu genişletmeden emniyet şeridini ortadan kaldırmakta bulundu. Akıllı otoyollarda kameralar var, radarlar var, değişken hız limitleri var ve şeritlerin açılıp kapanma durumu var.  Bu akıllı otoyolların çeşitli tipleri var. Kiminde emniyet şeridi tamamen kaldırılmış ve normal şerit haline getirilmiş ve her 1,5 milde bir sığınma çıkıntısı hazırlanmış. Diğer bir akıllı otoyol tipine "dinamik emniyet şeritli" deniyor. Yoğun saatlerde emniyet şeridi normal otoyol şeridi olarak kullanılıyor. Diğer tipte ise emniyet şeridi duruyor ve akıllı yol özellikleri sadece dinamik hız limitleri ile sağlanıyor.

Emniyet şeridinin normal şerit haline getirilmesi durumundaki araç arızalarında akıllı kameralar devreye giriyor ve arıza yapan aracı derhal tespit edip o bölgede bir şeridi kapatıyor. Şerit kapatma ise tabelalarda ilgili şeritte kırmızı x işareti ile oluyor. Kırmızı x'i gören sürücüler derhal o şeritten çıkmak zorunda. Geçtiğimiz günlerde ilgili denetim kurumunun (ORR) raporunda akıllı kameraların bozulan araçların sadece yüzde 40’ını tespit edebildiğini ortaya koydu. Bu durum şerit kapatma sürecini geciktiriyor ve kaza riskini artırıyor. İngiliz Otoyolları Kurumu yayınladığı raporda akıllı otoyolların uygulamaya girmesi ile güzergah güvenilirliğinin (ing: journeyreliability) yüzde 22 arttığını ve yaralanmalı kazaların yarıdan fazla azaldığını belirtti.

Emniyet şeritlerinin bazı hallerde ve bazı yollarda, gerekli akıllı yol özellikleri kazandırılarak İstanbul civarında, özellikle köprü yolu bölgesinde devreye alınması faydalı bir uygulama olabilir. Radar ve kamera teknolojileri konusunda Aselsan firmamızın gerekli yetkinliği mevcut, ilgili sistemler pilot proje olarakbaşlatılarak belirli bölgelerde test edilebilir.

Son Dakika Haberleri