Bilgin Aygül: Kamusal sanatı öne çıkaracağız
ArtContact İstanbul Uluslararası Çağdaş Sanatlar Fuarı’nın üçüncüsü bugün açıldı. Atis Fuarcılık Yönetim Kurulu Başkanı Aygül, en büyük hedeflerinin sanatı halka yaymak olduğunu belirtti.
Başkent Ankara’da 9 yıldır ArtAnkara’yı düzenleyen Atis Fuarcılık, İstanbul’da hayata geçirdiği ArtContact Uluslararası Çağdaş Sanatlar Fuarı’nın üçüncüsünü sanatseverlerle buluşturdu. Dr. Mimar Kadir Topbaş Gösteri ve Sanat Merkezi’nde dün ön izlemesi yapılan fuarda, Türkiye’nin dört bir yanından dünyadan sanatçıların eserleri yer alıyor. Fuarı düzenleyen Atis Fuarcılık Yönetim Kurulu Başkanı Bilgin Aygül, fuarın amacının yalnızca sanatçılar, sanatseverler ve galericileri bir araya getirmek değil, kentin kamusal alanlarında ve önemli yerlerinde sanatı daha görülebilir hale getirmek ve çağdaş sanatı halka yayabilmek olduğunu söyledi.
Fuarda bu yıl “Kamusal Alanda Sanat” ve “Sanat ve Gelecek” konulu söyleşiler yapılacak. Atölye Sanat Hayatı’nın kurucusu Zafer Bilgin’in moderatörlüğünde 2 Haziran’da “Acının Estetiği”, 4 Haziran’da ise “Dün, Bugün, Yarın: Tarihsellik içinde insan, hayat, sanat” başlıklı paneller düzenlenecek.
Bilgin Aygül, Aydınlık’ın sorularını yanıtladı.
- ArtContact’ın öncelikli hedefi nedir?
ArtContact, ilişki köpürten bir fuar. Galerici, koleksiyoner, sanatçı üçlemine ek olarak, buna katalizör olan sanatsal malzeme üretenler, sanat eğitimi verenler, sanatla ilgili projeleri olan özel ve kamu sektör temsilcileriyle birlikte bir enerji ve sinerji yaratmak istiyoruz. ArtAnkara’da gördük ki bu ilişkiler bizim fuarımızın çok dışına çıkıyor. Mesela bizim notunu tuttuğumuz, burada tanışıp Kore’ye, Çin’e, Amerika’ya Rusya’ya giden onlarca sanatçı ve galeri oldu. Bu bizim için gurur vesilesi. Bizim buradaki amacımız, uluslararası ilişki ve çağdaş sanatı daha halka yayabilmek daha görülebilir hale getirebilmek.
Kamusal sanat, meydanlar, okullar, hastaneler, toplu konutlar, oteller tatil köyleri, parklar, AVM’ler gibi kentin önemli yerlerinde, sanatı daha görünür bilinir kılmak ve daha çağdaş sanata yönelik işler yapmak. Çünkü kamusal alanda yapılan sanat eserlerinin orayla da bir aidiyetinin olması lazım. Bugün Avrupa’da “Güzel Kent” diye bir
kavram var. Gezilip, görülüp, eğitim görülüp, belirli bir süre için gidilip, tekrar görülmek istenen kentlere deniyor güzel kentler diye. Çünkü bu güzel kentleri güzel yapan şey o aidiyet hissi. Bunu oluşturan oradaki heykeli, mimari yapısı, coğrafyası, kültürü, sineması, tiyatrosu, sosyal yaşamı. Dolayısıyla kamusal sanat son yıllarda çok ihmal edildi. Bunu öne çıkarabilirsek kendimizi başarılı göreceğiz.
- Bu yıl ziyaretçileri ne bekliyor?
Bu yıl ziyaretçileri kapıdan girişte cumhuriyetin 100. yılıyla ilgili bir heykel bekliyor. Cumhuriyet ve Kadın heykeli. Estonyalı bir heykeltıraş, bir proje gönderdi. 26 Nisan’da Türkiye’ye geldi ve biz de kendisini ağırladık. Kazakistan’dan Marat Bakaev var, Ruslar’ın Aleksandr Şadrin diye çok ünlü bir sanatçısı var o da workshop yapacak. Fuarda 40’a yakın söyleşi ve dinleti olacak. Her yıl geleneksel olarak verdiğimiz sanatçı onur ödülünü Bubi’ye vereceğiz. Sanata katkı ödülünü 1975 yılından beri galericilik ya
pan Yahşi Baraz’a vereceğiz. Sanata katkı kurul ödülünü de İyilik İçin Sanat Derneğine vereceğiz. Sanatçılar için büyük çabalar harcıyorlar, özellikle deprem bölgesinde faaliyetleri var, gençlerin önünü açmaya çalışıyorlar.
Fuarda fiziken bizlerle birlikte olan 300’ü aşkın yabancı var. Bunların üçte ikisi Ruslar ve İranlılar. Türk Cumhuriyetleri, Kore, Yunanistan, Bulgaristan, İspanya, Fransa gibi 42 ülkeden de sanatçılar var. Bu fuarı uluslararası takvimlerde yer alan bir çağdaş sanat fuarı haline getirmek istiyoruz. Ama bu fuarda kurgulandığı 5 yıl öncesinden bu yana, Türkiye’de ve dünyada gelişen olaylar, pandemi, deprem, seçim gibi birçok nedenden dolayı istediğimiz şeyleri tam olarak yaşama geçiremedik. Umuyoruz ki bundan sonra üçüncü yılda çok iyi bir yere gelecek ve uluslararası takvimlerde yer alacak.
- Özellikle en son ArtAnkara fuarında katılımın yüksek olduğunu biliyoruz. Bu artışı neye bağlıyorsunuz?
Bir fuarın tutması için aynı tarihlerde ve aynı mekanlarda uzun süre yapılması gerekiyor. ArtAnkara bir ihtiyaçtı. Bir ihtiyaca cevap vermesinden kaynaklanan başarısı vardı. Biz de galeriler, sanatçılar ve destekçilerimizle ciddi bir emek harcadık. En son ArtAnkara’yı 72 bin ziyaretçi gezdi. Bu bir sanat fuarı için önemli bir sayı. Burayı da en az 50 bin kişinin gezmesini bekliyoruz. Neden Ankara’dan sonra İstanbul derseniz, ArtAnkara’ya katılan galeriler, özellikle komşu ve çevre ülkelerden katılanlar, böyle bir fuarı İstanbul’da birlikte yapmak istediklerini söylediler. Biz de beş yıldır bu konuda çalışıyoruz. 3 yıl fuarı aralıksız olarak yaşama geçirdik. Umuyoruz bundan sonra elbirliğiyle bu fuarı farklı bir noktaya taşırız.