30 Aralık 2024 Pazartesi
İstanbul
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Mersin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Anaokulundan lise sona MEB'in müfredat taslağını enine boyuna inceliyoruz! Mavi Vatan müfredatta!

MEB’in yayınladığı, ‘Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ müfredat taslağında Mavi Vatan ve Gök Vatan konuları da yer aldı. Bu konuların ders kitaplarına girmesini Aydınlık’a değerlendiren Amiraller, atılan adımın Mavi Vatan’ın geleceği için umut verici olduğunu söyledi

Anaokulundan lise sona MEB'in müfredat taslağını enine boyuna inceliyoruz! Mavi Vatan müfredatta!

Millî Eğitim Bakanlığınca (MEB), tüm öğretim kademelerindeki zorunlu derslere ilişkin "Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli" yeni müfredat taslağını önceki gün yayınladı. Mavi Vatan, Doğu Akdeniz, Adalar Denizi ve Gök Vatan konuları da ders kitaplarına girdi. Ortaöğretim Coğrafya Dersi Öğretim Programı'nda Mavi Vatan'la ilgili öneriler yer aldı. O önerilerde “Mavi Vatan ve Gök Vatan ilk kez müfredata girdi.

YENİ MÜFREDATTA NELER VAR?

Ortaöğretim Coğrafya Dersi Öğretim Programı'nda Mavi Vatan'la ilgili şu öneriler yer aldı:

  • Türkiye’nin konum özelliklerinin önemi vurgulanırken Mavi Vatan ve Gök Vatan’la ilgili haritalar da ele alınır. Bu süreçte Türkiye’nin Adalar Denizi ve Doğu Akdeniz’deki hukuksal ve coğrafi haklarını görmezden gelen talepler karşısındaki haklı mücadelesine yer verilerek vatanseverlik değerine vurgu yapılır. Kıbrıs Adası’nın Türkiye ve Türk dünyası açısından önemine değinilir...

  • Mavi Vatan (Karadeniz, Akdeniz, Adalar Denizi, Marmara Denizi) ele alınırken Türkiye’nin BM Deniz Hukuku Sözleşmesi’ne taraf olmamasının nedenleri, günümüzde/gelecekte uluslararası sulardaki hakları veya KKTC ile yürüttüğü Su Temin Projesi araştırılabilir. Toplanan bilgiler düzenlenir ve çözümlenir. Bu bilgiler harita üzerinde incelenir...

  • Mavi Vatan’daki hidrokarbon enerji kaynakları, Türkiye’nin yurt dışında yaptığı üretim faaliyetleri, Türkiye sanayisinde yerli üretim, uluslararası sularda enerjinin geleceği; tarım, maden ve sanayi faaliyetlerine yönelik ulusal ve uluslararası kuruluşlar, uzay madenciliği, maden kazalarını önleme ve Türkiye’nin öncelikli gelişme alanları konularında panel hazırlama görevi verilir...

  • Ulaşım sistemlerinin çeşitlenmesinin nedenleri belirlenir. Bu çeşitlenmenin sosyoekonomik, çevresel ve politik sonuçları yorumlanır. Bu süreçte Mavi Vatan’ın Türkiye’nin deniz ulaşımındaki önemine değinilir...

  • Türkiye’nin deniz yolu ile yaptığı ticarette Mavi Vatan’ın önemine ilişkin soru-cevap etkinliği yapılabilir...

Müstafi Tümamiral Cihat Yaycı, Emekli Tümamiral Deniz Kutluk ve Emekli Tümamiral Mesut Özel’le Mavi Vatan’ın eğitim sistemine dahil olmasını konuştuk. Tümamiral Yayıcı, Talim Terbiye Kurulu İhtisas Komisyonu üyesi olduğunu belirterek Mavi Vatan konusunda çok önemli çalışmalar yaptıklarını belirtti. Uzun yıllar süren çalışmalar sunucunda Mavi Vatan konusunun, anaokulundan lise sonuncu sınıfa kadar çeşitli derslerde, çeşitli okullarda, öğrencilerin eğitim seviyesine göre müfredata girdiğini belirtti. Amiraller, böyle bir konunun müfredata girmesinin ülkemizin geleceği açısından çok önemli olduğunu belirterek, bu idealle yetişecek gençlerin ülke topraklarına, deniz yetki alanlarına ve hava sahasına hakim olacağını bilmenin umut verici olduğunu söylediler.

Anaokulundan lise sona MEB'in müfredat taslağını enine boyuna inceliyoruz! Mavi Vatan müfredatta! - Resim : 1

‘TÜRK GENÇLİĞİ DENİZLERİNE SAHİP ÇIKACAK’

Aynı zamanda Talim Terbiye Kurulunda, İhtisas Komisyonu üyesi olan Müstafi Tümamiral Cihat Yaycı, yaptıkları çalışmaları ve konunun ders kitaplarına girmesini şu ifadelerle değerlendirdi:

Anaokulundan lise sona MEB'in müfredat taslağını enine boyuna inceliyoruz! Mavi Vatan müfredatta! - Resim : 2
Cihat Yaycı

“Ekim ayından itibaren Talim Terbiye Kurulu'nda müfredat toplantılarını yaptık. Kapsamlı çalışmalar oldu. Şimdi nihayete ermek üzere. Mavi Vatan konusu anaokuludan lise sonuncu sınıfa kadar çeşitli derslerde, çeşitli okullarda, öğrencilerin eğitim seviyesine göre müfredata giriyor. Böylece Türk milleti, Türk gençliği hem denizlerine hem göğüne sahip çıkacak hem de coğrafyamızı çok daha iyi öğrenecek. Bu konuda daha bilinçli olacak.”

