Avrupa-Çin hattındaki en büyük pazar olacak
Türkiye, Avrupa ve Çin hattındaki en büyük sanayi ülkesi. Almanya ve Azerbaycan'dan sonra Körfez'e de adım atan Trendyol'un Grup Başkanı Çetin, sorumuz üzerine bu hattaki en büyük pazar yeri olacaklarını açıkladı.
Trendyol'un davetlisi olarak CEV Avrupa Şampiyonası kapsamında A Milli Kadın Voleybol Takımımızın Düsseldorf'ta Alman milli takımı ile oynadığı maçı takip ettik. "Millilerin Yanında" diyerek Voleybol Milli Takımlar ana sponsoru olan Trendyol'un Grup Başkanı Çağlayan Çetin ile maç öncesi bir grup gazeteci ile sohbet ettik. Şirket geçen yıl Avrupa'ya açılmış ve Berlin ofisinde bizleri ağırlamıştı. Bu kez Düsseldorf'ta maç nedeniyle bir araya geldik. Avrupa operasyonları hakkında bilgi veren Çağlayan Çetin, Almanya'da güçlü rakiplere karşın Trendyol'un pazar yeri anlayışı ve ürün çeşitliliği sayesinde pazarın yüzde 80'ini kapsayan Amazon'dan sonra en büyük e-ticaret şirketi olacaklarını söyledi.
KÖRFEZ OPERASYONU BAŞLADI
Türkiye'nin 2.5-3 milyar dolar düzeyinde olan e-ihracatında Trendyol'un payının yüzde 15'lere yakınsadığını kaydeden Çağlayan Çetin, Türkiye'nin e-ihracatta 10 milyar dolar hedefine ulaşmasının mümkün olduğunu ve hatta bu tutarın aşılabileceğini savundu.
Azerbaycan'dan sonra Türk Cumhuriyetlerine de gideceklerini anlatan Çetin, "Ortadoğu operasyonlarımızı da başlattık. Önce İngilizce uygulama ile başladık. Bir hafta içinde Arapça devreye girecek. Önce Birleşik Arap Emirlikleri (BAE) ile başladık. Diğer ülkeler ile geliştireceğiz. Dubai'de lojistik merkezi geliştiriyoruz. Dubai'de serbest bölgede yerimizi aldık. Şimdiden en popüler uygulama olduk. Suudi Arabistan'da Arapça önemli. Orada da aynı başarıyı yakalayacağımıza inanıyoruz. Orada şirket kurulumlarımızı yaptık. Oradaki Emir, Cumhurbaşkanımıza, Trendyol'da hissedar olmaktan mutluyuz, diye desteklerini açıkladılar. 2024'te 4.5 milyon müşteriye ulaşacağız." bilgilerini verdi.
ORTAKLARLA İLERLEYECEK
Sorumuz üzerine Körfez'de yerel ortaklarla ilerleyeceklerini belirten Trendyol Grup Başkanı Çetin, Azerbaycan'da Pasha Grup ile kurdukları ortaklık gibi Körfez'de de hatta Avrupa'da da ortaklıklarla yol alacaklarını ifade etti. Trendyol'un hem Körfez, hem Asya hem Amerikalı yatırımcıları hem de pazar yerindeki 300 bin satıcı ve marka ürünlerinin üreticileri dikkate alındığında esasen binlerce ortaklı bir yapı olduğunu söyleyen Çetin, "E-ihracat ve uluslararası operasyonlarımızı nasıl geliştirebiliriz diye çalışıyoruz. Trendyol bir ekosistem. Trendyol Milla da çalışan gücümüz var. Lojistik anlamda büyük bir avantajımız var. İGA'da 36 milyon avroluk lojistik yatırımını önümüzdeki yıl devreye almış olacağız. Büyük bir e-ticaret yatırımı olacak. Almanya'dan aldığımız siparişleri en geç beş günde müşteriye ulaştırabiliyoruz."
AMAZON İLE REKABET İLGİ ÇEKTİ
Sohbet toplantısında, Almanya hazır giyim pazarına getirdikleri değişimi ifade eden Çetin, "Uzak Doğu'nun onların pazar payını aldığını görüyorduk. Bizim daha kaliteli ürün getirebilmemiz müşterideki beklentiye de yaradı. Bizim olmamızdan buradaki rakipler rahatsız değiller. Amazon'un buradaki payı (e-ticaret platformları özelinde) yüzde 80. Tüm online de yüzde 30'larda çok güçlü. Kategori anlamında bizim sistemin Amazon sistemi ile rekabet etmesi onların ilgisini çekiyor. Pazaryeri sistemimizde 300 bin satıcı var. Zalando 12 bin taşıyabiliyor. Geliştirdiğimiz pazar yeri teknolojisi bunun nedeni." diye konuştu.
