Alımlar 15 Ekim’e kadar uzatılsın
Aydınlık’ı arayan üreticiler, hasat ettikleri ürünlerini TMO’daki randevu sistemi nedeniyle tüccara vermek zorunda kaldıklarını belirtti. En yakın randevu tarihinin 1 Eylül olduğunu, ürünlerini o güne kadar saklayamayacaklarını ifade eden üreticiler, alım süresinin uzatılması çağrısı yaptı.
Üreticiler, Toprak Mahsulleri Ofisi (TMO) tarafından 1 Eylül olarak açıklanan hububat alım tarihlerinin 15 Ekim tarihine kadar uzatılması çağrısı yaptı. Aydınlık’a ulaşan üreticiler, randevu sisteminin sağlıklı bir şekilde çalışmadığını ve mahsullerini TMO’ya veremediklerini ifade ederek yetkililerin sorunların çözümü için adım atması gerektiğini söyledi. Kangal Ziraat Odası Başkanı Basri Çoban da konuyla ilgili yaptığı açıklamada Kangal’da çiftçilerin mağdur olduğunu söyledi. Alımların 15 Ekim’e kadar uzatılmasını isteyen Basri Çoban, şöyle konuştu: “Girdi maliyetlerinin altında ezilen çiftçiler, devletimiz tarafından ton başına 1000 lira destek verileceğinin açıklanması üzerine tarladan çıkan mahsullerini TMO’ya götürmek istiyor. Ancak TMO’da yaşanan randevu sistemi, çiftçileri mağdur ediyor. Mahsullerini TMO’ya götürmek isteyen çiftçiler ancak eylül ayı için randevu alabiliyor. Eylül ayında alınan randevular da prim desteğini kapsamıyor. Randevu sistemi sağlıklı bir şekilde çalışmıyor. Girdi maliyetleri zaten çiftçiyi zor duruma düşürmüşken en azından prim desteği almak isteyen çiftçiler bu kez de randevu sistemine yenik düşüyor. Kangal Ziraat Odası olarak yaşanan bu sıkıntıları içeren dilekçeleri ilgili bakanlıklara gönderdik. Çiftçimizin mağdur olmaması için elimizden gelen gayret ve çabayı gösteriyoruz” ifadelerini kullandı.
GEREKİRSE RANDEVU SİSTEMİ İPTAL EDİLMELİ
Kangal TMO Müdürü ve yöneticilerinin çiftçilerle yeteri kadar ilgilenmediğini de söyleyen Çoban, çiftçinin muhatap bulamadığını dile getirdi. Çoban, şöyle konuştu: “Kangal TMO müdürüne çiftçinin yaşadığı mağduriyeti iletiyoruz. Ancak gerekli çalışmalar yapılmıyor. Öte yandan Kangal’da lisanslı tohumculuk yapan ve TMO adına alım yapan firmalarda kapasite doldu diyerek çiftçinin mahsulünü almıyor. Bu firmalar ayrıca çiftçinin mahsulünü kendi araçlarıyla fahiş fiyatlarla naklediyor. Yani çiftçi her anlamda mağdur ediliyor. Gerekirse randevu sistemi iptal edilmeli. Alternatif bir sistem bulunmalı. Çiftçinin mağduriyeti bir şekilde giderilmeli. Yaşanan sorun TMO’nun kendi randevu sistemindeki aksaklıktan kaynaklanıyor. Alım tarihleri 15 Ekim’e kadar uzatılmalı.”
‘BUĞDAYIMI TMO’YA VEREMEDİM’
Çorum Alaca’da buğday üreticisi Nizamettin Tasım, Aydınlık’ı arayarak ürettiği 15 ton buğdayını TMO’ya veremediğini belirtti. İnternetten sıra alamayan Tasım, iki hafta önce sabah Alaca’da bulunan ofise gittiğini sırada saatlerce beklediğini ve 15.00’te ofisin kapandığını belirtti. Tasım, “Sıra bana geldiğinde ‘artık almıyoruz’, dediler. 1 Eylül’e kadar da sıra yokmuş. ‘İnternetten sıra alabilirsin’ dediler, internet adresi sıra vermiyor. CİMER’e yazdım, yanıt gelmedi. Artık, buğdayımı götürüp buğday pazarında satacağım. Böyle saçmalık olur mu?” diye konuştu.