‘YILLARIN UĞRAŞI NETİCE VERDİ’

“Sayın Milli Eğitim Bakanı'ndan Mavi Vatan, Doğu Akdeniz, Adalar Denizi ve Gök Vatan konusunun müfredata girmesini rica ettim. O da sağ olsun derhal harekete geçti. Talim Terbiye Kurulunda, İhtisas Komisyonu kurdurdu ve beni de bu ihtisas komisyonuna üye yaptı. Çok başarılı çalışma oldu. Ve çalışmalarımız devam ediyor. Nihayete ermek üzere toplantılarımız da devam ediyor. Gelecek nesiller açısından da çok önemli bir hizmet olduğu kanaatindeyim. Yılların uğraşısı bu sene netice vermiştir.”

ÖĞRENCİLER BU DERSLERDE NELER ÖĞRENECEK?

“Geleceğe çok umutlu bakıyorum. Mavi Vatan, denizlerdeki Misak-ı milliğimizdir. Bu çerçevede zaten öğrencilerimiz bilinçlenecek.

Mavi Vatan’ın ne kadar önemli olduğunu güvenlikten, ekonomiye, turizmden, spora, sanayiye, endüstriye her seviyede öğrenecekler. Deniz yetki alanlarını öğrenecekler. Yani Mavi Vatan konusunda artık bilinçli bir nesil yetişiyor. Lisedeyken deniz yetki alanı nedir? Karasuları nedir? İç suyu nedir? Kıta sahanlığı nedir? Münhasır ekonomik bölge nedir? Bunlar nasıl paylaşılıyor? Türkiye'nin pozisyonu nedir? Türkiye'nin hakları çevre denizlerinde nedir? Bunların hepsini öğrenecekler.”

AYDINLIK’A TEŞEKKÜR

“Mavi Vatan konusuna tüm siyasi partilerin milli mesele olarak bakmasını ve sahip çıkmasını bekliyorum. Emeği geçen herkese çok teşekkür ediyorum. Aydınlık Gazetesi ve Ulusal Kanal’a Mavi Vatan'a verdiği önemden dolayı bir kez daha çok teşekkür ederiz.”

‘GELECEĞE ERKENDEN AŞİNA OLMALARI ÇOK FAYDALI’

Emekli Tümamiral Deniz Kutluk da Mavi Vatan’daki haklarımızın ülkemizin kalınması için ne kadar önemli olduğunu gençlerin küçük yaşlarda öğrenmesi ve bilinçlenmesinin ülkemiz için çok önemli olduğunu vurguladı. Tümamiral Kutluk şöyle konuştu:

Anaokulundan lise sona MEB'in müfredat taslağını enine boyuna inceliyoruz! Mavi Vatan müfredatta! - Resim : 3
Deniz Kutluk

“Öğrencilerin anlayabileceği basitliğe indirilebilirse, gençlerin bu konuda bilinçlenmesi ve ülkemizin geleceğine erken bir zamanda aşina çok olmaları faydalı olacaktır. Bu konu, sadece denizcilerin yetişkinlerin ilgi alanında olmamalı. Vatandaşların gelirini artıracağı, ülkenin kalkınmasını artıracağı bu konuda bilinçlendirme çok önemli. Konunun yazılı metnini görmek ve öğrencilerin zihninde kalacak şekilde olduğunu anlamak ve ondan sonra geniş bir değerlendirme yapmak daha doğru olur.”

‘ÖNEMLİ BİR ADIM’

Anaokulundan lise sona MEB'in müfredat taslağını enine boyuna inceliyoruz! Mavi Vatan müfredatta! - Resim : 4
Mesut Özel

Emekli Tümamiral Mesut Özel, Mavi Vatan’ın ders kitaplarına girmesinin çok önemli olduğunu söyledi. Konunun çok hassas olduğunu belirten Tümamiral Özel, ders kitaplarında öğrencilerin anlayacağı ve kavrayacağı bir biçimde ele alınması gerektiğini şöyle anlattı:

“Eğitim kurumlarında Mavi Vatan ve Gök Vatan konularının işlenmesi vatandaşlık bilincinin gelişmesi anlamında çok önemli. Bu idealle yetişecek gençlerin ülke topraklarına, deniz yetki alanlarına ve hava sahasına hakim olmasının önemli bir adım.

Konunun hukuksal tarafını o seviyedeki öğrencilerimizin anlayacağı seviyede vermek lazım. Çünkü, vatan dediğimiz kavramın içerisinde ana kara parçasının yanı sıra, kara suları ve onun üzerindeki hava sahası da yer alıyor. Bunun dışındakilerin statüsü kısmen farklı. O deniz ülkesinin içerisinde değil. Orada da Uluslararası Deniz Hukuku Sözleşmesi ve diğer Teamül Hukuk Sözleşmesi kapsamında tanımlanmış haklarımız var. Biliyorsunuz Uluslararası Deniz Hukuk sözleşmesine göre iki boyutta tanımlanabilir. Biri Münhasır Ekonomik Bölge diğeri ise Kıta Sahanlığı. Bu tanımları da öğrencilerimize verdiğimiz zaman, bu iki tanımın arasındaki farkı, bunların bize sağlayacağı zenginlikleri bilecekler. Vatanla ilgili, milletle ilgili kavramların özellikle ilköğretimde öğrencilerimize aktarılması çok faydalı.”

EKSİK DERSLER TAMAMLANACAK

Müfredat program taslağı önceki gün MEB tarafından yayınlandı. Ancak yayınlanan programlar arasında beden eğitimi, yabancı dil, müzik gibi bazı derslerin programlarının olmadığı görüldü. MEB kaynakları eksik program taslaklarının çalışılmakta olduğunu önümüzdeki günlerde açıklanacağını bildirdi.

Müfredat Mavi Vatan MEB