22 Aralık 2024 Pazar
İstanbul
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Mersin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Yeni resesyon çok yakın! Çanlar Berlin için çalıyor

Alman ekonomisi zor günler yaşamaya devam ediyor. Ülke, ABD'nin dikte ettiği politikaları harfiyen uygulamanın bedelini ödüyor. Son açıklanan veriler tüm üretim siparişlerinde düşüşe işaret ediyor, büyüme gittikçe daha da daralıyor

Almanya yeniden resesyona mı gidiyor? Volkswagen fabrikasını kapatıyor mu? Alman ekonomisi toparlanabilir mi? Alman ekonomisinde büyüme daralıyor mu?
A+ A-
DIŞ HABERLER SERVİSİ

Alman yapımı endüstriyel mallara yönelik yeni siparişler Ağustos ayında bu yılın şimdiye kadarki en sert düşüşünü yaşadı. Alman Federal İstatistik Ofisi Destatis'in yayımladığı son geçici verilere göre üretimdeki fabrika siparişlerinin Ağustos ayında bir önceki aya göre yüzde 5,8 ve yıllık bazda yüzde 3,9 düştüğü belirtildi. Rakamlar analistlerin yüzde 1,9'luk düşüş tahminlerini altüst ederken, gerilemenin art arda iki aylık artışın ardından gelmesi dikkat çekiyor.

Destatis'e göre Ağustos ayında sermaye malları ve ara malları siparişleri Temmuz ayına kıyasla sırasıyla yüzde 8,6 ve yüzde 2,2 düşerken, tüketim malları için gelen siparişler yüzde 0,9 azaldı. Sermaye malları sektörü, havacılık ve savunmadan inşaat ve mühendisliğe kadar çok çeşitli endüstrileri içeriyor. Ara mallar ise diğer malların üretiminde girdi olarak kullanılanlar olarak sınıflandırılıyor.

Yeni resesyon çok yakın! Çanlar Berlin için çalıyor - Resim : 1
Volkswagen Group CEO'su Oliver Blume, artan rekabet ve
maliyetler nedeniyle oluşan manzarayı şu sözlerle değerlendirdi: "Avrupa otomotiv endüstrisi çok zorlu ve ciddi bir durumda.
Ekonomik ortam daha da zorlaştı ve Avrupa pazarına yeni
rakipler giriyor. Özellikle bir üretim yeri olarak Almanya rekabet gücü açısından daha da geride kalıyor.” - Wolfsburg
kentindeki Volkswagen Grubu merkez binası, 2024.

TÜM SİPARİŞLER AZALIYOR

Destatis'in raporunda, "Ağustos 2024'te fabrika siparişlerinde olumsuz gelişme, diğer şeylerin yanı sıra bir önceki ay diğer araç yapımında (uçak, gemi, tren, askeri araç imalatı) kapsamlı büyük siparişlerin verilmiş olmasından kaynaklandı. Fakat büyük siparişler hariç tutulduğunda da Ağustos 2024'te gelen siparişler Temmuz 2024'e göre yüzde 3,4 daha düşüktü." ifadeleri yer aldı.

Yeni siparişlerin menşei dağılımına bakıldığında, Avro Bölgesi dışından gelen siparişlerde yüzde 3,4'lük bir artış görülürken, Avro Bölgesi ülkelerinden gelen siparişlerde yüzde 10,5'lik bir düşüş görüldü. Yurt içi siparişlerde ise yüzde 10,9'luk bir azalma yaşandı. Destatis'e göre Temmuz ayında çoğu üretim segmentinde de düşüş meydana geldi, otomotiv endüstrisi aylık bazda yüzde 8,1'lik azalma kaydetti.

'TOPARLANMA OLASI DEĞİL'

Reuters tarafından düzenlenen ankete katılan ekonomistler, Avrupa'nın en büyük ekonomisi için hızlı bir toparlanma olmayacağını ve üçüncü çeyrekte tekrar daralabileceğini, böylece ülkeyi tekrar resesyona sokabileceğinin altını çizdi. Alman GSYH'si ikinci çeyrekte yüzde 0,1 düştü.

Almanya Ekonomi Bakanlığından yapılan açıklamada da Ağustos ayında fabrika siparişlerinde düşüşle birlikte, siparişlerin dibe vurmuş olabileceğine dair umutların yeniden azaldığı belirtilerek, "Talepteki zayıflığın sürmesi ve şirketlerin beklentilerinin olumsuz olarak devam etmesi karşısında, 2024 yılının ikinci yarısında sanayi ekonomisinde gözle görülür bir toparlanma olası görünmüyor." değerlendirmesinde bulunuldu.

