Avrupa ticaret savaşını zorluyor
Avrupa Komisyonu'nun Çin'den gelen bataryalı elektrikli araçlara (BEV) gümrük vergisi uygulama kararı gerekli desteği aldı. Ancak önlemleri eleştirenler AB'yi Asya'nın güç merkeziyle bir ticaret savaşı başlatmaması konusunda uyardı
Avrupa Komisyonun web sitesinde yapılan açıklamaya göre AB üyelerinden ezici bir çoğunluk olmasa da Çin’in ürettiği elektrikli araçlara ilişkin vergi kararı için olumlu yönde oylama geldi. Cuma günü yapılan açıklamada, kararın, Brüksel'in Ekim 2023'te başlattığı Çin yapımı elektrikli otomobillere yönelik sübvansiyon karşıtı soruşturmanın sonuçlandırılmasına yönelik bir başka adımı işaret ettiği belirtildi.
NE KADAR VERGİ UYGULANACAK?
Yeni vergiler, araçlarını Asya ülkelerinde üreten Tesla gibi yabancı şirketler için yüzde 7,8'den, soruşturmada işbirliği yapmadığı bildirilen Çinli firmalar için yüzde 35,3'e kadar değişiyor. Önümüzdeki beş yıl boyunca uygulanacak olan yeni tarifeler, AB'nin otomobillere uyguladığı yüzde 10'luk standart ithalat vergisinin üzerine geliyor.
Komisyondan yapılan açıklamada, "Bugün, Avrupa Komisyonu'nun Çin'den yapılan bataryalı elektrikli araç ithalatına kesin telafi edici vergi uygulanması yönündeki teklifi, tarifelerin kabul edilmesi için AB Üye Devletlerinden gerekli desteği almıştır" denildi.
Vergiler, bir AB soruşturmasının ardından her bir üreticinin ne kadar Çin devlet yardımı aldığına ilişkin tahminlere dayanarak hesaplandı. Avrupa Komisyonu, SAIC, BYD ve Geely olmak üzere üç büyük Çinli elektrikli araç markasına ayrı ayrı vergi koydu.
10 ÜLKE DESTEK VERDİ
AFP'nin AB diplomatlarına dayandırdığı haberine göre, aralarında Fransa, İtalya ve Polonya'nın da bulunduğu 27 AB üyesi ülkeden 10'u gümrük vergilerinin uygulanmasını destekledi. Almanya ve Macaristan'ın da içinde bulunduğu beş ülke karşı oy kullanırken, aralarında İspanya ve İsveç'in de bulunduğu 12 ülke çekimser kaldı. Alman otomobil üreticileri bu karara karşı çıktı. Volkswagen tarifelerin "yanlış bir yaklaşım" olduğunu söyledi.
ALMANYA’DAN İTİRAZ: SAVAŞI TETİKLİYOR
Brüksel, Çinli otomobil üreticilerinin devlet sübvansiyonlarından yararlandığını iddia ederek, tarifelerin Avrupalı otomobil üreticilerini haksız rekabetten korumak için gerekli olduğunu savundu. AB'nin en büyük ekonomisi ve önemli bir otomobil üreticisi olan Almanya, tarifelere güçlü itirazlarda bulundu. Almanya Maliye Bakanı Christian Lindner X (eski adıyla Twitter) üzerinden yaptığı açıklamada, "[Komisyon] [Çin ile] bir ticaret savaşını tetiklememelidir. Müzakere edilmiş bir çözüme ihtiyacımız var." ifadelerini kullandı.
Macaristan Başbakanı Viktor Orban da oylamadan önce AB'nin Çin ile "ekonomik bir soğuk savaşa" doğru gittiği uyarısında bulunmuştu. AB, "alternatif bir çözüm" aramak için Pekin ile çalışmaya devam ettiğini de sözlerine ekledi. Yeni gümrük vergilerinin ekim ayı sonunda yürürlüğe girmesi bekleniyor.
ÇİN: KURALLAR İHLAL EDİLİYOR
Çin hükümeti ağustos ayında yaptığı açıklamada, Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) kurallarını ihlal ettiği ve iklim değişikliği konusunda küresel işbirliğini baltaladığı gerekçesiyle gümrük vergileri konusunda DTÖ’ye şikayette bulunduğunu duyurdu. Pekin ayrıca Avrupa'dan ithal edilen brendi, süt ürünleri ve domuz eti ürünleri hakkında da soruşturma başlattı.
Çin Ticaret Bakanlığı gümrük vergisi kararını "haksız" ve "mantıksız" olarak nitelendirirken konunun müzakereler yoluyla çözülebileceğini de sözlerine ekledi.
FEDA EDİLİYORUZ
Anlaşmazlık, otomobil sektörü dışındaki endüstri grupları arasında Çin'den misilleme gümrük vergileriyle karşılaşabileceklerine dair korkuları arttırdı. Fransız konyak endüstrisinden bir yönetici, Fransız yetkililerin kendilerini terk ettiğini söyledi. Yetkili, "Sektörümüzün neden bu şekilde feda edildiğini anlamıyoruz. Ürünlerimizin Çin pazarından dışlanmasına neden olabilecek bir ek vergiyle karşılaşmasını önleyecek çözüm bulmaları gerekiyor." ifadelerini kullandı.