TÜRK MÜHENDİSLİĞİ SAYESİNDE
Türk mühendisliğinin gücü sayesinde pazar yeri teknolojisinin geliştiğini anlatan Çağlayan Çetin, "Teknoloji ekibinin güçlenmesi önemli. 2 binin üzerinde teknolojisi mühendisimiz var. Yüzde 58'i kadın. Avrupa'daki teknoloji şirketlerinde bu oran yüzde 30. Türkiye'deki 102 üniversiteden de mühendisler var. Berlin ofisini kurduğumuzda Almanya'dan istihdamı önceledik fakat Almanlar, Türkiye'deki arkadaşların hızına yetişemediler. Biz her ülkede Türk Trendyol diye biliniyoruz. Hedefimiz 4 bin mühendis. Üst yönetimden bir kişi kaybetmedik." notunu aktardı.
Çetin, şu bilgileri verdi: "Satın alın, gelin geliştirin diyenler oluyor. Avrupa'da bir satın alma yaparsak iki sene içinde de ulaşabiliriz. En çok hazır giyim ürünleri satıyoruz. Başka ürünleri de (ev mutfak eşyaları ürünleri) de koyuyoruz. Tamamı Türkiye'de üretilen ürünler. İlave 200'e yakın markalar var. Adıyaman'dan İzmir ve Manisa'dan yerel markaları da Almanya sitemizde görebilirsiniz. Küresel moda markalarını da sunmaya çalışıyoruz. Hem Türk hem küresel moda ve güzellik markaları ile... Birleşmiş Markalar Derneği ile anlaşma onları da cesaretlendirdi."
Not: Trendyol Grup Başkanı Çağlayan Çetin ile sohbet notlarımızın e-ticaret yasasına ilişkin kısmını ise ayrıca köşemizde yorumlayacağız.
'BEŞ YIL İÇİNDE HEDEFİMİZE ULAŞIRIZ'
Dünyanın birçok bölgesindeki yatırımcılarının büyüme konusunda arkalarında olduğunu ifade eden Çetin, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Beş yıl içinde Avrupa'nın bir numarası olmayı hedefliyoruz. Odağımız yurt dışı pazarların hızlı büyümesi." Çetin, toplantıda Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek'in politikalarına ilişkin görüşleri sorulması üzerine, "Mehmet Şimşek, dünyadaki yatırım fonlarının en güvendiği ekonomisttir. Sadece Türkiye özelinde de değil." yanıtını verdi. Çetin, Trendyol öncesi Londra'da yatırım bankacılığı alanında görev yapıyordu ve Şimşek ile aynı şirkette (Dome Yatırım Bankası) çalışmıştı. Çetin'e küresel durgunluk beklentilerinin hedeflerini nasıl etkileyeceğini sorduğumuzda ise, "Adet sayısında büyüme devam ediyor. Depremde daralma oldu ama marttan itibaren toparlandığını görüyoruz. Bizdeki adet büyümesi (genel ticaret için) yanıltıcı olabilir. Tüketiciye endeksli bir sektörüz. Tüketici harcaması düştüğünde bizi de etkiliyor. Dijital platformda aradığı ürünü bulunca oraya kayabiliyor. 300 milyon üründen söz ediyoruz. Ekonomik soğuma... talep tarafı daraldı diye tüketicinin daha uygun fiyatlı ürünlere ulaşma istediği olabiliyor. Enflasyonla mücadelede e-ticaret ve dijital platformların rolü var."
VERİ MERKEZİNE 1.5 MİLYAR DOLAR YATIRIM
Ankara'ya 1.5 milyar dolarlık bir veri merkezi yatırımı yapacaklarını açıklayan Trendyol Grup Başkanı Çetin, ayrıca Avrupa'nın en büyüğü olacak bir ayrıştırma deposu da kuracaklarını not etti. 2023 için 250 milyon dolarlık bir yatırım bütçeleri olduğunu aktaran Çetin, Türkiye ligleri sponsorlukları başta olmak üzere spora verdikleri destekler konusunda da şunları anlattı:
"Trendyol'da Anadolu kulüplerinin dükkanları olacak. Çok güzel bir işbirliği oldu. Hatayspor ve Gaziantep Futbol Kulübüne de destek olduk. İki kulüp destek almazsa ligden çekilme durumu vardı. Trendyol Yemek ile destek olduk. İki gastronomi şehrimiz. Anlamlı da oldu."