Yeni resesyon çok yakın! Çanlar Berlin için çalıyor - Resim : 2
ARD-Deutschland TREND tarafından geçen ay yapılan bir ankete göre Almanların sadece yüzde 18'i Scholz'un performansından memnun, bu yüzde bir Alman lider için şimdiye kadar kaydedilen en düşük oran. Eski Şansölye Angela Merkel için kaydedilen en düşük oran yüzde 40 iken, Gerhard Schröder yüzde 24 ile dibe vurmuştu.

KÜÇÜLEN TEK BÜYÜK EKONOMİ

Sueddeutsche Zeitung gazetesine göre de Alman ekonomisi üst üste ikinci yıl daralacak. Rus gazını kesmesinin ardından artan enerji maliyetleri nedeniyle zor günler geçiren ülke, geçen yıl küçülen tek büyük gelişmiş ekonomi oldu. Gazeteye bakılırsa Alman Ekonomi Bakanlığı 2024 yılı büyüme tahminini yüzde 0,3'ten yüzde 0,2'lik bir daralmaya indirmeyi planlıyor. Geçen yıl daralma yüzde 0,3'tü.

Almanya Merkez Bankası, 3. çeyrekte daha da düşük büyüme beklerken, ülkenin önde gelen ekonomik düşünce kuruluşlarından Ekonomi Araştırma Enstitüsü de (Ifo) 3. çeyrekte GSYH'de daha fazla düşüşün mümkün olduğunu değerlendiriyor.

Alman ekonomisi, bu öngörülerin tutması halinde teknik resesyona girmiş olacak. Teknik resesyon, "üst üste 2 çeyrek GSYH'de küçülme yaşanması" olarak ifade ediliyor. Almanya, 10 yıllık iyi bir ekonomik büyümeden sonra salgının ilk yılı olan 2020'de, 2009'dan beri ilk kez resesyon yaşamıştı.

VOLKSWAGEN'DA BİR İLK

2022'de Berlin'in Rus petrol ve gaz ithalatını durdurmasıyla sanayi devi ülkede enerji fiyatları yükseldi. Almanya çatışmadan önce doğalgaz ithalatının yüzde 55'ini Rusya'dan karşılıyordu. Ayrıca Berlin'in nükleer enerji altyapısını yenilenebilir enerji kaynakları lehine aşamalı olarak kapatması, enerji fiyatlarının daha da yükselmesine ve üretim maliyetlerinin daha da artmasına neden oldu.

Bu enerji sıkıntıları, Çin'in artan rekabetiyle birleşince Almanya'nın üretim devlerini maliyetleri düşürmeye ve operasyonlarını küçültmeye zorladı. Çarpıcı bir örnek Volkswagen'ın geçen ay iki fabrikasını kapatabileceğini duyurması oldu. Şirket 90 yıllık tarihinde daha önce hiç fabrika kapatmamıştı. Hükümet rakamlarına göre Almanya'nın sanayi üretimi Temmuz 2023 ile Temmuz 2024 arasında yüzde 5,3 oranında düşerken, Alman yapımı mallara yönelik siparişler de benzer şekilde azaldı.

Berlin merkezli Yeni Ekonomi Forumu bu yılın başlarında Almanya'nın enerji sektörünü enerji fiyatlarındaki artışlardan koruyamamasının 2020'li yılları “kayıp bir on yıla” dönüştüreceği uyarısında bulundu. Forum yaşanan krizi “İkinci Dünya Savaşı'ndan bu yana ülkedeki en kötü ekonomik gerileme” olarak nitelendirdi.

‘SEKTÖRÜN ACILARI SÜRECEK’

VP Bank'ın baş ekonomisti Thomas Gitzel, Destatis'in verilerine ilişkin değerlendirmesinde, küresel imalat sektöründe bir süredir yatırım yapma konusunda genel bir isteksizlik görüldüğünü aktararak, "Sektörün çektiği acılar devam edecek." gözleminde bulundu. Commerzbank Başekonomisti Jörg Kramer de Ağustos ayında fabrika siparişlerindeki önemli düşüşü "acı bir hayal kırıklığı" olarak niteleyerek, "GSYH yılın ikinci yarısında en iyi ihtimalle durgunlaşmasını bekliyoruz. Uzun zamandır beklenen ekonomik toparlanmaya dair hiçbir işaret yok." ifadelerini kullandı.

Almanya Volkswagen ekonomi GSYH Çin