19 Eylül 2024 Perşembe
İstanbul 20°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

'Akseki-1 gol olur'

Türkiye'nin en yeni ve son teknoloji sondaj gemisi Abdülhamid Han, Doğu Akdeniz'deki hidrokarbon çalışmalarına yeniden başlıyor. Gemi, 6 Şubat'a kadar Akseki-1 kuyusunda faaliyet yürütecek. Petrol Mühendisi Cemal Aslan, 'Akseki-1 gol olur.' diyor

'Akseki-1 gol olur'

Türkiye'nin hidrokarbon arama çalışmalarına katılan 4. sondaj gemisi Abdülhamid Han, yeni görevi öncesi Mersin'in Taşucu Limanı açıklarında son hazırlıklarını yapıyor.
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın katılımıyla 9 Ağustos 2022'de yapılan törenle ilk görev yerine uğurlanan Abdülhamid Han, Yörükler-1 ve Taşucu-1 kuyularındaki sondajın ardından bakım ve ikmal işlemleri için döndüğü Taşucu Limanı'nın açıklarında demirledi. Görevde 1 yılını tamamlayan gemide, Akdeniz'de çıkacağı yeni sefer öncesi son hazırlıklar yapılıyor. İşlemlerin tamamlanmasının ardından gemi, yeni görev yerine hareket edecek.
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar da sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımda, “Arama üretim filomuza katılışının birinci yıl dönümünde Abdülhamid Han sondaj gemimiz Akdeniz'deki yeni görevine vira bismillah diyerek başlıyor. Pruvası neta, dümeni viya, rüzgarı da kolayına olsun.” dedi.

NAVTEX MESAJI İLAN EDİLDİ

Abdülhamid Han'ın Doğu Akdeniz'de çalışacağı saha da belli oldu. Geminin yeni görev yeri için Antalya İstasyonu'ndan yayınlanan denizcilik bildirimi (NAVTEX mesajı), Akseki-1 kuyusunu işaret ediyor. Bildirimde çalışmaların 6 Şubat 2024 tarihine kadar süreceği, bu süreçte Abdülhamid Han'a Mihrimah, Aybüke ve Kutsi İlhan gemilerinin eşlik edeceği belirtiliyor.

NEDEN AKSEKİ-1 KUYUSU?

Abdülhamid Han'ın gönderileceği saha, daha önceki yıllarda Türk sismik araştırma gemileri tarafından taranmış ve burada 2 ve 3 boyutlu incelemeler yapılmıştı. Bölge hem barındırdığı yüksek hidrokarbon potansiyeli, hem de Türk kıyılarına görece yakınlığı nedeniyle ekonomik bir rezerv sunma ihtimali taşıyor. Petrol Mühendisi Cemal Aslan, “Ben bu bölgeden çok çok ümitliyim.” diyor ve ekliyor:
“2019-2020 yıllarında Barbaros Hayreddin ve Oruç Reis gemileri o sahalarda 3 boyutlu aramalar yaptı. Jeofiziki deniz dibi numuler alındı ve laboratuvar ortamında analiz edildi. Bölgede çamur volkanları olduğu için hidrokarbon birikintisi olduğu görüldü ve böylece hedefler belirlendi. Yerel kapanlar, Zohr gibi bazı tortoniyen resifleri. Deniz tabanındaki deformasyon sismikler, burada kırıklı kıvrımlı bir kuşak olduğunu, bindirmelerle parçalandığını gösteriyor. Özetle burası Doğu Akdeniz'deki en yüksek potansiyelin olduğu alan. Atina çamur volkanı ve iyi bir antiklinal üzerinde. Bence bu sondaj lokasyonu başarı ile sonuçlanır ve Akseki-1 kuyusu gol olur. Bende ki verilerle su yüzeyinden 2500-3000 metre yeterli bir derinlik. Çünkü burası deniz dağı gibi bir çamur volkanı bölgesi, yükselim alanı. Umarım birkaç ayda netice alınır. Bu kez çok çok ümitliyim.”

DÜNYANIN EN DERİN YERİNDE SONDAJ YAPABİLİR

Abdülhamid Han, hem teknik donanımı hem de fiziki özellikleriyle “Mavi Vatan”da hidrokarbon arama çalışmalarına katılan filonun “en güçlüsü” olarak öne çıkıyor. Gemi 230 metre uzunluğunda, 42 metre genişliğinde ve 60 bin ton ağırlığında. Yedinci nesil teknolojiyle donatılan gemi, 12 bin 200 metreye kadar sondaj yapabilme yeteneğine sahip. Bu da dünyanın en derin yeri olan Mariana Çukuru'ndan daha uzak bir mesafe. Çift kule ile aktif konumlandırma sistemine sahip olan gemi, geçen yıl Türkiye Petrolleri Anonim Şirketi (TPAO) tarafından 180 milyon dolara satın alınmıştı.

SEVİLLE HARİTASI'NIN DIŞINA ÇIKMIYORUZ

Türkiye, Doğu Akdeniz'de kendisine dayatılan Seville Haritası'nın dışına çıkan son NAVTEX'ini 2020 yılının Aralık ayında yayınladı. Bu tarihten itibaren Türk sondaj gemileri Antalya Körfezi'nin dışına çıkarılmadı. Tek bir sismik/sondaj gemimiz, kara sularımızın ötesine gönderilmedi. Örneğin R/V Bilim-2 gemisinin araştırma yapabilmesi için 26 Eylül-8 Ekim 2021 tarihlerini kapsayan NAVTEX için Yunan medyasında, “Türkler Doğu Akdeniz’de sınırlarımızı kabul ettiler.” yorumları yapıldı. Gelen eleştiriler üzerine Milli Savunma Bakanlığı, bu tepkinin doğru olmadığını, Oruç Reis için ilan edilen NAVTEX'in Yunan tezlerinin ötesine uzandığını açıkladı. Yayınlanan harita ise hayal kırıklığıydı. Seville Haritası'nın sadece 5 mil dışına çıkılmıştı. Şimdi Abdülhamid Han sondaj gemisi için yayınlanan NAVTEX de yine Seville Haritası sınırlarının içinde kalıyor. Yunan Ekathimerini sitesi, Abdülhamid Han'ın yeni görev yeriyle ilgili haberinde, “Atina Türk sondaj gemisinin görevinden endişe duymuyor” başlığını kullandı. Haberde, “Yeni koordinatlar Türkiye'nin yetki alanı içinde kaldığı için Atina endişe duymuyor ve bu durum Türk-Yunan yakınlaşmasını etkilemeyecek.” ifadeleri kullanıldı.

Son Dakika Haberleri abdülhamit han sismik